227
شناخت نامه حدیث - جلد اول

عمل به تقيّه را موجب سربلندى مؤمن مى‏ديدند.۱ اين شيوه، گسترده و عمومى نيست،۲ امّا موجب مى‏شود حكم اصلى، پوشيده بماند و نيز برخى تعارض‏ها را با احاديثِ بيان كننده حكم حقيقى، ايجاد كند. راه حلّ كشف تقيّه، تذكّر ائمّه، يا راويان بزرگ و عالم به تقيّه‏اى بودن حكم، يا يافتن احاديث متعارض است؛ تعارضى مستقر كه جز به تقيّه‏اى دانستن يك سوى آن، حل نمى‏شود. بر اين پايه، لازم است تا احاديث متعدّد، مختلف و بويژه متعارض در موضوع مورد پژوهش را گِرد آوريم و فتوا و حكم چيره‏اى را بيابيم كه امام عليه‏السلام از همراهى با آن، ناگزير بوده است. برخى از احكام وضو و ارث، نمونه‏هاى قابل ارائه‏اند.

گفتنى است توريه، به معناى پوشاندن مقصود اصلى در متن‏هايى داراى چند مفهوم است و در لفّافه سخن گفتن نيز راه‏كارى بوده تا امامان عليهم‏السلام از تعرّض حكومت‏ها، در امان بمانند، بى آن كه ناگزير از تقيّه باشند. توريه، حديث را به اجمال و ابهام مى‏كشانَد و راه حلّ آن، همان گردآورى احاديث هم‏خانواده است. توريه در احاديث، فراوان نيست و از تقيّه نيز كمتر است.

ب ـ آسيب‏هاى مرحله نقل حديث

مسير طولانى نقل حديث، از سه قرن نخست هجرى تا كنون، از دست‏كارى‏هاى عمدى و غير عمدى مصون نمانده است. گاه، تقطيع و اختصار حديث، بخش‏هايى اثرگذار از متن را به ما نرسانده و گاه، نقل معناهايى نه‏چندان دقيق، يا ناتوانى در بازگردانى كامل زبان شفاهى به نوشتار، ما را از قرينه‏هايى مؤّر، محروم كرده‏اند. افزوده‏هاى شارحان و كاتبان و اشتباه‏ها و كم دقّتى‏هاى ناسخان نيز آسيب‏هاى درج،

1.. ر . ك : همان : ص ۲۱۷ ح ۱ و ۴ .

2.. شيخ طوسى، از چهارده هزار روايت كه در تهذيب الأحكام آورده، تنها حدود دويست روايت و يا گروه حديثى را تقيّه‏اى مى‏داند كه برخى هم احتمالى است. شيخ حرّ عاملى نيز از ۳۵ هزار گزارش وسائل الشيعة ، تنها حدود چهارصد روايت را تقيّه‏اى خوانده است .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
226

معتقدند احكامى مانند وجوب پاسخ دادن به سلام هنگام نماز، تبديل احرامِ حجّ اِفراد به عمره تمتّع،۱ وجوب وضو گرفتن پس از خوردن گوشت شتر،۲ جواز ازدواج موقّت،۳ استحباب روزه دوشنبه و پنج‏شنبه در هر هفته۴ و استحباب خضاب كردن، هيچ كدام نسخ نشده‏اند. نمونه‏اى كه برخى فقيهان، آن را پذيرفته‏اند، حديث ذيل به نقل از محمّد بن مسلم است كه مى‏گويد:

از امام صادق عليه‏السلام، در باره بيرون بردن گوشت قربانى از مِنا پرسيدم. فرمود: «ما پيش‏تر مى‏گفتيم كه به سبب نياز مردم، نبايد چيزى از آن‏جا خارج شود؛ امّا اكنون، مردم فراوان‏اند [و قربانى بسيار] و اشكالى در بيرون بردن آن نيست».۵

۳. تقيّه و توريه

تقيّه، بيان نكردن حكمى، عمل نكردن به دستورى، يا گاه، اظهار گفتار و كردارى مخالف واقع، براى حفظ دين، يا جان گروندگان و حافظان آن و مصلحت‏هايى اين گونه است. اين شيوه‏اى عقلايى است كه براى حفظ مصلحتى بزرگ‏تر، مصلحتى كوچك‏تر ناديده گرفته شود و قرآن نيز آن را تأييد كرده است.۶ امامان عليهم‏السلام، اين روش را آيين خود و پدرانشان دانسته‏اند،۷ تقيّه را زره و سپر حفظ دين و ايمان خوانده،۸

1.. ر . ك : الخلاف : ج ۲ ص ۲۶۹ .

2.. ر . ك : منتهى المطلب : ج ۱ ص ۲۲۷ .

3.. ر . ك : نهاية المرام : ج ۱ ص ۲۲۱ .

4.. ر . ك : مختلف الشيعة : ج ۳ ص ۵۰۵ از ابن جنيد .

5.. الكافى : ج ۴ ص ۵۰۰ ح ۷ . احاديث ناظر به اين موضوع ، در جوامع روايى و كتب فقهى موجود است (ر . ك : المحاسن : ج ۲ ص ۴۰ ؛ الكافى : ج ۴ ص ۵۰۱ ، السرائر : ج ۳ ص ۱۳۰ ؛ تذكرة الفقهاء : ج ۸ ص ۳۲۳ : سَأَلتُهُ عليه‏السلامعَن إِخرَاجِ لُحُومِ الأضَاحِيِّ مِن مِنى . فَقَالَ : «كُنَّا نَقُولُ لاَ يُخرَج مِنهَا شَى‏ءٌ لِحَاجَةِ النَّاسِ إِلَيهِ . فَأمَّا اليَومَ فَقَد كَثُرَ النَّاسُ فَلاَ بَأسَ بِإِخرَاجِهِ» .

6.. ر . ك : نحل : آيه ۱۰۶ و آل عمران : آيه ۲۸ .

7.. ر . ك : ح ۳۷۲ .

8.. ر . ك : الكافى : ج ۱ ص ۲۲۰ ح ۱۴ و ح ۱۹ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1386
صفحه از 501
پرینت  ارسال به