45
شناخت نامه حدیث - جلد اول

آمده است:

آن گاه، نماز واجب، هفده ركعت در شبانه‏روز تعيين شد. سپس پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ۳۴ ركعت نماز مستحبّى، بنيان نهاد كه دو برابر نماز فريضه است... و خدا در هر سال، روزه ماه رمضان را واجب كرد و پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نيز روزه مستحبّى ماه شعبان و سه روز از هر ماه را بنا نهاد كه دو برابر روزه واجب است.۱

امام صادق عليه‏السلام نيز فرمود:

سجده كردن بر زمين، واجب و بر خمره (سجاده)،۲ مستحب است.۳

در اين روايت، سنّت در برابر فريضه قرار گرفته و به معناى عمل مستحبّ است. امام كاظم عليه‏السلام در باره غسل جمعه و فطر و قربان فرمود:

سنّت، [مستحب] است و واجب نيست.۴

۳. سنّت، به معناى واجب غير قرآنى

احكام شريعت، ريشه در قرآن و سخن معصومان عليهم‏السلام دارد. برخى احكام واجب، در قرآن ذكر شده اند كه در اصطلاح روايى و فقهى، «فرض اللّه‏» ناميده مى‏شوند. به اعمال واجبى نيز كه در قرآن به آنها اشاره نشده و تنها از طريق پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت عليهم‏السلام تبيين شده‏اند، «سنّت» گفته مى‏شود. سنّت، در اين معنا، عمل واجب غير قرآنى است.

حسين بن نضر مى‏گويد:

از امام رضا عليه‏السلام در باره گروهى سؤل كردم كه در سفرند، يكى از آنها مى‏ميرد و همراه آنان نيز شخصى جُنُب است، در حالى كه آب موجود در نزد آنان، اندك است و به اندازه غسل كردن يكى از آن دو است. كدام‏يك مقدّم مى‏شوند؟

امام عليه‏السلام فرمود: «شخص جُنُب، غسل مى‏كند و غسل ميّت، ترك مى‏شود ؛ زيرا

1.. ر . ك : ح ۲۱ .

2.. ر . ك : ص ۲۳ پانوشت ح ۱۸ .

3.. ر . ك : ح ۱۸ .

4.. ر . ك : ح ۲۲ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
44

گم‏راهى است و سنّتى كه غير واجب است و عمل بدان، فضيلت و ترك آن، گناه نيست.۱

كتاب‏هايى همچون، السنن، نگاشته نسائى، السنن الكبرى نگاشته بيهقى و سنن النبى، جمع‏آورى شده زير نظر مرحوم مدير شانه‏چى،۲ به اين اصطلاح از سنّت، اشاره دارند.۳

۲. سنّت به معناى عمل مستحب

گاه سنّت، در معناى مطلق عمل مستحب به كار مى‏رود و در برابر «فرض»، «فريضة» يا «مكتوبة»، به معناى عمل واجب قرار مى‏گيرد. فقيهان، از عمل مستحب با عنوان «مسنون» ياد مى‏كنند. در بسيارى از روايات، بر اين معنا از سنّت، توجّه شده است.

براى نمونه، از امام باقر عليه‏السلام يا امام صادق عليه‏السلام در باره لزوم نماز جماعت پرسيده شد و امام عليه‏السلام فرمود:

نمازها[ى روزانه] واجب هستند، ولى به جماعت خواندن نماز، واجب نيست، بلكه سنّت [مستحب] است.۴

از اين رو، شيخ صدوق با استفاده از متون روايى نوشته است:

نماز جماعت، در روز جمعه (نماز جمعه)، واجب و در اوقات ديگر، سنّت [مستحب] است.۵

در روايتى از امام صادق عليه‏السلام، به نقل از فضيل بن يسار، در باره نماز و روزه، چنين

1.. ر . ك : ح ۱۴ .

2.. اين مجموعه ده جلدى ، بيش از ۲۰ هزار حديث فقهى پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را از منابع روايى شيعه ، گزارش كرده است.

3.. ر . ك : بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۶۱ باب البدعة و السنّة ؛ ميزان الحكمة : ج ۵ ص ۴۱۵ (باب السنّة) .

4.. ر . ك : ح ۱۷ .

5.. الأمالى ، صدوق : ص ۷۴۳ : «وَ الجَماعةُ يومَ الجُمُعةِ فَريضةٌ واجبةٌ وَ فى سائرِ الأَيّامِ سُنَّةٌ» .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1423
صفحه از 501
پرینت  ارسال به