225
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۲. نَسخ

نَسخ، به معناى «تخصيص زمانى» است و ميان دو دليل ناظر به هم اتّفاق مى‏افتد. ناسخ براى منسوخ، محدوديت زمانى اعلام مى‏كند و ظهور بَدْوى آن را در جاودانگى، از ميان مى‏بَرَد. اين، بدان معناست كه حكمِ اوّل، از همان آغاز، زماندار و موقّت بوده؛ امّا مصلحت‏هايى مانند استوار شدن حكم، مانع از اعلام موقّتى بودن آن شده است.

در احاديث، به وجود نسخ، تصريح شده است. امام على عليه‏السلام در بيان زمينه پيدايش اختلاف نزد راويان و تقسيم چهارگانه آنان، دو بار به وجود نسخ در كنار تخصيص، اشاره مى‏فرمايد.۱ امام صادق عليه‏السلام نيز با صراحت فرموده است:

حديث هم مانند قرآن، نسخ مى‏شود.۲

و يا

برخى از احاديث، برخى ديگر را نسخ مى‏كنند.۳

آسيب‏پذيرى حديث از نَسخ، مانند آسيب‏پذيرى آن از تأخير بيان است. ممكن است ما از صدور حديثِ ناسخ، آگاهى نيابيم و از اين رو، به همان حديث منسوخ، عمل كنيم و مطلبى را به پيشوايان دين نسبت دهيم كه زمانى معتبر بوده و اكنون ديگر مقبول نيست. براى مقابله با اين آسيب، بايد افزون بر احاديث مشابه، احاديث مخالف و معارض را نيز گِرد آورد و ميان آنها و حديث مورد تحقيق، نسبت‏سنجى كرد.

گفتنى است، ادّعاى نَسخ، پس از آن مقبول است كه جمع ميان دو حديث، به گونه‏هاى ديگر، مانند تخصيص و تقييد، ممكن نباشد؛ زيرا نسخ، قاعده‏اى عمومى نيست و بيشتر فقهاى شيعه، بسيارى از موارد ادّعايى نسخ را نپذيرفته‏اند. آنان

1.. ر . ك : ح ۲۶۰ الكافى : ج ۱ ص ۶۲ ح ۱ .

2.. ر . ك : ح ۷۰۲ .

3.. ر . ك : ح ۶۹۸ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
224

گفتار و كردار معصوم در فضايى واقعى و عينى است و از اين رو، براى يافتن نخستين آسيب‏ها، بايد محدويت‏هاى فضا و تنگناهاى مقام صدور را كاويد. برخى مخاطبان، توان و گنجايش فراگيرى، يا عمل به همه احاديث را نداشته‏اند. زمينه بيان احكام و آموزه‏هاى دين، هميشه فراهم نبوده است، يا همگان، به همه آنها نياز نداشته‏اند. اين محدوديت‏ها و گاه فشارهاى سياسى و اجتماعى، امامان عليهم‏السلام را ناگزير از عرضه مخفيانه، دوپهلو، يا تدريجى و با تأخير برخى تعاليم و احكام، كرده است؛ يعنى آسيب‏هاى بيان تدريجى، نسخ، تقيّه و توريه كه بر نخستين حلقه پيدايش حديث، عارض مى‏شوند.

۱. بيان تدريجى

شيوه تدريجى در عرضه برخى آموزه‏هاى دينى، به دليل مراعات محدوديت‏هاى مخاطب، تنگناهاى زمان و مكان، يا فراهم نيامدن فرصت و موقعيت براى گوشزد كردن قيدها و استثناها پيش مى‏آيد. گاه نيز برخى مصداق‏هاى حكم، موجود نشده‏اند و در نتيجه، نظارت بيان اوّل به آن، با ترديد همراه مى‏شود. تدريجى بودن بيان، موجب پراكندگى احاديث در باره موضوع مى‏شود و محقّق را در دستيابى به همه آنها ناكام مى‏گذارد. گاه ممكن است مخاطبان نخستين دچار سوء فهم شوند كه به دليل مصلحت‏هاى مهمّ و بزرگ‏تر، چاره‏اى از آن نيابيم، اما در دوره پس از صدورِ همه احاديث، موظفيم در هر موضوع مورد تحقيق، بسيارى از منابع مستقل و مرتبط را بكاويم تا از دستيابى به همه مستندات، اطمينان يابيم. يك نمونه قابل پيگيرى احاديث، در باره فضائل اهل بيت عليهم‏السلام است كه به طور تدريجى و بر پايه فهم و ظرفيت شيعيان، بيان شده است. نمونه‏هاى ادّعايى ديگر، خمس بر سود كسب و تحريم مُسكرات هستند.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1393
صفحه از 501
پرینت  ارسال به