79
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۸۰.المحاسنـ به نقل از ابو بصير ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: ما چگونه هستيم كه از آنچه روى مى‏دهد، به ما خبر نمى‏دهى، آن گونه كه على عليه‏السلام يارانش را باخبر مى‏كرد ؟ فرمود: «به خدا سوگند، چنين نيست ؛ امّا حديثى بياور كه من آن را به تو گفته باشم و تو، پوشيده‏اش داشته باشى؟!».
ابو بصير گفت: به خدا سوگند، يك حديث هم نيافتم كه آن را پوشيده داشته باشم!

۸۱.امام صادق عليه‏السلام: تقيّه، سپر مؤمن است. تقيّه، حفاظت كننده مؤمن است. كسى كه تقيّه ندارد، ايمان ندارد. گاه يكى از احاديث ما به كسى مى‏رسد و به آن، ميان خود و خداى عز و جل پاى‏بند مى‏شود. اين براى او در دنيا، مايه عزّت و در آخرت، روشنايى است. همچنين گاه يكى از احاديث ما به بنده‏اى مى‏رسد و آن را فاش مى‏سازد و اين، مايه خوارى او در دنيا مى‏شود، و خداى عز و جل، آن روشنايى (آخرت) را هم از او مى‏گيرد.

۸۲.امام صادق عليه‏السلام: به فردى حديثى مى‏گويم و مى‏رود و آن را از قول من و همان گونه كه شنيده است، نقل مى‏كند و به همين جهت، من لعنت كردن و برائت از او را حلال مى‏شمُرَم.

۸۳.امام صادق عليه‏السلام: هان! به خدا سوگند، اگر دهان‏هايتان بند و بست داشت، به هر يك از شما، آنچه را مربوط به اوست، مى‏گفتم. به خدا سوگند، اگر افرادى خويشتندار مى‏يافتم، سخن مى‏گفتم، و از خدا يارى گرفته مى‏شود.


شناخت نامه حدیث - جلد اول
78

۸۰.المحاسن عن أبي بصير: قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام: ما لَنا لَن تُخبِرَنا بِما يَكونُ كَما كانَ عَلِيٌّ عليه‏السلام يُخبِرُ أصحابَهُ ؟ فَقالَ: بَلى وَاللّه‏ِ، ولكِن هاتِ حَديثا واحِدا حَدَّثتُكَهُ فَكَتَمتَهُ ؟ !
فَقالَ أبو بَصيرٍ: فَوَاللّه‏ِ ما وَجَدتُ حَديثا واحِدا كَتَمتُهُ.۱

۸۱.الإمام الصادق عليه‏السلام: التَّقِيَّةُ تُرسُ المُؤمِنِ، وَالتَّقِيَّةُ حِرزُ المُؤمِنِ، ولا إيمانَ لِمَن لا تَقِيَّةَ لَهُ. إنَّ العَبدَ لَيَقَعُ إلَيهِ الحَديثُ مِن حَديثِنا فَيَدينُ اللّه‏َ عز و جل بِهِ فيما بَينَهُ وبَينَهُ ؛ فَيَكونُ لَهُ عِزّا فِي الدُّنيا ونورا فِي الآخِرَةِ، وإنَّ العَبدَ لَيَقَعُ إلَيهِ الحَديثُ مِن حَديثِنا فَيُذيعُهُ ؛ فَيَكونُ لَهُ ذُلاًّ فِي الدُّنيا، ويَنزِعُ اللّه‏ُ عز و جل ذلِكَ النّورَ مِنهُ.۲

۸۲.عنه عليه‏السلام: إنّي لاَُحَدِّثُ الرَّجُلَ الحَديثَ فَيَنطَلِقُ فَيُحَدِّثُ بِهِ عَنّي كَما سَمِعَهُ، فَأَستَحِلُّ بِهِ لَعنَهُ وَالبَراءَةَ مِنهُ.۳

۸۳.عنه عليه‏السلام: أما وَاللّه‏ِ، لَو كانَت عَلى أفواهِكُم أوكِيَةٌ۴ لَحَدَّثتُ كُلَّ امرِئٍ مِنكُم بِما لَهُ. وَاللّه‏ِ، لَو وَجَدتُ أتقِياءَ لَتَكَلَّمتُ، وَاللّه‏ُ المُستَعانُ۵.۶

1.. المحاسن : ج ۱ ص ۴۰۳ ح ۹۰۹ ، بصائر الدرجات : ص ۲۶۱ ح ۵ ، الخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۷۴۳ ح ۶۱ وليس فيه ذيله من «فقال أبو بصير» وكلاهما نحوه ، مشكاة الأنوار : ص ۸۸ ح ۱۷۵ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۷۵ ح ۴۷ .

2.. الكافي : ج ۲ ص ۲۲۱ ح ۲۳ عن عبداللّه‏ بن أبي يعفور ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۴۳۷ ح ۱۰۳ .

3.. الغيبة للنعماني : ص ۳۶ ح ۷ عن الحسن بن السري ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۷۹ ح ۷۵ .

4.. الوكاء : الخيط الذي تُشدّ به الصرّة والكيس وغيرهما النهاية : ج ۵ ص ۲۲۲ «وكا» .

5.. قال النعماني : يريد بـ«أتقياء» : من يستعمل التقية .

6.. الغيبة للنعماني : ص ۳۷ ح ۹ عن كرام الخثعمي ، الأمالي للطوسي : ص ۱۹۷ ح ۳۳۶ ، بشارة المصطفى : ص ۱۰۵ كلاهما عن محمّد بن عبداللّه‏ الأصمّ الأعلم عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۰۴ عن عبد الواحد بن المختار عن الإمام الباقر عليه‏السلاموليس فيه ذيله من «واللّه‏ لو وجدت» وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۱۳ ح ۶ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1638
صفحه از 501
پرینت  ارسال به