اصطلاح امروزى «قشرِ كم درآمد»، تكان دهنده است. امام، تنگ دستى فردى نصرانى را كه روزگارى توانگران، از توانِ او بهره گرفته اند و به هنگام پيرى و ناتوانى، او را رها كرده اند، برنمى تابد ۱ و به تأمين زندگانى او از بيت المال، فرمان مى دهد و حاكمان را به جستجو در زواياىِ اجتماع، امر مى كند تا زمينگيران و مستمندان را دريابند و آنان را از چنگال فقر برَهانند.
۱۰ . ممنوعيت بخشش از اموال عمومى
حاكمان، امين مردم اند و آنچه در اختيار دارند، امانت است. كارگزاران دولت، حق ندارند به مناسبت هاى مختلف و به بهانه هاىِ گونه گون، از اموال دولتى بذل و بخشش كنند. على عليه السلام برخوردهايى از اين دست با اموال عمومى را ستمگرى تلقّى مى كرد:
جودُ الوُلاةِ بِفَيءِ المُسلِمينَ جَورٌ و خَترٌ . ۲ دست و دل بازى زمامداران در ثروت هاى عمومى ، ستم و خيانت است .
۱۱ . امتيازدادن به نزديكان ، هرگز!
گفتيم كه در نگاه امام على عليه السلام ، آنچه در اختيار حاكمان و كارگزاران است، «امانت» است و حاكمان، تنها در جهت كارگزارى و خدمتْ مى توانند از امكاناتِ دراختيار خود، بهره گيرند. آنان، حق ندارند تا براى كسانِ خاصّى بهره ورى ويژه اى را قائل شوند. فرزندان و نزديكان شخصيت هاى برجسته سياسى و اجتماعى در حكومت على عليه السلام و نزديكان و فرزندان آن بزرگوار نيز از هيچ امتياز ويژه اى برخوردار نبودند. فراتر از اين، امام نسبت به دوستان و نزديكان خود، حسّاسيت