341
شناخت نامه حدیث - جلد اول

فضائل و كمالات والاى اهل بيت عليهم‏السلام، يا منزلت سياسى و اجتماعى آنان است؛ نشر احاديثى كه امامان را حاكمان بر حقّ جامعه اسلامى معرّفى مى‏كند و عبّاسيان و امويان را به تصريح يا استلزام، غاصبان اين حق مى‏شمُرَد، در تعارضى آشكار با منافع حاكمان جائر است. از اين رو، به آنان، مجوّز هجوم به امامان و پيروانشان را مى‏دهد و اين، مخالف با اصل تقيّه و حفظ كيان امامت و جامعه شيعى است. همين مصلحت مهم، موجب مى‏شود روايات ظهور قائم آل محمّد عليهم‏السلام نزد همه افشا نشوند.۱ افزون بر اين، نشر برخى ويژگى‏ها و فضائل اهل بيت عليهم‏السلام مى‏تواند انكار توده مردمى را بر انگيزد كه باورهايشان، مانند شيعيان نيست. در اين صورت، جدايى ميان اين دو بخش از پيكره جامعه اسلامى، بيشتر مى‏شود و اين، زمينه اختلاف و تفرقه درونى را پديد مى‏آورد؛ امرى كه به هيچ روى، مقبول خداوند و حجّت‏هاى او در زمين نيست.

نكته در خور توجّه، آن است كه افشاى اسرار و فضائل والاى اهل بيت عليهم‏السلام، مانند بسيارى از اطّلاعات محرمانه ديگر، قابل طبقه‏بندى است و به تناسب سطح فكرى و ايمانى مخاطب، مى‏تواند گسترده يا محدود باشد. اين مهم، در روزگار كنونى كه رسانه‏ها و وسايل ارتباط جمعى، بسيار فعّال و در نشر سريع و آسان اخبار، كوشا و توانا هستند، اهمّيت بيشترى مى‏يابد.

گفتنى است احاديثى كه به احاديث صعب و مُستَصعَب مشهورند نيز مؤيّد دسته‏اى از اين احاديث‏اند كه ناظر به خوددارى از افشاى كمالات وجودى اهل بيت عليهم‏السلام است. ما اين احاديث را نيز در جاى خود۲ آورده و مقصود اصلى آنها را تحليل و تبيين كرده‏ايم.۳

1.. ر . ك : الكافى : ج ۱ ص ۳۶۸ ح ۱ والغيبة للطوسى : ص ۴۲۸ ح ۴۱۷ و قرب الإسناد : ص ۳۸۱ ح ۱۳۴۳ و مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۰۵ .

2.. ر . ك : ج ۲ ص ۲۴ حديثنا صعب مستصعب .

3.. ر . ك : ج ۲ ص ۲۴ معناشناسى «حديثنا صعب مستصعب» .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
340

وبَلَّغَها مَن لَم يَسمَعها، فَرُبَّ حامِلِ فِقهٍ غَيرُ فَقيهٍ، ورُبَّ حامِلِ فِقهٍ إلى مَن هُوَ أفقَهُ مِنهُ ؛ خداوند، خوش‏روى سازد بنده‏اى را كه سخنم را بشنود و آن را به كسى كه نشنيده، برساند ؛ زيرا بسا حامل علمى كه خود، عالِم نيست و بسا كسى كه علم را به كسى منتقل مى‏كند و آن كس از او، داناتر است»،۱ متعارض شود؛ بلكه مقصود آن است كه در نقل احاديثى كه فهم و تحمّلش تنها براى افرادى خاصّ ممكن است، احتياط كنيم و از نقل رواياتى كه نه خود به آن علم داريم و نه شنونده آن را مى فهمد، بپرهيزيم. اين احتياط، از آن روست كه ممكن است تعقّل و تعبّدِ شنونده، به اندازه‏اى نباشد كه آنچه را شنيده، در ظرف امكان بنهد و از ردّ و انكار آن، خوددارى ورزد. در اين صورت، اگر راوى نتواند حديث را به مخاطبش بفهماند و بقبولانَد، زمينه گرفتار آمدن او را در فتنه، فراهم آورده و كمكى نيز به رهايى‏اش از آن نكرده است.

وجه ديگر، آن است كه بر روى واژه «فوعاها» در حديث اخير، تكيه كنيم و بگوييم كه شرط يا ادب نقل روايت، آن است كه روايت كننده حديث، معناى آن را دريابد و اگر به فهم عميق آن نرسيد، دستِ كم دريافت و فهم اوّليه‏اى را از آن داشته باشد. در اين صورت، حديث مورد شرح، معارضى ندارد و با اين حديث امام باقر عليه‏السلام نيز همسو مى‏شود كه:

درنگ كردن هنگام پيش آمدن شبهه، بهتر از فرو رفتن در گردابِ هلاكت است و حديثى را روايت نكنى، بهتر است از اين كه حديثى را نفهميده، روايت كنى.۲

۴. افشاى راز

نكته ديگرى كه در نقل حديث، بويژه در نشر حديث اهل بيت عليهم‏السلام بايد بدان توجّه شود، رازدارى و افشا نكردن اطّلاعاتى است كه نشرشان، زيان‏هايى را در پى دارد. احاديث متعدّدى بر رازدارى و محدوديت نشر احاديثى تأكيد كرده‏اند كه در باره

1.. ر . ك : ح ۱۹۱ .

2.. ر . ك : ح ۲۷۷ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1492
صفحه از 501
پرینت  ارسال به