27
شعله هاي سرد

حسود هميشه مريض است ۱ و اين مرض جسمانى او، چون ريشه در حسد او دارد، تا حسدش درمان نشود، شفا نمى يابد. ۲ بنا بر اين، حسادت مثل يك زندانى مى ماند كه روح انسان را در سلول تنگ و تاريك و پر از وحشت خود حبس نموده است ۳ و روح انسان حسود، تا وقتى از اين زندان آزاد نگردد، طعم لذّت و سلامت را نمى چشد ۴ و در صورت حبس ابدى در اين زندان ترسناك، در همان جا خواهد مُرد. ۵

۴. زيان رساندن به خود پيش از زيان رساندن به ديگران

يكى از چيزهايى كه مى تواند حسود را به درمان خود تحريض نمايد، توجّه به اين نكته است كه حسد ، پيش از اين كه به شخص مورد حسادت، ضرر و آسيبى برساند، به حسود آسيب مى رساند. امام على عليه السلام مى فرمايد:
للّهِ دَرُّ الْحَسَدِ ما أَعْدَلَهُ! بَدَأَ بِصاحِبِهِ، فَقَتَلَهُ. ۶ آفرين بر حسد كه چه قدر عادل است: ابتدا به صاحبش مى پردازد و او را مى كشد!

پيامدهاى معنوى

حسادت، از امورى است كه با آموزه هاى هيچ دينى بويژه دين اسلام، تناسب ندارد. برخى از پيامدهاى منفى حسادت از نظر معنوى و دينى ، عبارت اند از :

1.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسُودُ أَبَدَاً عَليلٌ ؛ حسود ، هميشه بيمار است » (غرر الحكم، ح ۷۸۲ و ۱۷۶۴) .

2.امام على عليه السلام مى فرمايد : « الْحَسُودُ لا شِفاءَ لَهُ ؛ براى حسود ، شفايى نيست » (همان ، ح ۱۰۰۵)، « الْحَسُودُ لا يَبْرَءُ ؛ حسود ، بهبود نمى يابد » (همان ، ح ۸۸۴) و « الْحَسَدُ مَرَضٌ لا يُوْسى ؛ حسد ، مرضى است كه بهبود نمى يابد » (همان ، ح ۱۳۷۸) .

3.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسَدُ حَبْسُ الرُّوحِ ؛ حسادت ، زندان روح است » (همان ، ح ۳۷۲).

4.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسُودُ دائِمُ السُّقْمِ وَ إِنْ كانَ صَحيحُ الْجِسْمِ ؛ حسود هميشه بيمار است ، هر چند بدنش سالم باشد » (همانّ ، ح ۱۹۶۳).

5.امام على عليه السلام مى فرمايد: « مَنْ لَمْ يَقْهَرْ حَسَدَهُ كانَ جَسَدُهُ قَبْرَاً لِنَفْسِهِ ؛ كسى كه بر حسدش چيره نگردد ، بدنش محلّ دفنش خواهد شد » (شرح نهج البلاغة ، ج ۲۰، ص ۲۵۸، ح ۲۵) .

6.إرشاد القلوب، ج ۱ ، ص ۱۲۹ ؛ بحار الأنوار ، ج ۷۰ ، ص ۲۴۱ ؛ شرح نهج البلاغة ، ج ۱ ، ص ۳۱۶ .


شعله هاي سرد
26

وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ، مَرَضُ الْقَلْبِ. ۱ بدتر (شديدتر) از بيمارى جسم، بيمارى روح است.
عاشقى پيداست از زارى دل نيستبيمارى چو بيمارى دل . ۲
حسد كه يك بيمارى روحى است، مثل خوره جسم و جان انسان حسود را مى خورد و آن را مثل شمع آب مى كند. ۳ در نتيجه بدن فرد حسود ، ضعيف و ناتوان ۴ و مستعدّ هر گونه بيمارى جسمى مى شود ۵ و در نهايت منجر به مرگ وى مى گردد ، چنان كه زنگ زدگى، آهن را ذره ذره پوسيده و نابود مى سازد. ۶
مرگ را بى خبران ، دور ز خود مى دانندچار ديوار حسد در نظر من لَحَد است . ۷
امام على عليه السلام مى فرمايد:
اَلْعَجَبُ مِنْ غَفْلَةِ الْحُسّادِ عَنْ سَلامَةِ الأَجْسادِ. ۸
عجب است از غفلت حسودان در مورد سلامت جسمانى خود!
نيز در حديثى، سلامت بدن را نشانه اى از كمىِ حسد بر شمرده است. ۹ بنا بر اين،

1.همان جا .

2.ديوان عمّان سامانى ، ص ۱۰۳ .

3.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسَدُ يُذيبُ الْجَسَدَ ؛ حسد ، جسم را ذوب مى كند » (غرر الحكم، ح ۹۸۱).

4.امام على عليه السلام مى فرمايد : «الْحَسَدُ يُضْنى الْجَسَدَ ؛ حسد ، بدن را خسته و فرسوده مى كند» (همان ، ح ۹۴۳) .

5.امام على عليه السلام مى فرمايد: « الْحَسَدُ لايَجْلِبُ إِلاّ مَضَرَّةً وَ غَيْظَاً يُوهِنُ قَلْبَكَ وَ يَمْرِضُ جِسْمَكَ ؛ حسادت جز زيان و خشمى كه موجب سستى قلبت و بيمارى بدنت مى شود ، ثمرى ندارد » (كنز الفوائد، ج ۱، ص ۱۳۷) .

6.امام على عليه السلام مى فرمايد: « كَما أَنَّ الصَّدْأَ تَأْكُلُ الْحَديدَ حَتّى يُفْنيهِ، كَذلكَ الْحَسَدُ يُكْمِدُ الْجَسَدَ حَتّى يُفْنيهِ ؛ همان گونه كه زنگار ، آهن را مى خورد تا آن كه نابود شود ، حسد نيز چنين است ؛ بدن را ناتوان مى سازد تا آن كه نابودش كند » (غرر الحكم، ح ۷۲۱۶).

7.ديوان صائب تبريزى ، ش ۶۴۴ .

8.نهج البلاغة، حكمت ۲۲۵؛ غرر الحكم، ح ۱۸۰۳ .

9.امام على عليه السلام مى فرمايد: « صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ؛ سلامت بدن ، از كمىِ حسد است » (نهج البلاغة، حكمت ۲۵۶).

  • نام منبع :
    شعله هاي سرد
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد علي سروش
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5847
صفحه از 168
پرینت  ارسال به