29
شناخت نامه حدیث - جلد اول

۲۷.الكافى ـ به نقل از عُبيد بن زُراره ـ امام صادق عليه‏السلام فرمود: «طواف، واجب است و نماز هم دارد، امّا سعى، سنّتى از جانب پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله است». گفتم: مگر خداوند نفرموده است: «صفا و مروه، از شعائر الهى اند»؟ فرمود: «چرا ؛ ولى در باره آن دو، اين را هم فرموده است: «و هر كس طالب خير باشد، خداوند، شكرگزارى داناست». اگر سعى، واجب الهى بود، نمى‏فرمود: پس هر كس طالب خير باشد».

۲۸.تهذيب الأحكامـ به نقل از حسين بن نضر ارمنى ـ: از امام رضا عليه‏السلام پرسيدم: مردمى در سفرند. يكى از آنها مى‏ميرد و يكى هم جُنب است، امّا آبى كه همراه دارند، كم و به اندازه [غسل] يكى از آن دو است. كدام يك آغاز به غسل كند ؟ امام عليه‏السلام فرمود: «جُنب، غسل كند و غسل مرده را وا نهند [و تيمّم بدهند] ؛ زيرا اين (غسل جنابت)، واجب قرآنى و آن يك (غسل ميّت)، سنّت [و اعلام شده از سوى]پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله است.

د ـ معارف غير قرآنى

۲۹.بصائر الدرجاتـ به نقل از حمّاد بن عيسى ـ: من حاضر بودم كه سورة [بن كليب] از امام صادق عليه‏السلام سؤال كرد: فدايت شوم ! امام [معصوم] با چه چيزى فتوا مى‏دهد ؟ فرمود: «با كتاب [خدا]». گفت: آنچه را كه در كتاب نيست، چه ؟ فرمود: «با سنّت». گفت: اگر در كتاب و سنّت نبود ؟ فرمود: «چيزى نيست كه در كتاب و سنّت نباشد».


شناخت نامه حدیث - جلد اول
28

۲۷.الكافي عن عبيد بن زرارة، عن الإمام الصادق عليه‏السلام: إنَّ الطَّوافَ فَريضَةٌ، وفيهِ صَلاةٌ، وَالسَّعيَ سُنَّةٌ مِن رَسولِ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله.
قُلتُ: أَ لَيسَ اللّهُ يَقولُ: «إنَّ الصَّفا وَالمَروَةَ مِن شَعائِرِ اللّهِ»۱؟
قالَ: بَلى، وَلكِن قَد قالَ فيهِما: «و مَن تَطَوَّعَ خَيرا فَإِنَّ اللّهَ شاكِرٌ عَليمٌ»۲ ؛ فَلَو كانَ السَّعيُ فَريضَةً لَم يَقُل: فَمَن تَطَوَّعَ خَيرا.۳

۲۸.تهذيب الأحكام عن الحسين بن النضر الأرمني: سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا عليه‏السلام: القَومُ يَكونونَ فِي السَّفَرِ فَيَموتُ مِنهُم مَيِّتٌ ومَعَهُم جُنُبٌ، ومَعَهُم ماءٌ قَليلٌ قَدرَ ما يَكفي أحَدَهُما، أيُّهُما يُبدَأُ بِهِ ؟ قالَ: يَغتَسِلُ الجُنُبُ ويُترَكُ المَيِّتُ، لِأَنَّ هذا فَريضَةٌ وهذا سُنَّةٌ.۴

د ـ المَعارِفُ غَيرُ القُرآنِيَّةِ

۲۹.بصائر الدرجات عن حمّاد بن عيسى عن الإمام الصادق عليه‏السلام، قال: سَأَلَهُ سورَةُ وأنَا شاهِدٌ فَقالَ: جُعِلتُ فِداكَ، بِما يُفتِي الإِمامُ ؟ قالَ: بِالكِتابِ. قالَ: فَما لَم يَكُن فِي الكِتابِ ؟ قالَ: بِالسُّنَّةِ. قالَ: فَما لَم يَكُن فِي الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ؟ فَقالَ: لَيسَ مِن شَيءٍ إلاّ فِي الكِتابِ وَالسُّنَّةِ.۵

1.. البقرة : ۱۵۸ .

2.. الكافي : ج ۴ ص ۳۸۰ ح ۷ ، تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۳۲۱ ح ۱۱۰۷ ، وسائل الشيعة : ج ۹ ص ۲۶۷ ح ۱۷۴۰۰ .

3.. تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۱۱۰ ح ۲۸۷ وص ۱۰۹ ح ۲۸۶ عن التفليسي ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۱۰۸ ح ۲۲۳ عن عبد الرحمن بن أبي نجران عن الإمام الكاظم عليه‏السلاموكلاهما نحوه ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۲ ص ۸۲ ح ۱۹ ، علل الشرائع : ص ۳۰۵ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۸۱ ص ۲۶ ح ۳ .

4.. بصائر الدرجات : ص ۳۸۸ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۷۵ ح ۱۷ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1624
صفحه از 501
پرینت  ارسال به