تبيين روايت «لَوْ عَلِمَ أبوذر مَا فِي قَلْبِ سَلْمَان لَقَتَلَهُ»۱
درآمد
مىدانيم كه ابوذر و سلمان، هر دو از ياران ارجمند پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله و از شخصيتهاى مهم صدر اسلام بودهاند. پيامبر صلىاللهعليهوآله ميان ايشان عقد اخوت بسته و روابط خوبى ميان ايشان برقرار بوده است. از اين رو مفهوم بدوى روايت ياد شده، غريب مىنمايد و براى حل آن، تحليلهاى مختلفى بيان شدهاند.
اعتبار روايت
برخى اين حديث را بى اعتبار خواندهاند و به تضعيف آن پرداخته و متن حديث را با دادههاى تاريخى در باره ى شخصيت سلمان و ابوذر، معارض دانستهاند. علامه مجلسى به نقل از سيد مرتضى در الغرر والدرر چنين نقل كرده است:
به توفيق الهى پاسخ مىدهيم كه خبر مزبور چون از اخبار آحادى است كه نه علمى مىآورد و نه سينهاى را خنك مىگرداند و همچنين مفهوم ظاهرىاش با معلومات مسلم تنافى دارد مفهوم ظاهرى آن را به آنچه مطابق حق است تأويل مىكنيم؛ و چون معلوم و بدون ترديد است كه هر يك از سلمان و ابوذر برخوردار از سلامت نفساند و هيچ يك از ديگرى كينه و كدورتى در دل ندارد و اينكه از سر تباهكارى و نفاق به دين رخنه نكردهاند، پس با چنين علم بى ترديدى نمىتوان