363
شناخت نامه حدیث - جلد اول

از شروط اعتبار حديث است ـ، بى‏بهره است.

۲. ترجيح روايات

برترى برخى از طرق در مقام رتبه‏بندى، به جهت ميزان اعتماد به طريق مورد نظر، خود مى‏تواند در مسئله اختلاف حديث، به عنوان يك مُرَجّح، شمرده شود. براى مثال آن زمانى كه حديثى از طريق سماع دريافت شده باشد و حديث ديگرى از طريق كتابت، بسيارى از حديث‏پژوهان، حديث اوّل را بر حديث دوم، به دليل قوّت طريق در اعتماد سازى، مقدّم داشته‏اند.

شيخ طوسى، در عدّة الاُصول، در مبحث تعادل و تراجيح۱ و شهيد ثانى در الرعاية،۲ به اين قاعده در باب ترجيحات، تصريح كرده‏اند.

۳. تعيين طبقه راوى

مهم‏ترين مرجع تعيين طبقه راوى، اسناد روايات اوست. آن گاه كه رابطه استاد و شاگردى ميان دو نفر از راويان اثبات شود، تعيين طبقه او به شكلى روشن، انجام مى‏شود؛ ولى در مواردى كه رابطه استاد و شاگردى اثبات نشده، مثل وِجاده يا وصيّت به كسى كه شاگردىِ استاد را نكرده است، تعيين طبقه، به درستى انجام نمى‏شود.

۴. شناخت تدليس

برخى عالمان اهل سنّت، تبديل طريق تحمّل با رتبه پايين‏تر را به «حدّثنا/أخبرنا» كه داراى رتبه بالاترى هستند، نشانه تدليس مى‏دانند. با دقّت در نوع تحمّل حديث راوى و شيوه اداى آن طريق، شناسايى اين افراد مدلّس، صورت مى‏گيرد.۳

براى مثال، كسى كه به طريق وِجاده به حديث دست يافته، به شكلى حديث را نقل

1.. عدّة الاُصول : ج ۱ ص ۱۴۴ .

2.. الرعاية فى علم الدراية : ص ۱۴۶ .

3.. ر . ك : منهج النقد فى علوم الحديث : ص ۲۲۶ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
362

شده كه فرمود:

خداوند، خرّم گرداند بنده‏اى را كه سخنم را بشنود و آن را به كسى كه نشنيده، برساند ؛ چه بسا حامل علمى كه خود، عالِم نيست و بسا كسى كه علم را به كسى منتقل مى‏كند و آن كس از او، داناتر است.۱

در اين روايت، دريافت و فهم ظاهر حديث و حفظ و نگهدارى آن از كم و كاست و تبليغ آن به كسانى كه نشنيده‏اند، از سوى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله تشويق شده است.

نقطه مقابل «تحمّل» را «اَدا» گويند. اَدا، به معناى نقل حديث و تعليم آن از سوى راوى به ديگران است. اين واژه هم به شكلى برگرفته از آيه اداى امانت۲ و همچنين تعبير تبليغ در روايت پيشين، شمرده شده است.

بنا بر اين، تحمّل را فراگيرى حديث به گونه‏اى گويند كه راوى (شاگرد)، بتواند مطالبى را كه نقل مى‏كند، به استادش استناد دهد و ادا را فرادهىِ حديث به همين گونه(قابل استناد) مى‏توان ناميد. راه‏هاى مختلفى را براى تحمّل حديث ذكر كرده‏اند كه به آنها «طُرُق تحمّل حديث» گويند.

فوايد شناخت طرق تحمّل حديث

براى شناخت طرق تحمّل حديث، فوايدى ذكر شده كه مهم‏ترين آنها عبارت‏اند از:

۱. شناخت طرق معتبر و غير معتبر

در ميان اقسام گوناگون طرق تحمّل حديث، برخى از آنها، معتبر و برخى، نامعتبرند. در هنگام بررسى سند، بايد بر اين نكته توجّه شود. براى مثال، وقتى حديثى از طريق وِجاده دريافت شده باشد، سند آن، منقطع خواهد بود و از اين رو، از اتّصال سند ـ كه

1.. ر . ك : ح ۱۹۱ .

2.. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَـنَـتِ إِلَى أَهْلِهَا ؛ خدا به شما فرمان مى‏دهد كه سپرده‏ها را به صاحبان آن، بازگردانيد» نساء : آيه ۵۸ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1264
صفحه از 501
پرینت  ارسال به