361
شناخت نامه حدیث - جلد اول

تبيينِ راه‏هاى تحمّل حديث۱

اين اصطلاح حديثى، از واژه «حمل» به معناى «بار بر سر، يا بر پشت» گرفته شده است كه درباب تفعّل، به معناى پذيرش بار با مشقّت، به كار رفته است.۲ در ميان محدثّان، اين تعبير به معناى «نقل روايت از سوى راوى از استادش به يكى از راه‏هاى شناخته شده و پذيرش مسئوليت نقل آن بدون كم و كاست» به كار مى‏رود.

اين واژه، تا حدودى برگرفته از آيه حمل امانت۳ و روايت مشهور نبوى بوده كه در منابع شيعه و سنّى از قول ايشان چنين آمده است:

يَحمِلُ هَذَا العِلمَ فى كُلِّ خَلَفٍ عُدُولٌ يَنفُونَ عَنهُ تَحرِيفَ الجَاهِلِينَ وَ انتِحَالَ المُبطِلِينَ وَ تَأوِيلَ الغَالِينَ.۴

از هر نسلى، مردانى عادل، بار اين دانش را بر دوش مى‏گيرند و تحريف جاهلان و دست‏اندازى باطل‏گرايان و تأويل غاليان را از آن، دور مى‏كنند.

رساندن پيام و بار آن به ديگر راويان، به عنوان يك وظيفه الهى، از سوى پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله تشويق شده است. از اين رو، در روايات مختلف شيعى و سنّى از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نقل

1.. به قلم پژوهشگر ارجمند ، جناب حجّة الإسلام و المسلمين محمّدكاظم رحمان‏ستايش .

2.. معجم مقاييس اللّغة : ج ۲ ص ۱۰۷ ، المصباح المنير : ج ۱ ص ۱۵۲ .

3.. احزاب: آيه ۷۱.

4.. الجعفريّات : ص ۲۴۵ ، دعائم الاسلام : ج ۱ ص ۸۱ ؛ النهاية : ج ۲ ص ۶۵ ، لسان العرب : ج ۹ ص ۸۵ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
360
  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1684
صفحه از 501
پرینت  ارسال به