191
شناخت نامه حدیث - جلد اول

اين علاقه، به سبب مقدّس بودن عدد چهل نزد آنان و استفاده رمزى از اين عدد در گفتار و رفتارشان بود.۱

نگارش چهل حديث در مباحث كلامى نيز پس از آن رواج يافت كه در آن به مباحث توحيد، امامت و معاد، توجّه ويژه شد.۲

همچنان كه در دوره‏هاى بعد، چهل حديث نگارى موضوعى (همانند روايات ناظر به يك موضوع اخلاقى يا اجتماعى)، هنرى، علم الحديثى و حتّى تفنّنى رواج يافت.۳

اربعين‏نگارى از چهل شيخ، چهل شهر يا چهل شيخ از چهل شهر كه از منظر حوزه‏هاى حديثى مورد توجّه بوده‏اند، كارى هنرمندانه از اين شيوه در حوزه علم الحديث است.۴

كتاب الأربعين النووية، نگاشته يحيى بن شرف نووى (۶۳۱ ـ ۶۷۶ ق)، مشهورترين چهل حديث اهل سنّت است كه روايات آن از كتاب‏هاى صحيح البخارى و صحيح مسلم، گرفته شده و به موضوعات گوناگون و متنوّعى توجّه داده است.

اين كتاب، مورد توجّه عالمان اهل سنّت بوده، به گونه‏اى كه بيش از سى شرح بر آن نوشته‏اند.۵

كتاب الأربعين الطائية، نگاشته محمّد بن محمّد طائى همدانى (م ۵۵۵ ق) نيز از شايسته‏ترين اربعين نويسى‏هاست.

يكى از محقّقان، نام ۱۳۵ چهل حديث شيعه و اهل سنّت از قرن دوم تا پايان قرن دهم هجرى را فهرست كرده كه بيشتر آن از اهل سنّت اند.۶ ۷۵ كتاب نيز از قرن

1.. براى آگاهى از نمونه‏ها ، ر . ك : سير اربعين‏نگارى : ص ۵۳ ـ ۵۵ .

2.. همان : ص ۳۶ .

3.. همان : ص ۶۲ ـ ۷۶ .

4.. همان : ص ۳۷ .

5.. ر . ك : سير اربعين نگارى : ص ۸۴ ـ ۸۷ .

6.. ر . ك : سير اربعين نگارى : ص ۵۲ ـ ۶۶ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
190

و آن را به روايات اعتقادى و عبادى افزوده است.۱

مى‏توان گفت: عبارت «مِمّا يَحتاجون إلَيهِ مِن أمرِ دينِهِم»، قيد توضيحى است؛ يعنى بيانى براى توضيح حديث است و هدف و اولويت يادگيرى را معلوم مى‏كند.

روشن است كه همه احاديث صادر شده از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت عليهم‏السلام، مفيد و براى مردم، قابل استفاده است، خواه ناظر به امور اُخروى باشد، يا امور دنيوى و مرتبط با معاش مردم. و يا ناظر به دنيا و آخرت ـ هر دو ـ.

با توجه به نكات ياد شده، روشن مى‏شود كه همه معارف موجود در احاديث پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت عليهم‏السلام شايستگى حفظ، فهم، نقل و عمل را دارند. ولى اولويّت با رواياتى است كه از منظر اعتقادى و رفتارى، تأثير بيشترى بر فرد و جامعه دارند. اين رويكرد، سبب بقاى حديث در طول عصرها و براى نسل‏ها خواهد شد.

سير چهل حديث نويسى در اهل سنّت

سفارش و تأكيد پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به فراگيرى چهل حديث، سبب شد كه از سال‏هاى آغازين نگارش حديث در ميان اهل سنّت، اربعين نويسى نيز همگام با تدوين حديث، آغاز شود. كهن‏ترين نگاشته اربعين حديث، نگارش عبد اللّه‏ بن مبارك مروزى (م ۱۸۱ق) است۲ كه متأسّفانه اكنون در دسترس نيست.

محمّد بن اسلم طوسى (م ۲۴۲ق)، نگارنده اوّلين كتاب اربعين حديث موجود است.

اربعين حاكم نيشابورى (م ۴۰۵ ق) نيز از آثار مشهور اهل سنّت است. مضمون اين نگاشته‏ها، معمولاً روايات اخلاقى بوده است.

در سده‏هاى چهارم و پنجم هجرى، صوفيان به اربعين‏نويسى علاقه‏مند شدند.

1.. بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۵۷ .

2.. ر . ك : كشف الظنون : ج ۱ ص ۵۷ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1345
صفحه از 501
پرینت  ارسال به