لجوجانه رد كرده است، نمىتوان انتظار يك پژوهش درست و منطبق با واقع را داشت. ما بايد بر پايه فرموده خردمندانه امام على عليهالسلام، خواستههاى خود را به پيروى از هدايت در آوريم، نه آن كه هدايت را پيرو خواسته خود كنيم.۱
گفتنى است كه خواستههاى پژوهشگر، گاه شخصى نيست و حتّى در برخى موارد، خيرخواهانه است. برخى احاديث مربوط به ديه و قصاص جنايت زن و مرد، ارث زن و مرد و تعدّد زوجات كه همگى در قرآن نيز آمدهاند، دست خوش انكار شده ولى خوشبختانه كتابها و مقالههاى گوناگونى در تحليل و اثبات آنها، نوشته شدهاند.۲
نمونه در خور ذكر، حديث: «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَبَعُّّلِ» است كه از زبان پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله، امام على عليهالسلام، امام صادق عليهالسلام و امام كاظم عليهالسلام روايت شده است.۳ اين حديث را بزرگانى مانند كلينى، شيخ مفيد و شيخ صدوق، در كتابهاى خود آوردهاند.۴
برخى اين روايت را ردّ و انكار كردهاند۵ در حالى كه مشكلى در آن به چشم نمىآيد. مرد، لازم است هزينه زندگى را تأمين كند و زن، اگر چه مجبور نيست خانهدارى كند، امّا شوهردارى، وظيفه اخلاقى و اجتماعى اوست و پاداش جهاد دارد و اين براى زن، نه توهين، كه افتخار است.
1.نهج البلاغة : خطبه ۱۳۸ .
2.ر . ك : نظام حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب ، از استاد شهيد مطهّرى و زن در آينه جمال و جلال ، از استاد جوادى آملى .
3.جهاد زن، خوب شوهردارى كردن است (تحف العقول : ص ۶۰ ، الكافى : ج ۵ ص ۹ ح ۱ و ص ۵۰۷ ح ۴ ، نهج البلاغة : حكمت ۱۳۶ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴۱۶ ح ۵۹۰۴) .
4.ر . ك : موارد پيشين و نيز ، الخصال : ص ۵۸۷ ح ۱۲ ، أحكام النساء المطبوعة فى مصنّفات الشيخ المفيد ج ۹ : ص ۳۹ .
5.مجلّه زنِ روز ، مهرماه ۱۳۷۶ به نقل از : مجله علوم حديث ، شماره ۵ ص ۸۲ .