479
شناخت نامه حدیث - جلد اول

«إِنَّ فِى خَلْقِ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَفِ الَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَأَيَتٍ لأِّولِى الْأَلْبَبِ.۱

راستى‏كه در آفرينش آسمان‏ها و زمين و در پىِ يكديگر آمدن شب و روز، براى خردمندان، نشانه‏هايى است».

گفتنى است كه اين حديث با همين معناى دودستگى نيز توجيه شده است.۲

ب ـ اشتراك در هيئت

گاه به كار رفتن يك واژه در چند معنا، حاصل چندمعنايى مادّه آن نيست؛ بلكه از مشابهت دو هيئت يك مادّه و دو صيغه از يك ريشه، پديد آمده است.۳ اين امر در زبان عربى، به دلائل مختلفى اتّفاق مى‏افتد؛ مانند تفاوت حركتى برخى از حروف كلمه، همچون «حَسَنان» (به فتح «حاء» و «سين») و «حِسْنان» (به كسر «حاء» و سكون «سين») در خطبه «شقشقيّه»۴، يا تغييرات حاصل از اعلال كلمه، مانند چند معنايى شدن «مرتاب» و «مختار».

اعلال نيز گاه موجب مى‏شود كه يك مشتق از دو مادّه متفاوت، هم‏شكل شوند و معناى يك مادّه، به جاى ديگرى گرفته شود. كلمه «حائِك»، يك نمونه است. اشعث بن قيس، سردسته منافقان در حكومت امام على عليه‏السلام، به هنگام سخنرانى امام، سخنى

1.. آل عمران: آيه ۱۹۰.

2.. ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱ ص ۲۲۷ .

3.. اين تفاوت حركتى، گاه در لامُ الفعل ماضى و مضارع وجود دارد و در معناى مادّه، اثر مى‏نهد؛ امّا در اسم فاعل و مفعول و برخى ديگر از مشتقّات، بازتاب ندارد و از اين رو، اسم فاعل‏ها و اسم مفعول‏هاى چندمعنايى متعدّدى پديد مى‏آيند.

4.. «فَما راعَنى إلاّ وَ النّاسُ كَعُرفِ الضَّبُعِ إلىَّ يَنثالونَ علىَّ مِن كُلِّ جانِبٍ، حَتَّى لقَد وُطِئَ الحَسَنانِ، وَ شُقَّ عِطفاىَ، مُجتَمِعينَ حَولىِ كَرَبيضَةِ الغَنَمِ ؛ ناگهان با شگفتى ديدم كه مردم ، به انبوهى يال‏كفتار ، از هر سو به من هجوم آورده‏اند ، چندان كه حسن و حسين عليهماالسلام پايمال شدند و دو پهلوى جامه‏ام دريده گشت [مردم] چون گله گوسفند گرد مرا گرفتند» نهج البلاغة : خطبه سوم . برخى، مقصود از «حَسَنان» را امام حسن و امام حسين عليهماالسلامدانسته‏اند؛ امّا قطب راوندى و ابن ابى الحديد، آن را «حِسنان» خوانده و به معناى «دو انگشت پا» دانسته‏اند، ولى استاد شهيدى ، آن را به معناى «كنار استخوان بازو» دانسته است.


شناخت نامه حدیث - جلد اول
478

الف ـ چند معنايى مادّه

مادّه «خ ل ف»، معانى متعدّدى دارد و هر چند ممكن است برخى از ديگرى نشئت گرفته باشند،۱ امّا در عرف و كاربرد متداول زبان، چند معنا دارد. واژه «اختلاف» در حديث «إختِلافُ اُمَّتى رَحمَةٌ»،۲ نمونه در خور توجّهى است. يكى از راويان به نام عبد المؤمن انصارى كه اختلاف را تنها به معناى تفرقه و دودستگى مى‏فهميده، براى حلّ مشكل روايت، نزد امام صادق عليه‏السلام مى‏رود. مشكل او، رحمت خواندن اختلاف به وسيله پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله است! او در آغاز، در باره صحّت حديث مى‏پرسد و پس از تأييد امام عليه‏السلام مى‏گويد: «اگر اختلاف امّت، رحمت باشد، آيا اجتماع آنان، مايه عذاب است؟».

امام صادق عليه‏السلام، در پاسخ او، اختلاف را به معناى ديگرش، يعنى «آمد و شد»، تفسير مى‏كند و گفته پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را اشاره به «آيه نَفْر»۳ مى‏داند. بر اين پايه، منظور اين است كه امّتش از شهرها، به مراكز دانش بيايند و بروند تا دين را فرا گيرند، نه اين كه در آن، اختلاف كنند.۴ در برخى روايات ديگر نيز واژه «اختلاف»، بدين معنا آمده است. براى مثال در زيارت جامعه كبيره، اهل بيت عليهم‏السلام را «مُختلَفُ الملائكة» مى‏خوانيم. مهم‏تر آن كه اين واژه در آيات متعدّدى از قرآن كريم نيز بدين معنا به كار رفته است؛۵ مانند آيه:

1.. ر . ك : العين ، صحاح اللّغة ، معجم مقاييس اللّغة و لسان العرب، مدخل «خلف».

2.. «اختلاف امّت من ، رحمت است» ر . ك : ج ۲ ص ۱۵۲ ح ۶۱۹ .

3.. «وَمَا كانَ الْمُؤمِنُونَ لِينْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طائِفَةٌ لِّيتَفَقَّهُوا فِى الدِّينِ وَلِينْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيهِمْ لَعَلَّهُمْ يحْذَرُونَ؛ و شايسته نيست مؤمنان، همگى [براى جهاد] كوچ كنند. پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى كوچ نمى‏كنند تا [دسته‏اى بمانند و] در دين، آگاهى پيدا كنند و قوم خود را وقتى به سوى آنان باز گشتند، بيم دهند، باشد كه آنان [از كيفر الهى ]بترسند؟» توبه: آيه ۱۲۲.

4.. ر . ك : ح ۶۰۰ .

5.. ر . ك : بقره: آيه ۱۶۴، يونس: آيه ۶، مؤمنون: آيه ۸۰.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1341
صفحه از 501
پرینت  ارسال به