137
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۱۵۷.امام صادق عليه‏السلام: خداوند اِبا دارد از اين كه چيزها (امور) را جز از طريق اسباب، فراهم آورد. از اين رو، براى هر چيزى، سببى قرار داده است و براى هر سبب، بيانى و براى هر بيان، دانشى و براى هر دانشى، دَرى گويا. هر كه آن در را شناخت، علم را فهميد و هر كس آن را نشناخت، جاهل مانْد. آن در، همان پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و ما هستيم.

۱۵۸.الكافىـ به نقل از برَيد بن معاويه از امام باقر يا امام صادق عليهماالسلام در باره اين سخن خداوند عز و جل: «و تأويل آن را جز خدا و استواران در دانش، كسى نمى‏داند» ـ: پس پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، بالاترينِ استواران در دانش است كه خداوند عز و جل، هر تنزيل و تأويلى را كه بر او نازل كرده، بدو آموخته است و خداوند، چيزى بر او نازل نفرموده كه تأويل آن را بدو نياموخته باشد و جانشينانِ پس از او، همه آن را مى‏دانند.

ر. ك: دانش‏نامه قرآن و حديث: ج ۹ ص ۳۱۱ (شمار امامان اهل بيت عليهم‏السلام)، و ص ۳۸۵ ـ ۴۰۳ (منزلت اهل بيت عليهم‏السلام / اهل بيت عليهم‏السلام چونان كشتى نوح عليه‏السلام و اهل بيت عليهم‏السلام به سان باب حطة و اهل بيت عليهم‏السلام مانند خانه خدا و اهل بيت عليهم‏السلام به منزله سر و دو چشم) و ص ۴۱۹ (همتايى با قرآن).

۳ / ۲

گنجينه‏هاى احاديث پيامبر صلی الله علیه و آله نزد خاندان اوست

۱۵۹.الخصالـ به نقل از عبد اللّه‏ بن عمرو ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در بيمارى منجر به رحلتش فرمود:
«برادرم را نزدم بخوانيد». در پىِ على عليه‏السلام فرستادند و او آمد؛ آن دو رويشان را به ديوار كردند و پارچه‏اى را روى خود انداختند و پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله با او راز گفت، در حالى كه مردم پشت در گِرد هم آمده بودند. على عليه‏السلام بيرون آمد و مردى از ميان مردم به او گفت: آيا پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله رازى با تو گفت ؟ على عليه‏السلام فرمود: «آرى. از هزار در [حكمت]با من راز گفت كه هر كدام، هزار در [به حكمت‏هاى ديگر] دارد».


شناخت نامه حدیث - جلد اول
136

۱۵۷.الإمام الصادق عليه‏السلام: أبَى اللّه‏ُ أن يُجرِيَ الأَشياءَ إلاّ بِأَسبابٍ، فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيءٍ سَبَبا، وجَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرحا، وجَعَلَ لِكُلِّ شَرحٍ عِلما، وجَعَلَ لِكُلِّ عِلمٍ بابا ناطِقا، عَرَفَهُ مَن عَرَفَهُ وجَهِلَهُ مَن جَهِلَهُ ؛ ذاكَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ونَحنُ.۱

۱۵۸.الكافي عن بريد بن معاوية عن أحدهما عليهماالسلام ـ في قَولِ اللّه‏ِ عز و جل: «وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ»۲ ـ: فَرَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله أفضَلُ الرّاسِخينَ فِي العِلمِ، قَد عَلَّمَهُ اللّه‏ُ عز و جل جَميعَ ما أنزَلَ عَلَيهِ مِنَ التَّنزيلِ وَالتَّأويلِ، وما كانَ اللّه‏ُ لِيُنزِلَ عَلَيهِ شَيئا لَم يُعَلِّمهُ تَأويلَهُ، وأَوصِياؤُهُ مِن بَعدِهِ يَعلَمونَهُ كُلَّهُ.۳

راجع: موسوعة معارف الكتاب والسنّة: ج ۶ ص ۶۶ (عدد الأئمّة من أهل البيت عليهم‏السلام) و ص ۱۱۴ ـ ۱۲۱ (مكانتهم / مثلهم مثل سفينة نوح عليه‏السلام ومثلهم مثل باب حطّة، ومثلهم مثل بيت اللّه‏ عز و جل، ومثلهم مثل النجوم، ومثلهم مثل الرأس والعينين) و ص ۱۳۴ (عدل القرآن).

۳ / ۲

كُنوزُ أحاديثِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله عِندَ أهلِ بَيتِهِ

۱۵۹.الخصال عن عبد اللّه‏ بن عمرو: قالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله في مَرَضِهِ الَّذي تُوُفِّيَ فيهِ: اُدعوا لي أخي. فَأَرسَلوا إلى عَلِيٍّ عليه‏السلام، فَدَخَلَ، فَوَلَّيا وُجوهَهُما إلَى الحائِطِ ورَدّا عَلَيهِما ثَوباً فَأَسَرَّ إلَيهِ، وَالنّاسُ مُحتَوِشونَ وَراءَ البابِ، فَخَرَجَ عَلِيٌّ عليه‏السلام فَقالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ النّاسِ: أسَرَّ إلَيكَ نَبِيُّ اللّه‏ِ شَيئا ؟ قالَ: نَعَم، أسَرَّ إلَيَّ ألفَ بابٍ، في كُلِّ بابٍ ألفُ بابٍ.۴

1.. الكافي : ج ۱ ص ۱۸۳ ح ۷ ، بصائر الدرجات : ص ۶ ح ۱ كلاهما عن ربعي بن عبداللّه‏ و ص ۵۰۵ ح ۲ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۵۷ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۹۰ ح ۱۴ .

2.. آل عمران : ۷ .

3.. الكافي : ج ۱ ص ۲۱۳ ح ۲ ، تفسير القمّي : ج ۱ ص ۹۶ وفيه عن يزيد بن معاوية ـ والظاهر أنّه تصحيف بريد ـ عن الإمام الباقر عليه‏السلام ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۶۴ ح ۶ عن بريد بن معاوية عن الإمام الباقر عليه‏السلام ، مجمع البيان : ج ۲ ص ۷۰۱ ، بشارة المصطفى : ص ۱۹۵ عن الفضل بن يحيى عن الإمام الباقر عليه‏السلامنحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۱۳۰ ح ۱ .

4.. الخصال : ص ۶۴۳ ح ۲۳ و ص ۶۴۲ ح ۲۱ عن اُمّ سلمة ، الأمالي للصدوق : ص ۷۳۶ ذيل ح ۱۰۰۴ عن ابن عبّاس ، بصائر الدرجات : ص ۳۰۴ ح ۸ و ص ۳۰۵ ح ۱۳ كلاهما عن بشير الدّهان عن الإمام الصادق عليه‏السلام وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۴۶۲ ح ۱۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1451
صفحه از 501
پرینت  ارسال به