سخنى اينچنين، خود ارزش آن را دارد كه در كنار سخن خداوند، فرا گرفته شود و ياد گيرندهاش، همچون ياد گيرنده كلام الهى، قدر بيند و بر صدر نشيند.
پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله، خود در تعليم كتاب و حكمت كوشيد و امام على عليهالسلام را با عنوان دانشآموخته برجسته و درخشان اين مدرسه الهى، و گروهى از مسلمانان صدر اسلام را به عنوان الگوهايى پُرتلاش، فهيم، والا، ايثارگر، مجاهد و مقاوم، به همگان معرّفى كرد.
امام على عليهالسلام و همه جانشينان او، يكى از پى ديگرى، اين زنجيره تعليم مقدّس را استمرار بخشيدند. آنان با تعليم و تربيت صدها راوى برجسته و پاسخگويى به هزاران سؤال و شبهه آسان و دشوار، كوشيدند حديث را در همه ساحتهايش، فراز آورند. در تفسير قرآن به ارائه انبوهى از احاديث پرداختند كه اكنون بيش از ۱۲ هزار از آنها در جوامع تفسير روايى، گِرد آمدهاند. اين، شمار رواياتى است كه آشكارا به قرآن، نظر دارند؛ و گر نه همه سخنان اهل بيت عليهمالسلام، برگرفته از قرآن و ناظر به آن هستند. در دانش فقه، به پرسشگرانِ بسيارى پاسخ دادند و تنها به محمّد بن مسلم، ۴۶ هزار مسئله آموختند۱. اكنون مجموعه احاديث فقهى گزارش شده از آنان، شامل دهها جلد كتاب مىشود.۲ در عرصه اخلاق و تاريخ و سيره نيز چنين است.
امامان عليهمالسلام، روايان و شاگردان خود را تشويق مىكردند تا به تعلّم و گردآورى حديث بپردازند و از فرصت نهادن براى بررسى و نقد آنها نيز دريغ نمىكردند.۳ در گزارشهاى تاريخى مىخوانيم كه همين وضعيت، ميان راويان درجه يك با شاگردانشان برقرار بوده و آنان با تشكيل حلقههاى علمى، به مذاكره حديث و احياى امر اهل بيت عليهمالسلام پرداختهاند.۴ در يك گزارش شايان توجّه، مىخوانيم كه محبوب،
1.. رجال الكّشى : ج ۱ ص ۳۹۱ ح ۲۸۰ .
2.. ر . ك : وسائل الشيعة و جامع أحاديث الشيعة .
3.. ر . ك : جريان تاريخى عرضه حديث بر امامان .
4.. همانند : جميل و زراره، سلمه بن محرز و زراره .