313
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۳۳۸.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: براى انسان، همين دروغ بس كه هر چه شنيد، نقل كند.

۳۳۹.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: نابودى امّت من، در سه چيز است: در قَدَريگرى۱، تعصّب [در قبيله و نژاد] و روايت كردن از فرد غير موثّق.

۳۴۰.امام على عليه‏السلام ـ در نامه‏اش به حارث هَمْدانى ـ: هر آنچه را مى‏شنوى، براى مردم بازگو مكن ؛ زيرا همين براى دروغ‏گويى، كافى است و هر آنچه را مردم به تو گفتند، انكار مكن كه همين براى نابخردى بس است.

۳۴۱.تهذيب الأحكامـ به نقل از عبيده سلمانى ـ: شنيدم كه على عليه‏السلام مى‏فرمايد: «اى مردم ! از خدا بترسيد و براى مردم، فتوايى ندهيد كه نمى دانيد ؛ چرا كه پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، گاه، سخنى فرموده و سپس از آن به سخنى ديگر، باز گشته است۲ و گاه، سخنى فرموده كه هر كس آن را در غير موضعش بگذارد، بر او دروغ بسته است».
عبيده و علقمه و اسود و عدّه‏اى ديگر برخاستند و گفتند: اى امير مؤمنان ! پس با آنچه در باره [تفسير]قرآن براى ما [از صحابيان و ديگران] روايت شده است، چه كنيم ؟
فرمود: «در باره آنها از عالمان خاندان محمّد عليهم‏السلام سؤال مى‏شود».

د ـ نقل كردن آنچه تفسيرش معلوم نيست

۳۴۲.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: هر كس حديثى نقل كند كه تفسيرش را نه خودش بفهمد و نه شنونده، گويى او، مايه گم‏راهى شنونده است.۳

1.. ر . ك : ص ۱۳۳ پانوشت ۲ .

2.. يعنى مواردى كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله حكمى داده و سپس آن را با حكمى ديگر ، نسخ كرده است و يا احكام موقّتى كه با پايان يافتن زمانشان ، خود به خود ، نسخ شده‏اند .

3.. برخى از روايات ، در بردارنده معانى ظريفى هستند و يا از واژه يا مضمون داراى ايهام برخوردارند كه به گونه‏هاى متفاوت مى‏توان آن را معناكرده و از آن ، سوء استفاده كرد.
نقل اين روايات براى ديگران كه شايستگى فهم و نقد مطالب دقيق و ظريف را ندارند، سبب فتنه و انحراف آنان مى‏شود. البته اين سخن به معناى آن نيست كه حديث حتى از عالمان و فقيهان و افراد شايسته دريغ شود و علوم پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت به هيچ كس منتقل نشود . در خطبه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در حجّة الوداع و در مسجد خيف آمده است : «فَرُبَّ حامِلِ فِقهٍ لَيسَ بِفَقيهٍ ، ورُبَّ حامِلِ فِقهٍ إلى مَن هُوَ أفقَهُ مِنهُ ؛ زيرا بسا حمل كننده دانشى كه خود دانشمند نيست و بسا كسى كه انتقال دهنده دانشى به دانشمندتر از خود است» ر . ك : ح ۱۹۱ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
312

۳۳۸.عنه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: كَفى بِالمَرءِ كَذِبا أن يُحَدِّثَ بِكُلِّ ما سَمِعَ.۱

۳۳۹.عنه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: هَلاكُ اُمَّتي في ثَلاثٍ: فِي القَدَرِيَّةِ، وَالعَصَبِيَّةِ، وَالرِّوايَةِ مِن غَيرِ ثَبَتٍ.۲

۳۴۰.الإمام عليّ عليه‏السلام ـ فيما كَتَبَ إلَى الحارِثِ الهَمدانِيِّ ـ: ولا تُحَدِّثِ النّاسَ بِكُلِّ ما سَمِعتَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ كَذِبا، ولا تَرُدَّ عَلَى النّاسِ كُلَّ ما حَدَّثوكَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ جَهلاً.۳

۳۴۱.تهذيب الأحكام عن عبيدة السلماني: سَمِعتُ عَلِيّا عليه‏السلام يَقولُ: يا أيُّهَا النّاسُ ! اِتَّقُوا اللّه‏َ ولا تُفتُوا النّاسَ بِما لا تَعلَمونَ، فَإِنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله قَد قالَ قَولاً آلَ مِنهُ إلى غَيرِهِ، وقَد قالَ قَولاً مَن وَضَعَهُ غَيرَ مَوضِعِهِ كَذَبَ عَلَيهِ.
فَقامَ عُبَيدَةُ وعَلقَمَةُ وَالأَسوَدُ واُناسٌ مِنهُم فَقالوا: يا أميرَ المُؤمِنينَ ! فَما نَصنَعُ بِما قَد خُبِّرنا بِهِ فِي المُصحَفِ ؟ قالَ: يُسأَلُ عَن ذلِكَ عُلَماءُ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم‏السلام.۴

د ـ نَقلُ ما لا يُعلَم تَفسيرُهُ

۳۴۲.رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: مَن حَدَّثَ بِحَديثٍ لا يَعلَمُ تَفسيرَهُ لا هُوَ ولاَ الَّذي حَدَّثَهُ، كَأَنَّما هُوَ فِتنَةٌ عَلَى الَّذي حَدَّثَهُ.۵

1.. صحيح مسلم : ج ۱ ص ۱۰ ح ۵ ، سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۹۸ ح ۴۹۹۲ وفيه «إثما» بدل «كذبا» كلاهما عن أبي هريرة ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۲۵ ح ۲۱۹۶ عن أبي أمامة ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۶۲۰ ح ۸۲۰۸ ؛ معاني الأخبار : ص ۱۵۹ ح ۱ عن عبد الأعلى بن أعين عن الإمام الصادق عليه‏السلامعنه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ، الأمالي للطوسي : ص ۵۳۵ ح ۱۱۶۲ عن أبي ذرّ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۵۹ ح ۵ .

2.. المعجم الأوسط : ج ۴ ص ۳۹ ح ۳۵۵۵ ، المعجم الصغير : ج ۱ ص ۱۵۸ ، أدب الإملاء والاستملاء : ص ۶۸ كلّها عن أبي قتادة ، السنّة لابن أبي عاصم : ص ۱۴۳ ح ۳۲۶ ، التمهيد لابن عبد البرّ : ج ۱ ص ۵۸ كلاهما عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۶۴ ح ۴۳۹۵۲ .

3.. نهج البلاغة : الكتاب ۶۹ ، الاختيار لابن الباقي : ص ۵۶۹ ، غرر الحكم : ج ۶ ص ۲۸۱ ح ۱۰۲۵۰ و ۱۰۲۵۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۲۱ ح ۹۴۸۱ و ۹۴۸۲ وكلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۶۰ ح ۹ .

4.. تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۲۹۵ ح ۸۲۳ ، بصائر الدرجات : ص ۱۹۶ ح ۹ ، الاُصول الستّة عشر كتاب عاصم بن حميد : ص ۱۸۰ ح ۱۴۴ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۱۳ ح ۱ .

5.. الفردوس : ج ۳ ص ۵۲۶ ح ۵۶۴۴ عن عائشة ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۲۴۲ ح ۲۹۲۸۳ نقلاً عن ابن السني عن عائشة وفيه «عليه وعلى الّذي حدّثه» .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1618
صفحه از 501
پرینت  ارسال به