پيامبر صلىاللهعليهوآله است.۱
۷. اعتماد سيره عقلا بر خبر ثقه
بناى عقلا بر آن است كه بر خبر و گزارش فرد ثقه و مورد اعتماد، ارزش نهند و آن را بپذيرند و بىاعتنايى بدان را ناپسند بشمارند.
پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله در طول دوران زندگانى خويش، به عنوان فردى ثقه و راستگو، مورد توجّه و اعتماد دوستان و حتّى دشمنان خويش بود. آنان پذيرفته بودند كه ايشان، هيچگاه به ناراستى و نادرستى سخن نمىگويد.
پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله با تكيه بر اين اعتبار و وجاهت، با مشركان احتجاج كرد و فرمود: «اگر شما را از دشمنى در پشت كوه خبر دهم، باور مىكنيد؟». همه مخاطبان، به اعتماد به گفتههاى ايشان، اذعان كردند. آن گاه با اتّكا به اين سيره عقلايى، مردمان را از آتش دوزخ، بيم داد و آنان را به خداپرستى دعوت كرد.۲
روشن است كه پذيرش وثاقت اعلاى پيامبر صلىاللهعليهوآله همراه با آگاهى از نقش بازگويى او از جانب پروردگار، به معناى پذيرش همه سخنان او (قرآن و سنّت) است.
۸. سيره متشرّعه در اعتبار سنّت نبوى
سيره مسلمانان از آغاز تاكنون، اين بوده است كه سخنان پيامبر صلىاللهعليهوآله را معتبر دانسته، حجّيت آن را در موارد مختلف مىپذيرفتند. حجّيت اجمالى سنّت نبوى، هميشه مورد قبول متشرّعان بوده است.
۹. روايات نبوى
اگر چه با استدلال به روايات نبوى نمىتوان حجّيت سنّت نبوى را اثبات كرد، ولى