99
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۹ / ۲

عرضه حديث بر امام على علیه السلام

۵۴۸.معانى الأخبارـ به نقل از شَعبى ـ: ابن كوّاء، به على عليه‏السلام، گفت: اى امير مؤمنان ! پس چه شد اين كه مى‏گفتى: «شگفتا از ميان جمادى و رجب» ؟ امام عليه‏السلام فرمود: «واى بر تو، اى يكْ‏چشم ! آن زمان، زمانى است كه [استخوان‏هاى] پراكنده، جمع شود و مُردگان، زنده شوند و گياهان، درو شوند و بلاهاى مهلك و نابود كننده، يكى پس از ديگرى سر رسند. من و تو در آن زمان نيستيم».

۵۴۹.امام حسين عليه‏السلام: در باره اين سخن پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله كه: «من در ميان شما، دو چيز گران‏سنگ به يادگار مى‏نهم: كتاب خدا و عترتم»، از امير مؤمنان ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ پرسش شد كه «عترت»، چه كسانى‏اند ؟
امير مؤمنان عليه‏السلام فرمود: «من و حسن و حسين و نُه امام از فرزندان حسين كه نهمين آنها، مهدىِ ايشان و قائم آنهاست و هرگز از كتاب خدا، جدا نمى‏شوند و كتاب خدا هم از ايشان جدا نمى‏شود تا در كنار حوض [كوثر]بر پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله درآيند».

۵۵۰.الكافىـ به نقل از اَصبَغ بن نُباته ـ: امام على عليه‏السلام، هنگامى كه شخصى از ايشان در اين باره پرسيد كه گفته شده: «انسان در حال ايمان، گناه نمى‏كند»، فرمود: «از پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شنيدم كه [اين گونه] فرمود و دليل آن، كتاب خداوند است كه: خداوند، مردم را سه صنف آفريده و هر كدام را در جايگاهشان قرار داده است و اين، همان سخن خداوند در قرآن است: «دست راستى‏ها»، «دست چپى‏ها» و «پيش‏گامان».۱

1.اين روايت، ادامه‏اى طويل دارد كه ارتباط آيه را با موضوع بحث، روشن مى‏كند. به گونه مختصر استدلال امير مؤمنان عليه‏السلام به دسته‏بندى سه گانه انسان‏ها در قرآن به اين منظور است كه وجود روح ايمان را در يك دسته «اصحاب المشئمة = دست چپى‏ها) نفى كند و نشان دهد كه (اصحاب اليمين = دست راستى‏ها) نيز به گاه فريب خوردن از شيطان، روح ايمان را از دست مى‏دهند و مرتكب گناه مى‏شوند هر چند با توبه، دوباره روح ايمان به آنها باز گردد. تنها يك دسته (السابقون = پيش گامان) هستند كه روح ايمان از آنها جدا نمى‏شود و گناه نمى‏كنند. بر اين پايه، اين حديث، همسو با احاديث ديگرى است كه گناه را موجب سلب روح ايمان از مؤمن مى‏داند.


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
98

۹ / ۲

عَرضُ الحَديثِ عَلَى الإِمامِ عَلِيٍ علیه السلام

۵۴۸.معاني الأخبار عن الشعبي: قالَ ابنُ الكَوّاءِ لِعَلِيٍّ عليه‏السلام: يا أميرَ المُؤمِنينَ ! أرَأَيتَ قَولَكَ: «العَجَبُ بَينَ جُمادى ورَجَبٍ» ؟ قالَ عليه‏السلام: وَيحَكَ يا أعوَرُ ! هُوَ جَمعُ أشتاتٍ، ونَشرُ أمواتٍ، وحَصدُ نَباتٍ، وهَناتٌ بَعدَ هَناتٍ۱، مُهلِكاتٌ مُبيراتٌ، لَستُ أنَا ولا أنتَ هُناكَ.۲

۵۴۹.الإمام الحسين عليه‏السلام: سُئِلَ أميرُ المُؤمِنينَ ـ صَلَواتُ اللّه‏ِ عَلَيهِ ـ عَن مَعنى قَولِ رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «إنّي مُخَلِّفٌ فيكُمُ الثِّقلَينِ: كِتابَ اللّه‏ِ، وعِترَتي»، مَنِ العِترَةُ ؟ فَقالَ: أنَا، وَالحَسَنُ، وَالحُسَينُ، وَالأَئِمَّةُ التِّسعَةُ مِن وُلدِ الحُسَينِ، تاسِعُهُم مَهدِيُّهُم وقائِمُهُم، لا يُفارِقونَ كِتابَ اللّه‏ِ ولا يُفارِقُهُم حَتّى يَرِدوا عَلى رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله حَوضَهُ.۳

۵۵۰.الكافي عن الأصبغ بن نباتة عن الإمام عليّ عليه‏السلام ـ حينَ سَأَلَهُ رَجُلٌ عَمّا قيلَ مِن أنَّ العَبدَ لا يَأتي بِالمَعاصي وهُوَ مُؤمِنٌ ـ: سَمِعتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يَقولُ، وَالدَّليلُ عَلَيهِ كِتابُ اللّه‏ِ:
خَلَقَ اللّه‏ُ عز و جل النّاسَ عَلى ثَلاثِ طَبَقاتٍ، وأنزَلَهُم ثَلاثَ مَنازِلَ، وذلِكَ قَولُ اللّه‏ِ عز و جل فِي الكِتابِ: «أَصْحَبُ الْمَيْمَنَةِ» و «أَصْحَبُ الْمَشْٔمَةِ» وَ«السَّبِقُونَ»۴.۵

1.. هَنات : أي شدائد واُمور عظام لسان العرب : ج ۱۵ ص ۳۶۷ «هنو» .

2.. معاني الأخبار : ص ۴۰۶ ح ۸۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۵۹ ح ۴۶ .

3.. كمال الدين : ص ۲۴۰ ح ۶۴ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۵۷ ح ۲۵ ، قصص الأنبياء للراوندي : ص ۳۶۰ ح ۴۳۵ ، إعلام الورى : ج ۲ ص ۲۸۰ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۹۹ كلّها عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم‏السلام ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۱۴۷ ح ۱۱۰ .

4.. وذلك في قوله تعالى : «فَأَصْحَـبُ الْمَيْمَنَةِ مَآ أَصْحَـبُ الْمَيْمَنَةِ * وَ أَصْحَـبُ الْمَشْـٔمَةِ مَآ أَصْحَـبُ الْمَشْـٔمَةِ * وَ السَّـبِقُونَ السَّـبِقُونَ» الواقعة : ۸ ـ ۱۰ .

5.. الكافي : ج ۲ ص ۲۸۲ ح ۱۶ ، بصائر الدرجات : ص ۴۴۹ ح ۶ و ص ۴۴۷ ح ۵ عن جابر عن الإمام الباقر عليه‏السلام ، تحف العقول : ص ۱۸۹ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۱۹۱ ح ۶ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1384
صفحه از 501
پرینت  ارسال به