۲۷۶.امام على عليهالسلام ـ در سخنرانىاى كه آن را در كوفه ايراد كرد ـ: بار خدايا ! تو را لاجرم در زمينت، حجّتهايى است ؛ حجّتى از پسِ حجّتى بر آفريدگانت كه آنان را به دينت راهنمايى كنند و علم [و معارف] تو را به ايشان بياموزند تا پيروان اولياى تو، پراكنده نشوند ؛ [يا حجّتى] آشكار كه از او اطاعت نمىكنند يا [حجّت] پنهان شده و هراسانى كه انتظارش را بكشند. اگر در زمان صلحشان، پيكرشان از مردم پنهان است، دانش آنان كه از ديرباز منتشر شده، از ايشان پنهان نيست و فرهنگ و تربيت آنان، در دلهاى مؤمنان جاى دارد و به آن، عمل مىكنند و با آنچه تكذيب كنندگان [و منكران]از آن رميدهاند و زيادهروان از پذيرفتنش سر باز زدهاند، انس مىگيرند. به خدا سوگند، اين، سخنى است كه رايگان در اختيارتان مىنهم. كاش كسى آن را به گوش [جان] مىشنيد و در مىيافت و به آن، ايمان مىآورد و از آن، پيروى مىنمود و راه آن را مىپوييد و بدان رستگار مىشد.
ـ سپس مىفرمايد ـ: چه كسى چنين است؟! از اين رو [كه چنين فردى نيست]، علم ناپيدا مىشود ؛ وقتى كسانى يافت نشوند كه آن را حفظ كنند و آن را همان گونه كه از عالم مىشنوند، به ديگران برسانند.
۲۷۷.امام باقر عليهالسلام: درنگ كردن هنگام پيش آمدن شبهه، بهتر است از فرو رفتن در گرداب هلاكت. حديثى را روايت نكنى، بهتر است از اين كه حديثى را نفهميده، روايت كنى.
۲۷۸.رجال الكشّىـ به نقل از عبد العزيز بن مهتدى ـ: به امام رضا عليهالسلام گفتم: فدايت شوم ! من نمىتوانم هميشه خود را به شما برسانم و در باره همه آموزههاى دينى كه به آنها نيازمندم، از شما سؤال كنم. آيا يونس بن عبد الرحمان، فرد مورد اطمينانى است تا آموزههاى دينى مورد احتياجم را از او بگيرم ؟ فرمود: «آرى».
۲۷۹.الكافىـ به نقل از عبد اللّه بن جعفر حِمْيَرى ـ: ابو على احمد بن اسحاق گفت: از او [امام هادى] عليهالسلام پرسيدم: با چه كسى داد و ستد كنم ؟ يا از چه كسى فراگيرم ؟۱ و سخن چه كسى را بپذيرم ؟ ايشان به او فرمود: «عَمرى۲، مورد وثوق من است. آنچه او از جانب من به تو رسانْد، از من رسانده است و آنچه از قول من به تو گفت، از قول من گفته است. بنا بر اين، از او حرف بشنو و اطاعت كن ؛ زيرا كه او مورد وثوق و امين است».
همچنين ابوعلى به من گفت كه همين سؤال را از ابومحمّد [امام حسن عسكرى] عليهالسلام كرده و ايشان به او فرموده است: «عَمرى و پسرش، مورد وثوقاند. هر چه از جانب من به تو رساندند، از جانب من رساندهاند و آنچه به تو بگويند، از جانب من مىگويند. بنا بر اين، از آن دو حرف بشنو و اطاعت داشته باش ؛ چرا كه هر دو موثّق و امين هستند».