425
شناخت نامه حدیث - جلد اول

مكتوب نشود.۱ ولى بر اين تأكيد، توجّه نشد و از ابتداى نگارش، اقوال و اعمال صحابيان و تابعيان، بويژه خلفا، در كنار سنّت پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به مردم عرضه شدند.

اگر چه اقدام عمر بن عبد العزيز، اقدامى بسيار مهم در ثبت سنّت نبوى بود، ولى به سبب فاصله صد ساله دوره پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله با دوره نگارش حديث و پديد آمدن آسيب‏هاى فراوان در گزارش‏هاى حديثى، آسيب‏هاى موجود در نقل‏هاى شفاهى نيز به نگاشته‏ها منتقل شدند و در كنار سنّت نبوى قرار گرفتند و امرى مقبول، تلقّى شدند. از اين رو، حتّى اين اقدام، نتوانست همه آثار سوء حادثه پيشين را برطرف سازد و برخى اشكال‏هاى پديد آمده، تا كنون نيز در حديث اهل سنّت، باقى مانده و قابل زدودن نيستند.

1.. ر . ك : صحيح البخارى : ج ۱ ص ۴۹ ح ۹۹ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
424

محمّد بن مسلم زهرى گفته است:

ما نوشتن حديث را ناپسند مى‏دانستيم تا زمانى كه سلطان، ما را بدين كار مجبور ساخت و ما به سبب امر او، روا ندانستيم كه مانع كسى شويم.۱

فاصله طولانى نود ساله منع تدوين حديث، سه نسل از مسلمانان را دربرگرفته بود. از اين رو، براى آنان، به حافظه سپردن حديث، قداست داشت و كتابت آن، موضوعى ناشايست، تلقّى مى‏شد.

غزّالى گفته است: نوشته‏هاى حديثى، پس از سال ۱۳۰ ق، پديدار شدند، هرچند در سال‏هاى بعد نيز برخى عالمان با نوشتن حديث، مخالفت مى‏كردند. ادّعاى آنان، اين بود كه علم حديث، علم شريفى است و بهتر آن كه با مذاكره، مباحثه و انتقال سينه به سينه، به ديگران منتقل شود. اگر اين علم داخل كتاب شود، نور آن زائل شده و در اختيار كسانى قرار مى‏گيرد كه شايستگى خواندن حديث را ندارند.۲

توصيف كتابت حديث به عامل زوال نورانيت حديث، نشان از فرهنگ پيش‏گفته دارد.

گزارش‏هاى تاريخى دلالت مى‏كنند كه كتابت و تدوين حديث با فاصله‏اى دست كم ده ساله پس از مرگ عمر بن عبد العزيز، آغاز شد. او در سال ۱۰۱ ق، و در چهل سالگى، پس از دو سال و نيم خلافت، از دنيا رفت.

از ابن شهاب زهرى ـ نخستين تدوين كننده حديث نبوى ـ نقل شده است كه:

قبل از تدوين من، هيچ كس اين علم (حديث) را مدوّن نساخته بود.۳

نكته مهم در فرمان عمر بن عبد العزيز، آن بود كه او، اصرار به كتابت و تدوين سنّت نبوى بدون پيرايه‏هاى ديگر داشت و چنان كه آمد، دستور داد چيزى جز آن،

1.. سنن الدارمى : ج ۱ ص ۱۱۷ ح ۴۱۰ : «كُنّا نُكرِهُ كِتابَةِ العِلمِ حتَّى أكرَهنا عَلَيهِ السُّلطانَ فَكَرَهنا أن نمنعه أحداً» .

2.. تقييد العلم : ص ۶۴ .

3.. تهذيب التهذيب : ج ۵ ص ۲۶۸ : «لم يدون هذا العلم أحد قبلى» .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1455
صفحه از 501
پرینت  ارسال به