219
سياست نامه امام علي عليه السلام

از او بيزار است. ۱

۱۰۸.امام على عليه السلام ـ در توصيف پيشواى حق ـ :مى دانيد كه شايسته نيست بخيل، بر ناموس، جان ها، غنيمت ها، احكام و پيشوايىِ مسلمانان ، ولايت يابد تا در مال هاى آنان، حريص گردد؛ و نه نادان، تا به نادانى خويش، مسلمانان را به گمراهى بَرَد؛ و نه ستمكار، تا به ستم، عطاى آنان را بِبُرد؛ و نه بى عدالت در تقسيم مال، تا به گروهى ببخشد و گروهى را محروم سازد؛ و نه آن كه به خاطرِ حكم كردن، رشوه ستانَد، تا حقوق را پايمال كند و آن را چنان كه بايد، نرساند؛ ۲ و نه آن كه سنّت را ضايع سازد و امّت را به هلاكت در اندازد. ۳

۱۰۹.امام على عليه السلام ـ از حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :آن كه نزديكانش فاسد شوند ، مانند كسى است كه آب در گلويش گير كند [ و راه علاجى نيابد]؛ چرا كه هرچه در گلو گير كند، با آبْ برطرف شود. ۴

۱۱۰.امام على عليه السلام :آفتِ كارها، ناتوانى كارگزاران است. ۵

۱۱۱.امام على عليه السلام :در كارهايت ، بر تنبل ها تكيه مكن. ۶

۱۱۲.امام على عليه السلام :آن كه دست يارش به او خيانت ورزد ، مديريتش نافرجام گردد. ۷

1.دعائم الإسلام : ۲ / ۵۳۱ / ۱۸۹۰ ، نهج السعادة : ۵ / ۳۳ .

2.مقاطع ، جمع مقطع و آن ، چيزى است كه حق ، بدان منتهى گردد و معناى سخن حضرت اين است كه : حقوق را به صاحبانش نرساند ، چرا كه رشوه مى ستاند (شرح نهج البلاغة: ۸ / ۲۲۶) .

3.نهج البلاغة : خطبه ۱۳۱ . نيز ، ر . ك : دعائم الإسلام : ۲ / ۵۳۱ / ۱۸۸۶ .

4.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۰۸ / ۵۲۶ .

5.غرر الحكم : ۳۹۵۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ۱۸۱ / ۳۷۱۱ .

6.غرر الحكم : ۱۰۲۰۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ۵۱۸ / ۹۳۸۴ .

7.غرر الحكم : ۸۰۵۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ۴۳۲ / ۷۴۳۰ .


سياست نامه امام علي عليه السلام
218

پرواپيشگان، اهل دانش و اهل سياست را برگزين. ۱

ر . ك : ص ۱۹۸ (كنار نهادن كارگزاران عثمان) .

۳ / ۷

به كارنگرفتن خائنان و ناتوانان

۱۰۵.امام على عليه السلام :مغيرة بن شعبه، به من پيشنهاد كرد معاويه را بر شام بگمارم و خود در مدينه باشم؛ ولى از آن، سر باز زدم، و هرگز خداوند نبيند كه گمراهان را به يارى گرفته ام ۲ . ۳

۱۰۶.امام على عليه السلام ـ در عهدنامه اى به مالك اشتر ، آن گاه كه او را بر مصر گمارد ـ :بدترينِ دستْ ياران تو آنانى اند كه دستْ يار بدكاران پيش از تو بوده اند و در گناهان، با آنان شريك بوده اند. پس مبادا چنين كسانى، محرم تو باشند كه آنان، ياوران گناهكاران اند وبرادرانِ ستمكاران ، وتو جانشينى بهتر از ايشان خواهى يافت كه در رأى و انجام دادن كار، مانند آنان باشد و گناهان و كردار بدِ آنان را بر عهده ندارد؛ كسى كه ستمكارى را در ستم ، يار نبوده، و گناهكارى را در گناهش مددكار نبوده است. اينان، براى تو كم هزينه تر و كمك كارتر و مهربان ترند، و دلبستگى شان به ديگران ، كم تر است. اينان را ويژه خلوت ها و مجلس هايت در نظر بگير. ۴

۱۰۷.امام على عليه السلام ـ از نامه اش به رفاعه، قاضى او در اهواز ـ :بدان اى رفاعه كه اين حكمرانى ، امانت است. هركه در آن خيانت ورزد، نفرين خدا بر او باد تا روز رستاخيز ، و هركس خيانتكارى را به كار گمارد، حقيقتاً محمّد صلى الله عليه و آله در دنيا و آخرت ،

1.تحف العقول : ۱۳۷ ، دعائم الإسلام : ۱ / ۳۶۱ .

2.اشاره به آيه ۵۱ از سوره كهف .

3.وقعة صفّين : ۵۲ ، الإمامة والسياسة : ۱ / ۱۱۶ ، تاريخ دمشق : ۵۹ / ۱۳۱ .

4.نهج البلاغة : نامه ۵۳ ، تحف العقول : ۱۲۹ ، دعائم الإسلام : ۱ / ۳۵۵.

  • نام منبع :
    سياست نامه امام علي عليه السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: سید محمد کاظم طباطبایی و سید محمود طباطبایی نژاد، ترجمه: مهدی مهریزی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4437
صفحه از 435
پرینت  ارسال به