۳ . هوشيارى و زمان شناسى
امام على عليه السلام ، در كنار تأكيد بر سياست تشنج زدايى و حركت به سوى حياتى مسالمت آميز و مصالحه با دشمن، به هوشيارى و حزم انديشى در برابر دشمن نيز تأكيد مى كرد. امام، بر اين نكته پاى مى فشرد كه مؤمنان، نبايد دشمن را خُرد بشمارند و بويژه در برابر دشمنانى كه دشمنى خود را اظهار نمى كنند، بايد نهايت هوشيارى را معمول دارند و آمادگى لازم را براى برخورد و رويارويى در زمانِ مناسب، و هنگام بروز و ظهور حوادث، هرگز از دست ندهند و بدانند كه اگر آنها در خواب فراموشى فرو روند، دشمن، هرگز غافل نخواهد ماند.
۴ . پرهيز از رعب آفرينى و وحشت گسترى
امام على عليه السلام در حكومت خود، در برابر متخلّفان ومخالفان، هرگز به رعب آفرينى و وحشت گسترى توسّل نمى جست. آن بزرگوار، حتى در برخورد با عوامل ضدّ امنيتى نيز از سياست رعب و وحشت و خشونت هاى غير قانونى بهره نمى گرفت. امام، هرگز بر اساس گمان و تخمين و احتمال با مردمان برخورد نمى كرد و هرگز پيش از وقوع جُرم، متّهمان و مظنونان به اقدامات ضد امنيتى را عقوبت نمى كرد.
۵ . قانونگرايى در برخورد با مجرمان
نظام حكومت على عليه السلام ، متّكى به قانونْ بود ودر همه جوانب، قانون بود كه حكومت مى كرد، نه اراده فرد. بدين سان، او درآموزه هايش، به قانونگرايى و محوريت قانون، بسى تأكيد مى كرد. چنين بود كه در نظام حكومت او نه تنها شكنجه متّهمان و مظنونان به اقدامات ناروا ممنوع بود، كه مجرمان نيز شكنجه نمى شدند و به مجرم نيز هرگز اهانت نمى شد و اگر كسى مجرم شناخته مى شد، تنها و تنها به مقتضاى قانون، مجازات مى گشت، و اگر مجرى قانون، عمداً و يا سهواً، در اجراى حكم از مرز قانونْ تجاوز مى كرد، قصاص مى شد. چنين بود كه چون دريافت قنبر، سه