71
شناخت نامه حدیث - جلد اول

از امام على عليه‏السلام نقل است كه فرمود:

از من، در باره قرآن بپرسيد؛ چرا كه دانش اوّلين و آخرين، در قرآن است. [قرآن] براى هيچ گوينده‏اى [جاى] سخن نگذاشته است و تأويل آن را جز خدا و استواران در دانش، كسى نمى‏داند و اينان، يك نفر نيستند. پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، يكى از ايشان بود كه خداوند سبحان، آن را به او آموخت و پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هم آن را به من آموخت و [تأويل قرآن]در فرزندان [معصومِ] او تا روز قيامت، باقى خواهد ماند.۱

بر پايه اين روايت و روايات مشابه،۲ اهل بيت عليهم‏السلام تنها كسانى هستند كه به بطون و حقايق قرآن، دسترسى داشته و از اين طريق با همه علوم و معارف ديگر آشنايند.

1.. تأويل الآيات الظاهرة : ج ۲ ص ۵۵۵ ح ۱۰ ، تفسير فرات : ص ۶۸ ح ۳۸ : «سَلونى عَنِ القُرآنِ فَإِنَّ فِى القُرآنِ عِلمَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ، لَم يَدَع لِقائِلٍ مَقالاً، وَ لا يَعلَمُ تَأويلَهُ إلاَّاللَّهُ وَالرّاسِخونَ فِى العِلمِ، وَ لَيسوا بِواحِدٍ، وَ رَسولُ اللَّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله كانَ واحِدا مِنهُم عَلَّمَهُ اللَّهُ سُبحانَهُ إيّاهُ، وَ عَلَّمَنيهِ رَسولُ اللَّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، ثُمَّ لا يَزالُ فى بَقِيَّتِهِ إلى يَومِ القِيامَةِ» .

2.. ر . ك : شناخت‏نامه قرآن : ج ۴ ص ۵۹ استواران در دانش و در شناخت تأويل و ج ۱ ص ۷۰ (آشنايى با حقايق قرآن).


شناخت نامه حدیث - جلد اول
70

خدا به من كلمات جامع داده است.

ابن عربى، در شرح اين روايت آورده است كه همه حقايق و معارف به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله داده شده است و به همين دليل، قرآن، همه معانى كتاب‏هاى انبياى سابق را جمع كرده است.۱ امام خمينى رحمه‏الله، مراد از «جوامع الكلم» را وجود تمام منازل، از اسفل ملكى تا اعلى مراتب روحانيت و ملكوت، در قرآن دانسته و در ادامه آورده است: با توجّه به اين كه افراد در مدارك و معارف، مختلف و متفاوت‏اند، قرآن به طورى نازل شده كه هر كس به حسب كمال و ضعف ادراك و معارف و به حسب درجه‏اى كه از علم دارد، از آن استفاده مى‏كند.۲

نتيجه

با نگاهى گسترده به مجموع آيات و روايات، مى‏توان گفت جامعيت قرآن، نسبت به همه معارف مورد نياز براى هدايت بشر (اعم از: احكام، عقايد، تاريخ و هر آنچه در اين خصوص، مؤثّر باشد)، پذيرفتنى است؛ امّا جامعيت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ قرآن، قابل استنباط نيست؛ زيرا مطالبى مانند: فرمول‏هاى رياضى، فيزيك و شيمى، در مدلول لفظى آيات قرآن نيستند. با اين حال، با فرض صحّت رواياتى كه قرآن را مشتمل بر علم همه موجودات «عِلمُ ما كانَ وَ ما يَكُونُ وَ ما هُوَ كائِنٌ إلى يَومِ القِيامَةِ» دانسته‏اند، بايد اذعان كرد كه در اين صورت، دلالت قرآن بر همه علوم، از طريق دلالت لفظى نخواهد بود؛ بلكه با اشاراتى است كه اسرار و زواياى پنهان را كشف مى‏كند و فهم متعارف مخاطبان، از آن محروم است.۳ بنا بر اين، جامعيت مطلق قرآن، در خصوص پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت عليهم‏السلام است كه به بطون قرآن دسترسى دارند، چنان كه

1.. شرح فصوص الحكم: ص ۱۱۵۶.

2.. آداب الصلاة: ص ۳۱۰ ـ ۳۰۹.

3.. الميزان فى تفسير القرآن: ج ۱۲ ص ۳۲۵.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1468
صفحه از 501
پرینت  ارسال به