159
شناخت نامه حدیث - جلد اول

مجاز و مطلوب است؛ ولى پس از سنجش و احراز هماهنگى و عدم مخالفت با معارف اهل بيت عليهم‏السلام، معتبر و قابل عمل خواهند بود.

اهل بيت عليهم‏السلام بر اين نكته تأكيد داشته و از وجود علم پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، نزد اصحاب ديگر سخن گفته و خود را معيار شناسايى صحيح از سقيم، معرّفى كرده‏اند.

هشام بن سالم مى‏گويد:

به امام صادق عليه‏السلام گفتم: نزد اهل سنّت هم احاديث صحيحى از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله وجود دارد ؟ فرمود: «آرى. پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله [معارف الهى را] به مردم رساند و رساند و رساند، ولى گنجينه علم و حكم فصل ميان مردم، نزد ماست».۱

مشابه اين سخن از اميرمؤمنان عليه‏السلام و امام باقر عليه‏السلام نيز گزارش شده است.۲

در موردى ديگر، امام كاظم عليه‏السلام به يكى از ياران خود دستور مى‏دهد كه روايات اهل سنّت را بشنود و بر ايشان عرضه كند.۳

روايات ناظر به احراز سنّت نبوى از طريق اهل بيت عليهم‏السلام دربردارنده قاعده‏اى كلّى در استناد سخن به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت عليهم‏السلام است.

لازم است اين شيوه در دستيابى نسل‏هاى پسين به روايات اهل بيت عليهم‏السلام نيز رعايت شود. زيرا تنها از اين طريق مى‏توان سنّت را احراز كرد.

1.. ر . ك : ح ۱۶۵ .

2.. ر . ك : بصائر الدرجات : ص ۳۶۳ ح ۳ و ح ۵ و ص ۳۶۵ ح ۱۲ .

3.. ر . ك : ح ۶۳۱ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
158

پذيرفته است و حديث ثقلين و ديگر احاديثى كه در فصل سوم آمده‏اند، در واقع در صدد تبيين مسير و ملاك هستند.

همچنين معرّفى اهل بيت عليهم‏السلام در روايات ديگر نبوى با اوصافى همچون «مَثَلُهُم مَثَلُ سَفينَةِ نُوحٍ»۱، «مَثَلُهُم مَثَلُ النُّجُومِ»۲، «مَثَلُهُم مَثَلُ بابِ حِطَّةٍ»۳، «مَثْلُهُم مَثَلُ بَيتِ اللّه‏ِ»۴ و...، همچون حديث ثقلين، به عنوان ملاك و معيار احراز سنّت است.

اهل بيت عليهم‏السلام نيز بر اين موضوع، تأكيد كرده‏اند و خود را وارث علم پيامبر معرّفى كرده، روايات خود را به ايشان مسند كرده‏اند.۵

ايشان تأكيد كرده‏اند كه علم صحيح، تنها نزد اين خانواده است و هيچ مسيرى جز اهل بيت عليهم‏السلام ندارد:

به شرق و غرب برويد. دانش صحيحى را نمى‏يابيد، مگر آنچه از نزد ما اهل بيت آمده باشد.۶

اين سخن، به معناى آن نيست كه ديگر معارف، به طور كلّى باطل اند و هيچ مضمون صحيحى در آنها نيست؛ بلكه در صدد ارائه معيار و ملاك براى سنجش و ارزيابى معارف صحيح از سقيم است، يعنى معارف ديگر بر معارف صادر شده از اهل بيت عليهم‏السلام عرضه شده و معارف هماهنگ و غير مخالف با آنها، اخذ مى‏شود.

از اين رو، مراجعه به معارف ديگر، از جمله معارف نقلى موجود در منابع ديگر،

1.. ر . ك : الأمالى ، طوسى : ص ۶۰ ح ۸۸ و ص ۴۵۹ ح ۱۰۲۶ و ص ۷۳۳ ح ۱۵۳۲ وكمال الدين : ص ۲۳۹ ح ۵۹ واهل بيت در قرآن و حديث : ص ۱۲۰ .

2.. ر . ك : نهج البلاغة : خطبه ۱۰۰ والأمالى ، صدوق : ص ۳۴۲ ح ۴۰۸ وكمال الدين : ص ۲۴۱ ح ۶۵ والغيبة ، نعمانى : ص ۸۴ ح ۱۲ واهل بيت در قرآن و حديث : ص ۱۲۸ .

3.. ر . ك : الغيبة ، نعمانى : ص ۴۴ والأمالى ، صدوق : ص ۱۳۳ ح ۱۲۶ واهل بيت در قرآن و حديث : ص ۱۲۴ .

4.. ر . ك : خصائص الأئمّة عليهم‏السلام : ص ۷۷ واهل بيت در قرآن و حديث : ص ۱۲۶ .

5.. ر . ك : ص ۱۳۷ (گنجينه‏هاى احاديث پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نزد خاندان اوست) .

6.. ر . ك : ح ۱۸۳ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1595
صفحه از 501
پرینت  ارسال به