467
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۷ / ۲

موانع فهم حديث

الف ـ قصور فهم

۴۸۶.امام على عليه‏السلام: حديث، تنها از چهار دسته به شما مى‏رسد و دسته پنجمى نداريم.... مردى كه چيزى از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيده، امّا آن را به معناى درستش نفهميده و در آن، دچار توهّم شده است، ولى قصد دروغ گفتن ندارد، بلكه آن حديث را در دست دارد، به آن معتقد است و عمل مى‏كند و نقلش مى‏نمايد و مى‏گويد: «من آن را از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيده‏ام» و اگر مسلمانان مى‏دانستند كه آن، توهّمى بيش نيست، آن را از او نمى‏پذيرفتند و اگر او خود مى‏دانست كه آن توهّم است، آن را كنار مى‏افكند.

۴۸۷.تأويل مختلف الحديثـ به نقل از منهال بن عمرو ـ: على عليه‏السلام به ابو مسعود گفت: تو براى مردم فتوا مى‏دهى؟ گفت: آرى و به آنان مى‏گويم كه آخر [الزمان] شرّ است. على عليه‏السلام فرمود: به من بگو، آيا چيزى در اين باره [از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله] شنيده‏اى؟ گفت: شنيدم مى‏فرمايد: سال صد [هجرى] بر مردم درنمى‏آيد جز آن كه كسى روى زمين نمانده است.
على عليه‏السلام فرمود: خطا كرده و سوراخ دعا را گم كرده‏اى. اين را درباره حاضران مجلسش فرمود و الاّ مگر آسايش [ابدى] فقط پس از صد سال است؟

ب ـ تحريف لفظى

۴۸۸.معانى الأخبارـ به نقل از احمد بن مبارك ـ: مردى به امام صادق عليه‏السلام گفت: در حديثى روايت مى‏شود كه فردى به اميرمؤمنان عليه‏السلام گفت: من، تو را دوست مى‏دارم. امام عليه‏السلام فرمود: «پوششى در مقابل فقر، آماده كن».
امام صادق عليه‏السلام فرمود: «اين گونه نگفت ؛ بلكه به او فرمود: "[با اين دوست داشتن] پوششى براى فقر و نيازت، آماده ساخته‏اى" ؛ يعنى براى روز قيامت».


شناخت نامه حدیث - جلد اول
466

۷ / ۲

مَوانِعُ الدِّرايَةِ

أ ـ سوءُ الفَهمِ

۴۸۶.الإمام عليّ عليه‏السلام: إنَّما أتاكُمُ الحَديثُ مِن أربَعَةٍ لَيسَ لَهُم خامِسٌ:... ورَجُلٌ سَمِعَ مِن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شَيئا لَم يَحمِلهُ عَلى وَجهِهِ ووَهِمَ فيهِ، ولَم يَتَعَمَّد كَذِبا فَهُوَ في يَدِهِ، يَقولُ بِهِ ويَعمَلُ بِهِ ويَرويهِ فَيَقولُ: أنَا سَمِعتُهُ مِن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، فَلَو عَلِمَ المُسلِمونَ أنَّهُ وَهِمَ لَم يَقبَلوهُ، ولَو عَلِمَ هُوَ أنَّهُ وَهِمَ لَرَفَضَهُ.۱

۴۸۷.تأويل مختلف الحديث عن المنهال بن عمرو: إنَّ عَليّا عليه‏السلام قالَ لِأبي مَسعودٍ إنَّكَ تُفتِي النّاسَ ؟ قالَ: أجَل، واُخبِرُهُم أنَّ الآخِرَةَ شَرٌّ. قالَ: فَأَخبِرني هَل سَمِعتَ مِنهُ ؟ قالَ: سَمِعتُهُ يَقولُ: لا يَأتي عَلَى النّاسِ سَنَةُ مِئَةٍ وعَلَى الأَرضِ عَينٌ تَطرِفُ. فَقالَ عَلِيٌّ: أَخطَأَت استُكَ الحُفرَةَ، إنَّما قالَ ذلِكَ يَومَئِذٍ لِمَن حَضَرَهُ، وهَلِ الرَّجاءُ إلاّ بَعدَ المِئَةِ؟!۲

ب ـ تَحريفُ اللَّفظِ

۴۸۸.معاني الأخبار عن أحمد بن المبارك: قالَ رَجُلٌ لِأَبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام: حَديثٌ يُروى: أنَّ رَجُلاً قالَ لِأَميرِ المُؤمِنينَ عليه‏السلام: إنّي اُحِبُّكَ. فَقالَ لَهُ: أعِدَّ لِلفَقرِ جِلبابا. فَقالَ: لَيسَ هكَذا قالَ: إنَّما قالَ لَهُ: «أعدَدتَ لِفاقَتِكَ جَلبابا» ؛ يَعني يَومَ القِيامَةِ.۳

1.. الكافي : ج ۱ ص ۶۲ و ۶۳ ح ۱ ، الخصال : ص ۲۵۶ ح ۱۳۱ ، الاعتقادات للصدوق المطبوعة في مصنّفات الشيخ المفيد ج ۵ : ص ۱۱۸ و ۱۱۹ وفيه «يحفظه» بدل «يحمله» ، تحف العقول : ص ۱۹۳ و ۱۹۵ كلّها عن سليم بن قيس الهلالي ، نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۰ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۴ ص ۱۷۰ ح ۹۷۵ .

2.. تأويل مختلف الحديث : ص ۶۷ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۹۶ ح ۱۱۸۷ ، فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۲ ص ۷۲۱ ح ۱۲۳۵ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۵۴۳ ح ۸۵۲۰ ، المعجم الكبير : ج ۱۷ ص ۲۴۸ ح ۶۹۳ والأربعة الأخيرة عن نعيم بن دجاجة نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۴۶ ح ۳۹۵۶۷ .

3.. معاني الأخبار : ص ۱۸۲ ح ۱ ؛ مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۴۹ ، بحار الأنوار : ج ۲۷ ص ۸۷ ح ۳۳ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1367
صفحه از 501
پرینت  ارسال به