187
شناخت نامه حدیث - جلد اول

با موارد عملى باشد ـ، داراى دقّت و عمق بيشترى خواهد بود.

اين احاديث در پى تبيين كمترين حدّ شرايط براى دستيابى به مقام فقاهت (دين‏شناسى) و دانشمندى در قيامت اند. طبيعى است كه تلاش بيشتر و كامل‏تر، به دستيابى به مقامات بالاتر و شايسته‏تر خواهد انجاميد.

علاّمه مجلسى رحمه‏الله در توضيح اين حديث، نوشته است: «حفظ»، مراتبى متفاوت داشته و هر يك از مراتب نيز اجر و ثوابى مخصوص به خود دارد.

اوّلين مرتبه حفظ، به ياد سپردن يا نگاشتن الفاظ حديث و انتقال آن به نسل‏هاى آينده است.

مرتبه دوم از حفظ، فهم روايت، آگاهى از ظرافت‏هاى موجود در آن، تفكّر در دقايق آن و استنباط معارف و احكام از آن است.

مرتبه سوم كه بالاترين مراتب حفظ است، عمل به روايت و تأثير پذيرفتن از ارشادهاى آن است.۱

به نظر مى‏رسد تأثير ذكر شده بر حفظ چهل حديث، با مجموع معناى دوم و سوم مطرح شده در سخن علاّمه مجلسى رحمه‏الله تناسب بيشترى دارد؛ زيرا او را در قيامت، دين‏شناس و دانشمند، معرّفى مى‏كند و اين ويژگى كسانى است كه به ظرافت‏هاى موجود در روايت، آگاهى يافته و بدان عمل كرده‏اند. در فرهنگ روايى ما، عالم بى‏عمل، عالِم شمرده نمى‏شود.

مراد از عدد «چهل»

عدد چهل در فرهنگ اسلامى، عدد ويژه‏اى است كه به گونه خاص، در قرآن و احاديث، بدان توجّه شده است:

1.. ر . ك : بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۵۶ ـ ۱۵۷ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
186

در باره معناى «حفظ» در اين حديث نيز مباحث و احتمال‏هايى مطرح است:

۱. مراد از حفظ، آشنايى با حديث و به حافظه سپردن روايت از سوى راوى است؛۱

۲. هر گونه محافظت، نگهبانى و پرهيز از نابودى مراد است؛

۳. مراد از حفظ حديث، گسترش، ترويج و نقل حديث در ميان مسلمانان است، هر چند راوى، آن حديث را حفظ نباشد و حتّى معناى آن را هم نداند؛ زيرا تنها در اين صورت است كه مسلمانان، از آن بهره‏مند مى‏شوند؛۲

۴. مراد از حفظ، حفاظت از تغيير و تحريف است كه نتيجه و غايت اين كار است.۳

مى‏توان گفت: مراد از حفظ، اهتمام جدّى و همه‏جانبه افراد به حديث است كه مراتبى گوناگون و مترتّب بر هم دارد و از مرحله به حافظه سپردن متن حديث از سوى فرد آغاز مى‏شود و با كتابت حديث، انتقال شفاهى و كتبى به ديگران و حتّى كارهاى هنرى كه سبب ماندگارى و رواج حديث در جامعه و مخاطبان مى‏شود، استمرار مى‏يابد.

فهم حديث، مرتبه بالاتر حفظ است و عمل كردن به حديث يا ترغيب افراد و جامعه به عمل بدان نيز مرتبه عالى‏تر حفظ و صيانت از حديث است.

فهم دقيق حديث، راه‏يابى به عمق مضمون‏هاى حديث و واكاوى ظرائف موجود در حديث، با تحصيل و مباحثه و تدريس مستمر به دست مى‏آيد. روشن است كه در اين صورت، عمل كردن شخص، يا مخاطبان به مفهوم حديث ـ در صورتى كه مرتبط

1.. ر . ك : الأربعون حديثاً ، شيخ بهايى : ص ۶۶ .

2.. ر . ك : الأربعين النووية : ص ۱۶ ـ ۱۷ .

3.. ر . ك : شرح اُصول كافى ، مصطفوى : ج ۱ ص ۶۲ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1448
صفحه از 501
پرینت  ارسال به