263
شناخت نامه حدیث - جلد اول

انسان‏ها با توجه به برايند اعتماد به مجموعه معيارهاى گفته شده، گزارشى را پذيرفته و گزارشى را كنار مى‏نهند.

نتيجه آنكه:

۱. هر مقدار كه مفاد خبر مهم و قابل اعتنا باشد، رويكرد سخت‏گيرانه‏ترى در اعتماد بر آن در پيش مى‏گيرند؛

۲. اگر ضرر محتمل بر عدم ترتيب اثر بر خبر افزون شود در پذيرش آن احتياط را رعايت كرده و به آن عمل مى‏كنند تا ضرر محتمل كمترى متوجه آنان شود.

۳. گزارشى كه قرائن بيشترى همراه آن باشد بهتر مورد قبول خواهد بود.

۴. گزارشى كه گزارشگرانِ بيشتر، منابع معتبرتر، سلسله اسناد كمتر و افراد شاخص و قابل اعتمادترى داشته باشد، پذيرش آسان‏ترى خواهد داشت.

اين رويكرد مبتنى بر قبول مطلق يا ردّ مطلق هر خبر و گزارش نيست، بلكه با توجه به معيارهاى مطرح شده، طيفى گسترده و منعطف از اعتماد تام تا عدم اعتماد را براى گزارش‏ها محتمل مى‏سازد. به سخن ديگر، پذيرش اين رويكرد، به معناى پذيرش هر خبر و اعتماد بر آن، يا نپذيرفتن هر خبر و بى اعتمادى بر آن، نيست. بلكه با توجه به معيارهاى پيش‏گفته، هر گزارش، تحليل شده و اعتبار و واقع‏نمايى آن ارزش گذارى مى‏شود. آن گاه با توجه به برايند امتيازهاى موجود در هر گزارش، نسبت به آن عكس العمل مناسب نشان داده مى‏شود.

از سوى ديگر، جامعه و عرف عقلا نيز رويكرد افراد جامعه در پذيرش يا رد خبر را رصد، بررسى و تحليل كرده و عملكرد پذيرنده خبر را تأييد، يا او را مؤاخذه مى‏كنند. همچنان كه گاه پذيرش برخى گزارش‏ها را ناپسند دانسته و ترتيب اثر دادن برخى از مردم بدان را تقبيح مى‏كنند.

با توجه به نكات مطرح شده مى‏گوييم:

رويكرد انسان‏ها كه از آن در اصطلاح عالمان اصولى، به سيره عقلا ياد مى‏شود مبتنى بر پذيرش خبر و عمل به آن است. اين رويكرد، ملاك و معيار دارد و مطابق با


شناخت نامه حدیث - جلد اول
262

عنوان مؤيد سيره عقلا دانسته و دليل مجزا نشمرده‏اند.۱

براى تحليل و تبيين‏اين نظريه، لازم‏است نخست رويكرد كلى عرفى و عقلايى در اعتماد به گزارش‏ها را تحليل كرده و آنگاه اين رويكرد را بر پذيرش حديث تطبيق دهيم.

الف ـ رويكرد عقلايى در پذيرش خبر

همه انسان‏ها در روند زندگى اجتماعى خويش نيازمند ايجاد و تثبيت رابطه اجتماعى با ديگران، تصميم گيرى در مواجهه با آنان، ابراز احساس و عاطفه، پيگيرى مباحث و روابط اجتماعى، داد و ستد، معامله و پيگيرى حقوقى و قضايى و... هستند.

بيشتر اين تصميم گيرى‏ها و تصميم سازى‏ها برگرفته از اطلاعات و گزارش‏هايى هستند كه افراد جامعه، بدون واسطه يا با واسطه از ديگر مردمان شنيده و اخذ كرده‏اند و كنش و واكنش خود را مبتنى بر آن گزارش‏ها سامان داده‏اند.

بنابراين، روند و روال زندگى اجتماعى، مبتنى بر تبادل اطلاعات و آگاهى با ديگران است و بدون آن چرخه زندگى و تصميم‏گيرى دچار آسيب و ركود ميشود.

تحليل رويكرد انسان‏ها در مواجهه با گزارش ديگران، اعم از شنيدن، پذيرش و اعتماد، احتياط، ترتيب اثر، واكنش مناسب، بى‏اعتنايى، مردودشمارى و...، نشانگر روش عقلايى در اين چرخه است.

شاخص‏هاى محورى در مواجهه با گزارش ديگران، چند ركن اساسى دارد:

۱. اهميت گزارش و مفاد آن؛

۲. قرائن همراه گزارش ؛

۳. منبع خبر (گوينده يا گويندگان گزارش و سلسله افراد واقع در اسناد آن) ؛

۴. آثار پديد آمده مبتنى بر پذيرش يا عدم پذيرش گزارش.

1.. فرائد الاصول : ج ۱ ص ۳۴۶، كفاية الاصول: ص ۳۰۳، حاشية الكفاية للبروجردى : ج ۲ ص ۱۳۰، نهاية الاصول: ص ۵۱۷ و ۵۲۶ ، أنوار الهدايه: ج ۱ ص ۳۱۳، تهذيب الأصول: ج ۲ ص ۱۶۷، كتاب البيع للإمام الخمينى : ج ۵ ص ۲۲ ، حاشية الكفاية للطباطبائى : ج ۲ ص ۲۱۰، اصول الفقه للمظفر: ج ۳ ص ۹۶.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1531
صفحه از 501
پرینت  ارسال به