189
شناخت نامه حدیث - جلد اول

مى‏شود كه قبل از آن به دست نمى‏آيد.۱

آيا در روايت «مَن حَفِظَ عَلى اُمَّتي أربَعينَ حَديثا»، مراد از چهل، عدد خاصّى است، يا كثرت و فراوانى را در نظر دارد؟

برخى احتمال دوم را تقويت كرده‏اند؛ زيرا عدد چهل، نماد كمال در فرهنگ اسلامى است. مطابق با اين نظر، شمار عددى چهل، مورد نظر نيست؛ بلكه معرفت كامل مورد نظر است.۲

به نظر مى‏رسد اين سخن، تمام نباشد؛ زيرا احاديث حفظ چهل حديث، معمولاً از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و در دوره آغازين اسلام، صادر شده اند و در آن دوره، عدد چهل به عنوان يك اصطلاح و نماد كمال در فرهنگ اسلامى مطرح نبوده است. در دوره‏هاى بعد هم ـ همان گونه كه اشاره شد ـ عدد چهل، خصوصيت داشته است.

از اين رو، عدد چهل به عنوان شمار كمترين حدّ عدد حفظ حديث براى رسيدن به مقام اُخروى، لحاظ مى‏شود.

مفاد احاديث محفوظ

در باره مفاد و مضمون احاديث حفظ شده نيز برخى با استناد به جمله «مِمّا يَحتاجونَ إلَيهِ مِن أمرِ دينهِمِ»۳ گفته‏اند: روايات، در پىِ ترغيب به حفظ احاديث اعتقادى و عبادى اند و ناظر به رواياتى كه به امور دنيوى اشاره دارند (همانند روايات معاملات و وسعت رزق و پيروزى بر دشمن) نيستند.۴

علاّمه مجلسى، حفظ احاديث اخلاقى را نيز از شمارِ معارف مورد احتياج شمرده

1.. ر . ك : مجلّه مبلّغان : شماره ۵۲ مقاله «اربعين در فرهنگ اهل بيت عليهم‏السلام» .

2.. ر . ك : سير اربعين نگارى : ص ۲۸ .

3.. ر . ك : ح ۲۲۱ .

4.. الأربعون حديثا ، شيخ بهايى : ص ۶۷ .


شناخت نامه حدیث - جلد اول
188

«حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ....۱

تا زمانى كه به كمال قدرت و رشد و چهل سالگى برسد مى‏گويد: «پروردگارا! مرا توفيق ده تا شكر نعمتى را كه به من و پدر و مادرم دادى بجا آورم...».

برخى موارد ديگرِ اشاره به عدد چهل، از اين قرارند:

ميقات موسى عليه‏السلام با پروردگار، چهل روز طول كشيد.۲

در روايات اسلامى، چهل سالگى انسان، علامت رشد فكرى او شمرده شده است.۳

اگر چهل مؤمن كنار جنازه مسلمانى، به نيكى او شهادت دهند، مشمول رحمت و غفران الهى قرار خواهد گرفت.۴

كسى كه خمر بنوشد۵ يا غيبت مسلمانى را كند۶ تا چهل روز، نماز و اعمالش قبول نمى‏شود.

حدّ همسايگى نيز تا چهل منزل تعيين شده است.۷

همچنين عدد چهل براى به فعليت رسيدن قواى انسانى مطرح شده است.۸

از مجموع اين احاديث و احاديث مشابه ديگر، روشن مى‏شود كه عدد چهل در فرهنگ اسلامى، ويژگى خاصى دارد كه آن را از اعداد پيش و پس از خود، متمايز مى‏كند. مداومت بر عمل با معيار عدد چهل، سبب پديد آمدن خواصّ جديدى

1.. احقاف : آيه ۱۵ .

2.. ر . ك : بقره : آيه ۵۱ .

3.. ر . ك : الخصال : ص ۵۴۵ ح ۲۳ .

4.. ر . ك : الكافى : ج ۳ ص ۲۵۴ ح ۱۴ و عدّة الداعى : ص ۱۳۶ .

5.. ر . ك : الكافى : ج ۶ ص ۴۰۲ ح ۱۲ .

6.. ر . ك : جامع الأخبار : ص ۴۱۲ ح ۱۱۴۱ .

7.. ر . ك : الكافى : ج ۲ ص ۶۶۹ «باب حدّ الجوار» و معانى الأخبار : ص ۱۶۵ ح ۱ و الخصال : ص ۵۴۴ ح ۲۰ .

8.. ر . ك : الكافى : ج ۲ ص ۱۶ ح ۶ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1627
صفحه از 501
پرینت  ارسال به