447
شناخت نامه حدیث - جلد اول

گفت ظرف آبى بياورد و همه نوشته‏ها را محو كند. به او گفتند كه در اين نوشته‏ها، احاديث خوبى وجود دارد، ولى عبد اللّه‏ بن مسعود با اين سخن مخالفت كرد و همه احاديث را محو كرد.۱

در دوران بنى اميّه و پادشاهان اموى و مروانى، ممانعت از نگارش فضائل اهل بيت با شدّت بيشترى ادامه يافت. خالد قسرى، از واليان بنى‏اميّه، مورّخى را مأمور نگارش سيره پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و جنگ‏هاى ايشان كرد. مورّخ، از او پرسيد: آيا كارهاى على بن ابى طالب را نيز ياد كنم و در نوشته خود بياورم؟ خالد، جواب داد:

هيچ يادى از [امير مؤمنان] نكن، مگر آن كه [نكوهش او باشد و] او را در قعر جهنّم نشان دهد!۲

نظر برگزيده

به نظر مى‏رسد دليل اصلى در جلوگيرى از تدوين روايات پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، افزون بر جلوگيرى از نشر فضائل اهل بيت عليهم‏السلام، تلاش حاكمان در ترويج فرهنگ و انديشه خود و جايگزينى آن به جاى سنّت نبوى بوده است. آنان، برخى قواعد و قوانين زمان پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را مطابق با ميل يا سليقه خود نمى‏ديدند و به ناتمام بودن آن احكام باور داشتند.

سخن مشهور خليفه دوم، نشان از اين اعتقاد دارد:

دو متعه (متعه حج و متعه نساء) در زمان پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، حلال بود و من، آن را حرام مى‏كنم.۳

خليفه دوم، با اين سخن، تحريم خود را حاكم بر نظر پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و ناسخ آن

1.. تقييد العلم : ص ۵۴ .

2.. الأغانى : ج ۲۲ ص ۲۱ : «لا ، إلاّ أن تراه في قعر الجحيم» .

3.. السنن الكبرى : ج ۷ ص ۳۳۵ ح ۱۴۱۷۰ ، سنن سعيد بن منصور : ج ۱ ص ۲۱۸ ح ۸۵۲ : «كانَتا مُتعَتانِ عَلى عَهدِ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله وأنا أنهى عَنهُما واُعاقِبُ عَلَيهِما» .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
446

اسلام، حضرت محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را نيز كنار نهاد؛ زيرا اين سخنان، واقع‏نما هستند و گزارش آنها به معرفت دينى و آگاهى علمى مى‏افزايد.

از اين رو استناد به اين رفتار پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و منع از كتابت حديث ايشان شايسته و مطابق با واقع نيست.

انگيزه اصلى منع تدوين حديث

آنچه تاكنون بيان شد، توجيهاتى بودند كه برخى براى وجه تراشى جهت منع كتابت حديث، بيان كرده‏اند. برخى ديگر گفته‏اند: منع تدوين حديث، يك راه‏كار سياسى براى جلوگيرى از نقل و انتشار فضائل امير مؤمنان و اهل بيت عليهم‏السلام بوده است و چون بيان صريح اين دليل، ممكن نبوده است، حاكمان و نويسندگان، توجيهات ديگرى را بيان كرده‏اند. پس از گذشت يك قرن كه اهل بيت پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و فضائل آنها در ميان مردم كم‏رنگ شد و كسانى كه فضيلت‏هاى اهل بيت عليهم‏السلام را از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيده بودند، از دنيا رفتند و مقصود خلفا حاصل آمد، كتابت و نوشتن حديث، آزاد شد.۱

برخى قرائن، اين نظريه را تأييد مى‏كنند. براى نمونه، خليفه دوم، در سخنى گفته است:

گزارش رواياتِ پيامبر را بكاهيد، مگر رواياتى كه به آنها عمل مى‏شود.۲

مراد او آن بود كه تنها روايات فقهى را نقل كنيد. بنا بر اين، رواياتى كه به آنها عمل نمى‏شود، همانند فضائل اهل بيت عليهم‏السلام، مشمول قاعده منع مى‏شدند.

در كتاب تقييد العلم آمده است:

علقمه، كتابى از مكّه يا يمن آورده بود كه در آن، احاديثى در باره اهل بيت پيامبر وجود داشت. زمانى كه اين نوشته به عبد اللّه‏ بن مسعود داده شد، او به كنيز خود

1.. ر . ك : تدوين السنّة الشريفة : ص ۴۰۹ ـ ۴۲۲ .

2.. ر . ك : ح ۴۵۹ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1277
صفحه از 501
پرینت  ارسال به