67
سيماي حج و عمره در قرآن و حديث

فرمود :آنان كسانى اند كه حج واجب را به تأخير مى اندازند و امروز و فردا مى كنند (تا از دست برود) . ۱

ج . روز قيامت نابينا برانگيخته مى شود

۱۱۵.ابوبصير:از امام صادق عليه السلام درباره آيه «من كان فى هذه أعمى فهو فى الآخره أعمى وأضلّ سبيلاً؛ هركه در اين دنيا كوردل باشد، در آخرت هم كوردل و گمراهتر خواهد بود» پرسيدم. حضرت فرمود: مقصود ، كسى است كه حج واجب خود را با امروز و فردا كردن به تأخير مى اندازد ، تا اين كه مرگش فرا مى رسد . ۲

1.عوالى اللآلى : ۲/۸۶/۲۳۲ از محمد بن فضل .

2.كافى : ۴/۲۶۹/۲ .


سيماي حج و عمره در قرآن و حديث
66

۴ / ۲

صفت تارك حج ۱

الف . كافر است

۱۱۲.از وصيت هاى پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهبه على عليه السلام اين بود :يا على! ترك كننده حج ، در حال استطاعت ، كافر است . خداى متعال مى فرمايد : «براى خداست بر عهده مردم حج خانه خدا ، براى كسى كه راهى به آن داشته باشد (و بتواند) و هر كس كفر ورزد ، خداوند از جهانيان بى نياز است» .
يا على! هركس حج را آن قدر به تأخير بيندازد تا مرگش فرا رسد،خداوند در روز قيامت ، او را يهودى يا نصرانى بر مى انگيزد. ۲

۱۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى مردم! خداوند حج را بر كسى كه قدرت و راهى بر آن داشته باشد، واجب ساخت. هركس انجام ندهد، به هر حالى كه مى خواهد بميرد، يهودى، مسيحى يا مجوس، مگر آن كه بيماريى داشته باشد كه او را نگذارد، يا حاكم ستمگرى مانع شود. آگاه باشد كه او را در شفاعت من بهره اى نيست و بر حوض من وارد نمى شود. هشدار! آيا رساندم؟ ۳

ب . ترك كننده دستور اسلام است

۱۱۴.امام كاظم عليه السلام در تفسير آيه «هل اُننبّئكم بالأخسرين أعمالاً؛ (آيا به شما خبر دهيم كه زيانكارترين افراد كيست؟)»

1.منظور حَجة الاسلام است كه بر شخص مستطيع واجب مى باشد .

2.من لا يحضره الفقيه : ۴/۳۶۸/۵۷۶۲ .

3.تنبيه الغافلين : ۵۵۴/۸۹۸ از عبد خير از امام على عليه السلام .

  • نام منبع :
    سيماي حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: عبدالهادی مسعودی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1041
صفحه از 137
پرینت  ارسال به