۲۴۰.معانى الأخبارـ به نقل از عبد الغفّار جازى ـ: كسى برايم نقل كرد كه از امام صادق عليهالسلام پرسيد: آيا كفرى وجود دارد كه به شرك نرسد ؟ فرمود: «كفر، همان شرك است». آن گاه برخاست و درون مسجد رفت و با توجّه كردن به من فرمود: «آرى ! مردى حديث را به يارش مىرسانَد و او آن را نمىفهمد و رد مىكند. آن، نعمتى است كه او كفرانش كرده و به شرك هم نرسيده است».۱
۲۴۱.امام كاظم عليهالسلام ـ در نامهاى كه به على بن سُويد سائى نوشت ـ: و به آنچه از ما به تو مىرسد و به ما نسبت داده شده، مگو: «اين، باطل است»، حتّى اگر خلاف آن را از ما مىدانى ؛ زيرا تو نمىدانى چرا آن را گفتهايم و چگونه آن [مسئله] را توضيح دادهايم.
۲۴۲.علل الشرائع ـ به نقل از ابو بصير از امام باقر يا امام صادق عليهماالسلام ـ: اگر يك نفر از مُرجِئه۲ يا قَدَريّه۳ و يا خوارج۴، از قول ما حديثى به شما گفت، آن را دروغ مشماريد ؛ زيرا شما نمىدانيد شايد آن راست باشد و شما [با تكذيب آن،] خداوند عز و جل را بر فراز عرشش تكذيب كرده باشيد.
1.. در اين روايت ، امام ابتدا اشاره مىفرمايد كه كُفر به خدا همانند شرك است : و در ادامه مىفرمايد : كُفرى كه همانند شرك نباشد نيز وجود دارد ، و آن كُفر نعمت است ـ زيرا كُفر به معناى پوشاندن است ، و پوشاندن انواعى دارد ، از جمله پوشاندن نعمت ـ و در پايان رد كردن حديث اهل بيت يكى از مصاديق كُفر نعمت دانسته شده كه در حد شرك نيست .
2.ر . ك : ص ۱۳۳ پانوشت ۱ .
3.ر . ك : ص ۱۳۳ پانوشت ۲ .
4.. خوارج : گروهى بودند كه در پايان جنگ صفّين بر امام على عليهالسلام شورش كرده و جنگ نهروان را پديد آوردند . بازماندگان و طرفداران آنان مرتكب گناه كبيره را كافر مىپنداشتند و بسيارى از مسلمانان را تكفير مىكردند .