مدّعايند.
برخى از اين روايات، قرآن را «جامع علم اوّلين و آخرين» معرّفى مىكنند كه بايد با تفكّر در معانى اين كتاب الهى، به آن علوم دست يافت:
هر كس خواهان علم اوّلين و آخرين است، قرآن، را بكاود.۱
بر اساس روايتى، امام صادق عليهالسلام سوگند ياد كرده كه هيچ گاه انسان در حسرت نخواهد ماند كه چرا فلان مطلب در قرآن نيست:
خداوند ـ تبارك و تعالى ـ، بيان هر چيزى را در قرآن، فرو فرستاد، چندان كه ـ به خدا سوگند ـ هيچ چيزى را كه بندگان، بدان نياز دارند، فروگذار نكرد، مگر آن كه خداوند آن را در قرآن، نازل كرده است.۲
در روايتى ديگر از ايشان، آمده است:
خداوندِ توانا كه راستگو و نيكى كننده است، كتابش را بر شما فرو فرستاد و اخبارِ مربوط به شما و اخبار پيشينيان و اخبار آيندگان پس از شما و اخبار آسمان و زمين [همه] در آناند. اگر كسى نزد شما بيايد و از آنها آگاهتان كند، قطعا شگفتزده خواهيد شد.۳
امام صادق عليهالسلام همچنين فرمود:
خداوند ـ كه يادش گرامى باد ـ پيامبر شما را خاتم پيامبران قرار داد. بنا بر اين، پس از او هرگز پيامبرى برانگيخته نمىشود و كتاب شما را پايانبخش
1.. تفسير الثعالى : ج ۱ ص ۱۲۳ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۴۸ ح ۲۴۵۴ به نقل از ديلمى از اَنَس : «مَن أرادَ عِلمَ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ فَليُثَوِّرِ القُرآنَ» .
2.. الكافى : ج ۱ ص ۵۹ ح ۱ ، المحاسن : ج ۱ ص ۴۱۶ ح ۹۵۶ : «إنَّ اللَّهَ ـ تَبارَكَ وَ تَعالى ـ أنزَلَ فى القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَىءٍ، حَتّى وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئا يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ، حَتّى لايَستَطيعَ عَبدٌ يَقولُ: لَو كانَ هذا اُنزِلَ فِى القُرآنِ، إلاّ وَ قَد أنزَلَهُ اللَّهُ فيهِ» .
3.. الكافى : ج ۲ ص ۵۹۹ ص ۳ ، تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۸ ح ۱۸ : «إنَّ العَزيزَ الجَبّارَ أنزَلَ عَلَيكُم كِتابَهُ وَ هُوَ الصّادِقُ البارُّ، فيهِ خَبَرُكُم وَ خَبَرُ مَن قَبلَكُم وَ خَبَرُ مَن بَعدَكُم، وَ خَبَرُ السَّماءِ وَ الأَرضِ، وَ لَو أتاكُم مَن يُخبِرُكُم عَن ذلِكَ لَتَعَجَّبتُم» .