خيانت رهنمون مى شود؛ چرا كه اگر « خود » را مى يافتند و انسانيت و شرف و كرامت خويش را گرامى مى داشتند و جايگاه انسانى خود را در گستره آفرينش ، بالاتر از آن مى دانستند كه مغلوب شهوات شوند، هرگز به سوى « از خود بيگانگى » ره نمى سپردند و در عرصه هاى زندگى اجتماعى، به جرم و بزه و جنايت ، دست نمى آلودند. امام على عليه السلام مى فرمايد:
مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ ، لَمْ يَهِنْها بالْمَعْصِيَةِ. ۱ كسى كه [خويش را عزيز يافت و] صاحب كرامت نفْس شد، هيچ گاه خود را با گناه ، خوار نمى كند.
بر اين اساس، حسد، از جمله صفات مذمومى است كه از احساس حقارت و ذلّت نفس ، ناشى مى شود. ۲ امام على عليه السلام مى فرمايد:
اَلْحَسَدُ خُلْقٌ دَنى ءٌ وَ مِنْ دِناءَتِهِ أَنَّهُ مُؤكِّلٌ بِالأَْقْرَبِ فَالأَْقْرَبِ . ۳ حسد، خُلق پستى است و از پستى آن، اين كه بيشتر به نزديكان سرايت مى كند.
و در جاى ديگر مى فرمايد :
الْحَسَدُ دَأْبُ السُّفَّلِ . ۴ حسد، طبيعت افراد فرومايه است.
نيز مى فرمايد:
سِلاحُ اللُّؤْمِ الْحَسَدُ . ۵ سلاح انسان پست، حسد است.
1.اشاره است به آيه ۷۰ از سوره اسراء : «وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِى ءَادَمَ ؛ و به يقين ، فرزندان آدم را كرامت بخشيديم » .
2.مستدرك الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۳۹ (باب « وجوب اجتناب از معاصى »)؛ غرر الحكم، ح ۴۶۱۰ .
3.چهل حديث، ص ۱۰۶ .
4.شرح نهج البلاغة ، ج ۲۰ ، ص ۳۰۰ ، ح ۴۲۳ .
5.غرر الحكم، ح ۱۴۷۲ .