بود ، كه كتاب خداوند ، به ايمانش و پيامبر، او را به بهشت رضوان ، گواهى دادند . او كسى است كه فضيلت ها را به كمال رسانيد و هيچ كس از گذشتگان و آيندگان ، در سابقه ، دانش و برترى اش ترديد نكرد .
آن گاه، عقبة بن عمرو برخاست و گفت : كيست كه [ افتخار ]بيعت عقبه و رضوان را داشته باشد ؛ پيشوايى باشد هدايتگر كه از ستمش هراس نباشد ، ودانشمندى كه از نادانى اش واهمه اى نباشد؟ ۱
ر . ك : دانشنامه امير المؤمنين : ج ۸ ، ص ۳۰۹ (خزيمة بن ثابت انصارى) و ص ۳۱۳ (حذيفة بن يمان) . و ص ۴۱۲ (احمد بن حنبل) .
۱ / ۹
روى برگردانندگان از بيعت با امام
بيعت با على عليه السلام فراگير بود . در اين پيمان شكوهمند ، تمام مهاجران و انصار ۲ و همه كسانى كه در آن روز در مدينه بودند ، شركت جستند و از سرِ اختيار و با آزادى بيعت كردند . پس از آن ، مردم مكّه ، كوفه و حجاز نيز بيعت كردند . ۳
امام على عليه السلام ، صراحتاً بيعت خود را عام و فراگير دانسته است ، ۴ همان گونه كه بسيارى از مصادر تاريخى ، بر اجتماع مهاجران و انصار ، براى بيعت با امام ، تصريح كرده اند . ۵ دربرخى از منابع تاريخى ، گزارش هايى آمده است كه نشان مى دهد كسانى چون : عبداللّه بن عمر ، سعد بن ابى وقّاص ، محمّد بن مسلمه ، اسامة بن زيد ، حسّان بن ثابت ، كعب بن مالك ، عبداللّه بن سلاّم ، مروان بن حكم ، سعيد بن
1.تاريخ اليعقوبى : ۲ / ۱۷۹ .
2.تاريخ دمشق : ۴۲ / ۴۳۷ .
3.الفتوح : ۲ / ۴۳۹ .
4.الكامل : ۱ / ۴۲۸ ، وقعة صفّين : ۵۸ ، الإرشاد : ۱ / ۲۴۳ .
5.العقد الفريد : ۳ / ۳۱۱ ، تاريخ الطبرى : ۴ / ۴۲۷ ، الكامل فى التاريخ : ۲ / ۳۰۲ .