175
شناخت نامه حدیث - جلد اول

پدر راوى بزرگ شيعى، حسن بن محبوب، براى هر حديثى كه او مى‏نوشت، يك درهم به او جايزه مى‏داد.۱ ظهور حلقه‏ها، مدرسه‏ها و حوزه‏هاى حديثى در مدينه و كوفه را مى‏توان برخاسته از اهتمام ائمّه عليهم‏السلام به تعليم حديث دانست؛ امرى كه به صورت مكرّر اهل بيت عليهم‏السلام بدان سفارش كرده و برخى از آنها در همين باب، نقل شده‏اند.۲

تعليم حديث و آثار و سيره پيامبر اكرم و اهل بيت اوعليهم‏السلام، چندان مهم است كه يكى از علّت‏هاى وجوب حج، دانسته شده است. اين، به معناى نيكو و ضرورى بودن هزينه كردن ميلياردها تومان و صرف وقت چند ميليون حج‏گزار در هر سال براى اين امر است. يك حديث، به صراحت فراگيرى سنّت نبوى، تعاليم اصلى دين و نقل اخبار امامان و نشر آن در همه سوى عالَم را از علّت‏هاى وجوب حج شمرده است.۳

افزون بر اين، يادگيرى حديث از فردى راست‏گو، از همه دنيا و اشياى قيمتى آن، ارزشمندتر است.۴ تعليم و تعلّم حديث، عبادت به شمار آمده است و يادگيرى دو حديث سودمند به حال خود يا ديگرى، برتر از عبادت شصت ساله دانسته شده است.۵ همچنين مايه مباهات الهى به فرشتگان، خوانده شده۶ و برخى مجلس‏هاى آن، محبوبِ امامان عليهم‏السلام ۷ و زمينه احياى امر ايشان۸ شمرده شده است. اين همه، به هيچ روى، اغراق و گزاف نيست؛ چه، برخاسته از ارزش والاى حديث است كه در آغاز سخن به آن اشاره شد. افزون بر آن، اين همه را مى‏توان نتيجه اثرگذارى حديث در نهاد آدمى دانست. حديث اهل بيت عليهم‏السلام، غبار از جان مى‏شويد،۹ دل را زنده مى‏كند۱۰

1.ر . ك : ح ۲۰۴ .

2.ر . ك : ص ۱۶۹ بركت‏هاى گفتگوى حديثى .

3.. ر . ك : ح ۲۰۲ .

4.. ر . ك : ح ۱۹۴ و ح ۱۹۷ ـ ۱۹۹ .

5.. ر . ك : ح ۱۹۵ .

6.. ر . ك : ح ۲۱۰ .

7.. ر . ك : ح ۲۰۷ .

8.. ر . ك : ح ۲۰۶ و ۲۰۹ .

9.. ر . ك : ح ۲۱۲ و ح ۲۱۶ .

10.. ر . ك : ح ۲۱۴ و ح ۲۱۳ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
174

سخنى اين‏چنين، خود ارزش آن را دارد كه در كنار سخن خداوند، فرا گرفته شود و ياد گيرنده‏اش، همچون ياد گيرنده كلام الهى، قدر بيند و بر صدر نشيند.

پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، خود در تعليم كتاب و حكمت كوشيد و امام على عليه‏السلام را با عنوان دانش‏آموخته برجسته و درخشان اين مدرسه الهى، و گروهى از مسلمانان صدر اسلام را به عنوان الگوهايى پُرتلاش، فهيم، والا، ايثارگر، مجاهد و مقاوم، به همگان معرّفى كرد.

امام على عليه‏السلام و همه جانشينان او، يكى از پى ديگرى، اين زنجيره تعليم مقدّس را استمرار بخشيدند. آنان با تعليم و تربيت صدها راوى برجسته و پاسخ‏گويى به هزاران سؤال و شبهه آسان و دشوار، كوشيدند حديث را در همه ساحت‏هايش، فراز آورند. در تفسير قرآن به ارائه انبوهى از احاديث پرداختند كه اكنون بيش از ۱۲ هزار از آنها در جوامع تفسير روايى، گِرد آمده‏اند. اين، شمار رواياتى است كه آشكارا به قرآن، نظر دارند؛ و گر نه همه سخنان اهل بيت عليهم‏السلام، برگرفته از قرآن و ناظر به آن هستند. در دانش فقه، به پرسشگرانِ بسيارى پاسخ دادند و تنها به محمّد بن مسلم، ۴۶ هزار مسئله آموختند۱. اكنون مجموعه احاديث فقهى گزارش شده از آنان، شامل ده‏ها جلد كتاب مى‏شود.۲ در عرصه اخلاق و تاريخ و سيره نيز چنين است.

امامان عليهم‏السلام، روايان و شاگردان خود را تشويق مى‏كردند تا به تعلّم و گردآورى حديث بپردازند و از فرصت نهادن براى بررسى و نقد آنها نيز دريغ نمى‏كردند.۳ در گزارش‏هاى تاريخى مى‏خوانيم كه همين وضعيت، ميان راويان درجه يك با شاگردانشان برقرار بوده و آنان با تشكيل حلقه‏هاى علمى، به مذاكره حديث و احياى امر اهل بيت عليهم‏السلام پرداخته‏اند.۴ در يك گزارش شايان توجّه، مى‏خوانيم كه محبوب،

1.. رجال الكّشى : ج ۱ ص ۳۹۱ ح ۲۸۰ .

2.. ر . ك : وسائل الشيعة و جامع أحاديث الشيعة .

3.. ر . ك : جريان تاريخى عرضه حديث بر امامان .

4.. همانند : جميل و زراره، سلمه بن محرز و زراره .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1623
صفحه از 501
پرینت  ارسال به