245
شناخت نامه حدیث - جلد اول

روايت دوم:

عِدَّةٌ مِن أصحابِنا، عَن أحمَدَ بنِ محمّد بنِ خالِدٍ، عَن بَعضِ أصحابِهِ رَفَعَهُ قالَ: قالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «ما قَسَمَ اللَّهُ لِلعِبادِ شَيئاً أفضَلَ مِنَ العَقلِ فَنَومُ العاقِلِ أفضَلُ مِن سَهَرِ الجاهِلِ وَ...».۱

جمعى از اصحاب از احمد بن محمّد بن خالد از برخى از يارانش، كه سند خبر را به معصوم عليه‏السلام رسانده است، گويد: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «خداوند در ميان بندگان خود، چيزى بهتر از عقل، تقسيم نكرده است. پس خواب عاقل، بهتر از بيدارى جاهل است و...».

در روايت اوّل، حَفْص، از ياران امام صادق عليه‏السلام و امام كاظم عليه‏السلام در ميانه قرن دوم هجرى، از امام على عليه‏السلام در نيمه نخست قرن اوّل، حديث نقل مى‏كند و در حديث دوم، احمد بن محمّد بن خالد، با فاصله زمانى بيش از دويست سال، از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله روايت مى‏كند كه مسلّماً راويان بسيارى از اين دو سند افتاده‏اند. البته ذكر الفاظى مثل «رفعه» و «بعض أصحابه»، مانع مُعضِل خواندن سند نيستند و صفت «مُعضِل» با بسيارى از صفات ديگر، قابل جمع است.

1.. همان : ص ۱۲ ح ۱۱ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
244

زمينه ترديد در درستى و پيوستگى حلقه‏ها پيش مى‏آيد. اين ترديد، برخاسته از احتمال وجود حلقه‏هايى ناپيدا، يا اشتباهِ راويان و كاتبان است كه در اين حالت، سند، به عنوان تكيه‏گاه حديث، خود نااستوار مى‏شود.

حديث‏پژوهان، بر پايه جا و شمار اين حلقه‏هاى ناپيدا، نام‏هاى گوناگونى به اسناد داده‏اند. اگر حلقه‏هاى آغازين سند، ناپيدا باشند، «معلّق» و اگر از ميان سند، حلقه‏اى فرو افتاده باشد، «مُنقطع» است و اگر در حلقه منتهى به معصوم عليه‏السلام، گسستگى باشد، «مُرسَل» نام دارد.

گفتنى است اگر فاصله چندان زياد باشد كه احتمال ناپيدايى دستِ كم دو حلقه وجود دارد، حديث را مُعضِل مى‏نامند؛ زيرا بازآفرينى و يافتن همه حلقه‏هاى چنين سندى، مشكل است. ملاك نام‏گذارى در سه گونه پيشينِ، جا و محلّ گسستگى سند بود؛ امّا در حديث مُعضِل، به شمارِ تعداد افتادگى‏هاى موجود در سند، نظر شده است؛ يعنى اگر دو حلقه پشت سر هم، يا بيشتر از سندى افتاده باشند، خواه از ابتداى سند، وسط يا انتهاى آن، مُعضِل ناميده مى‏شود.۱ براى نمونه، در سندهاى دو روايت زير، فاصله بسيارى ميان راوى و معصوم وجود دارد و وجود چند حلقه ديگر براى اتّصال زنجيره راويان به معصوم، ضرور است:

روايت اول:

عَلِى بنُ إِبراهِيمَ، عَن أبِيهِ عَنِ ابنِ أبِى عُمَيرٍ، عَن حَفصِ بنِ البَختَرِى رَفَعَهُ قالَ: كانَ أمِيرُالْمُؤِنِينَ عليه‏السلام يَقُولُ: «رَوِّحُوا أنفُسَكُم بِبَدِيعِ الحِكمَةِ فإنَّها تَكِلُّ كَما تَكِلُّ الأبدانُ.۲

على بن ابراهيم از پدرش از ابن ابى عمير از حفص بن بخترى كه سندش به معصوم عليه‏السلام رسانده است، گويد: امير مؤمنان عليه‏السلام مى‏فرمايد: «با حكمت تازه، جان‏هايتان را استراحت بدهيد؛ چرا كه جان‏ها، همانند بدن، خسته مى‏شوند».

1.. در محلّ و تعداد راويان ساقط در حديث مُعضِل، اختلاف است ر . ك : المستدركات ، مامقانى : ج ۴ ص ۳۵۲ .

2.. الكافى : ج ۱ ص ۴۸ ح ۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1473
صفحه از 501
پرینت  ارسال به