151
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۳ / ۵

سازوارى

۱۸۲.امام رضا عليه‏السلام: آنچه را عليه ما و بر خلاف قرآن است نپذيريد ؛ زيرا اگر ما حديثى بگوييم، سازگار با قرآن و موافق با سنّت مى‏گوييم. ما از خدا و پيامبر او حديث [نقل] مى‏كنيم و نمى گوييم: فلان و بهمان گفتند كه در نتيجه، گفتارمان متناقض باشد. سخن آخرين فرد ما، همانند سخن نخستين فرد ماست و سخن نخستين فرد ما، مؤيّد سخن آخرين ماست. پس، هر گاه كسى برايتان حديثى گفت كه خلاف اين بود، آن را به خودش باز گردانيد و بگوييد: خودت بهتر مى‏دانى كه چه آورده‏اى.

۳ / ۶

علم صحيح يافت نمى‏شود، جز آنچه از اهل بيت علیهم السلام صادر مى‏شود

۱۸۳.امام باقر عليه‏السلام ـ به سلمة بن كُهَيل و حَكَم بن عُتَيبه ـ: شرق و غرب را در نورديد. دانش صحيحى را نمى‏يابيد، مگر آنچه از نزد ما اهل بيت آمده باشد.

۱۸۴.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ: از امام باقر عليه‏السلام در باره شهادت دادن زنازاده پرسيدم كه: آيا جايز است ؟
فرمود: «خير».
گفتم: حَكَم بن عُتيبه، مى‏گويد جايز است.
فرمود: «خدايا ! از گناهش مگذر. آيا خداوند به حَكَم نفرموده است: «و اين قرآن براى تو و قومت، تذكّرى است» ؟ حَكَم، به راست يا چپ برود، [خواهد فهميد كه] به خدا سوگند، علم به دست نمى‏آيد، مگر از اهل بيتى كه جبرئيل عليه‏السلام بر آنها نازل شده است».

۱۸۵.امام على عليه‏السلام: هلا ! ما خاندانى هستيم كه از دانش خدا دانش يافته‏ايم و به حكم خدا، حكم مى‏كنيم و سخنِ راست‏گو را برگرفته‏ايم. پس اگر آثار ما را دنبال كنيد، با روشنگرى‏هاى ما هدايت مى‏شويد.


شناخت نامه حدیث - جلد اول
150

۳ / ۵

الاِنسِجامُ

۱۸۲.الإمام الرضا عليه‏السلام: لا تَقبَلوا عَلَينا خِلافَ القُرآنِ ؛ فَإِنّا إن تَحَدَّثنا حَدَّثنا بِمُوافَقَةِ القُرآنِ ومُوافَقَةِ السُّنَّةِ، إنّا عَنِ اللّه‏ِ وعَن رَسولِهِ نُحَدِّثُ، ولا نَقولُ: قالَ فُلانٌ وفُلانٌ فَيَتَناقَضَ كَلامُنا، إنَّ كَلامَ آخِرِنا مِثلُ كَلامِ أوَّلِنا، وكَلامَ أوَّلِنا مَصادِقُ لِكَلامِ آخِرِنا، فَإِذا أتاكُم مَن يُحَدِّثُكُم بِخِلافِ ذلِكَ فَرُدّوهُ عَلَيهِ وقولوا: أنتَ أعلَمُ وما جِئتَ بِهِ.۱

۳ / ۶

لا يوجَدُ عِلمٌ صَحيحٌ إلاّ ما صَدَرَ مِن أهلِ البَيتِ علیهم السلام

۱۸۳.الإمام الباقر عليه‏السلام ـ لِسَلَمَةَ بنِ كُهَيلٍ وَالحَكَمِ بنِ عُتَيبَةَ ـ: شَرِّقا وغَرِّبا ! فَلا تَجِدانِ عِلماً صَحيحا إلاّ شَيئا خَرَجَ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ.۲

۱۸۴.الكافي عن أبي بصير: سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه‏السلام عَن شَهادَةِ وَلَدِ الزِّنا تَجوزُ ؟ فَقالَ: لا، فَقُلتُ: إنَّ الحَكَمَ بنَ عُتَيبَةَ يَزعُمُ أنَّها تَجوزُ، فَقالَ: اللّهُمَّ لا تَغفِر ذَنبَهُ، ما قالَ اللّه‏ُ لِلحَكَمِ: «إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَ لِقَوْمِكَ»۳، فَليَذهَبِ الحَكَمُ يَمينا وشِمالاً ! فَوَاللّه‏ِ لا يُؤخَذُ العِلمُ إلاّ مِن أهلِ بَيتٍ نَزَلَ عَلَيهِم جَبرَئيلُ عليه‏السلام.۴

۱۸۵.الإمام عليّ عليه‏السلام: ألا وإنّا أهلُ بَيتٍ مِن عِلمِ اللّه‏ِ عَلِمنا، وبِحُكمِ اللّه‏ِ حَكَمنا، وبِقَولٍ صادِقٍ أخَذنا، فَإِن تَتَّبِعوا آثارَنا تَهتَدوا بِبَصائِرِنا.۵

1.. رجال الكشّي : ج ۲ ص ۴۹۰ ح ۴۰۱ عن يونس بن عبد الرحمن ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۵۰ ح ۶۲ .

2.. الكافي : ج ۱ ص ۳۹۹ ح ۳ ، بصائر الدرجات : ص ۱۰ ح ۴ ، رجال الكشّي : ج ۲ ص ۴۶۹ ح ۳۶۹ كلّها عن أبي مريم عبد الغفّار بن القاسم ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۹۲ ح ۲۰ .

3.الزخرف : ۴۳ .

4.. الكافي : ج ۱ ص ۴۰۰ ح ۵ ، بصائر الدرجات : ص ۹ ح ۳ ، رجال الكشّي : ج ۲ ص ۴۶۹ ح ۳۷۰ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۹۱ ح ۱۹ .

5.. الإرشاد : ج ۱ ص ۲۴۰ ، الطرائف : ص ۴۱۷ ، بصائر الدرجات : ص ۵۱۴ ح ۳۴ عن جابر الجعفي عن الإمام الباقر عليه‏السلامنحوه ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۹۴ ح ۳۳ ؛ البيان و التبيين : ج ۲ ص ۵۲ عن الإمام الصادق عنه عليهماالسلام نحوه ، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱ ص ۲۷۶ عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهم‏السلام ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۹۲ ح ۳۹۶۷۹ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1234
صفحه از 501
پرینت  ارسال به