273
شناخت نامه حدیث - جلد اول

به نظر مى‏رسد اين خصيصه مورد نظر آنان بوده و ويژگى «عدم ضبط» به عنوان نقطه ضعف راوى مطرح شده است. به سخن ديگر، اگر احراز شود كه راوى ضابط نيست، اعتبار روايات او كاهش مى‏يابد.

نكته مهم آن است كه در اين رويكرد، شيعه امامى بودن امتياز تلقى شده، ولى ملاك اصلى شمرده نمى‏شود. از اين رو، اگر به هر شيوه وثاقت راوى غير شيعه احراز شود، روايت او موثق و معتبر خواهد بود. روشن است كه احراز وثاقت راوى، بيشتر از طرق مقبول نزد عالمان شيعه ممكن خواهد شد.

با توجه به نكات پيش‏گفته، معنا و ارزش روايات معتبر و مرسل نيز آشكار مى‏شود. روايت معتبر، روايتى است كه سند صحيح، حسن يا موثق داشته باشد و اعتماد بر آن لازم است.

روايت مرسل نيز كه داراى افتادگى در سند است، به سبب ناآگاهى ما از راوى محذوف، از اقسام روايت ضعيف شمرده شده و غير معتبر است.

شرايط ديگر راوى در كتاب‏هاى درايه

گفته شد كه وثاقت راوى، يكى از ويژگى‏هاى اثرگذار در دو رويكرد وثوق سندى و وثوق صدورى است. در كتاب‏هاى مصطلح الحديثِ متأخر، افزون بر اين ويژگى چهار شرط اسلام، عقل، بلوغ و ضبط۱ نيز مطرح شده‏اند.

مقايسه اين شرايط با ويژگى‏هاى اعتمادزا در وثوق صدورى روشنگر نكات ذيل است:

۱. شرايط عمومى همانند، بلوغ و اسلام در پذيرش خبر اثرگذار نيستند ؛ اگر چه

1.. ر . ك : الكافية فى علم الدراية : ص ۳۴، ۴۶، ۵۴، ۷۶، ۷۸، ۸۶، ۹۲. همچنين ر . ك : دانش رجال از ديدگاه اهل سنت : ص ۵۶ ـ ۶۱ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
272

پديد آوردند.

تقسيم بندى روايات از منظر وثاقت سندى

تقسيم چهارگانه حديث به صحيح، حسن، موثق و ضعيف، پيامد رويكرد سندمحور است كه براساس اتصال و انقطاع اسناد روايات ايجاد شده است.

مراد از حديث صحيح، حديثى است كه داراى اسناد متصل (بدون افتادگى يا جهالت راوى ميانى) باشد و تمام راويان موجود در سلسله اسناد حديث، ثقه و امامى بوده و به وثاقت آنان تصريح شده باشد.

حديث حسن، حديثى است كه داراى سند متصل امامى است، ولى دست‏كم يكى از افراد واقع در سند حديث، داراى وثاقت صريح نيست، ولى حُسنِ او به سبب مدح رجاليان احراز شده است.

حديث موثق همانند حديث صحيح است و سلسله اسناد متصل آن از راويان ثقه تشكيل شده است، ولى دست‏كم يكى از افراد واقع در اين سلسله، دوازده امامى نيست.

حديث ضعيف، حديثى است كه مانند سه گروه پيشين نباشد. يعنى يا كلاً بدون سند گزارش شده باشد، يا سند غير متصل داشته، يا دربردارنده فردى ضعيف باشد.

تأمل در رويكرد سندمحور نشان مى‏دهد نقطه اتكاى اعتبار سنجى حديث، بر راويان و ويژگى‏هاى آنان قرار گرفته و قرائن ديگر اعتبار سنجى به كنارى نهاده شده‏اند.

در ميان ويژگى‏هاى راويان نيز، اساس كار بر وثاقت راوى قرار داده شده است كه اگر راوى امامى باشد، اعتبار افزون‏ترى يافته و عنوان صحيح مى‏يابد و اگر كمتر از تصريح به وثاقت باشد، عنوان حسن مى‏يابد.

اگر چه در ميان بسيارى عالمان، از ويژگى ضابط بودن راوى سخن نرفته، ولى

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1429
صفحه از 501
پرینت  ارسال به