93
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

روزى شدن،۱ تشكيك ايجاد مى‏كند و كسى كه از نور ولايت تهى است، در شرط بودن ولايت براى پذيرش عبادات،۲ ترديد مى‏افكند.

يكى از اين پرتگاه‏ها، دخالت نگرش‏هاى عقيدتى در نقد حديث است. برخى محدّثان مانند ابن جوزى، گاه حديث را به دليل ناهمخوانى با مذهب خودشان، كنار مى‏نهند و با غالى دانستن راوى شيعى، حديث را رد مى‏كنند. در اين سو نيز برخى تندروان، احاديث نبوى و علوى را از اهل سنّت، حتّى در مسائل غيرفقهى، نپذيرفته و بدون در نظر گرفتن محتواى خوب و موافق حديث با نظر شيعه، آن را كنار مى‏گذارند. اين دو رويكرد، هر دو نادرست‏اند و به محروميت از بخشى از احاديث و معارف، مى‏انجامند، هر چند حرمان گروه نخست، بيشتر است ؛ زيرا گروه دوم در بسيارى موارد، احاديث جاى‏گزين با اسناد و طرق ديگر براى رسيدن به سنت نبوى و علوى دارد.۳ حديث ذيل، نمونه خوبى براى ردّ اين گونه است:

جابر بن عبد اللّه‏ مى‏گويد: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله آمد و بر منبر رفت و مهاجران و انصار، براى نماز، جمع شدند. آن گاه فرمود: «اى مردم ! هر كه ما اهل بيت را دشمن بدارد، خداوند، او را يهودى محشور مى‏كند». جابر مى‏گويد: من برخاستم و گفتم: اى پيامبر خدا ! اگر چه شهادت دهد كه معبودى جز خداى يكتا نيست و تو پيامبر خدا هستى ؟

فرمود: «آرى ؛ اگر چه شهادت دهد. او با شهادت دادن [به يگانگى خدا و رسالت من]، فقط سبب مى‏شود كه خونش ريخته نشود يا با دست خود و ذليلانه، جزيه ندهد».۴

1.ر . ك : همان : باب‏هاى «جهاد» و «رزق» .

2.ر . ك : الأمالى ، صدوق : ص ۳۲۸ ح ۳۸۸ ، روضة الواعظين : ج ۲ ص ۱۳۶ ح ۷۸۹ .

3.گذشتگان، خود را از احاديث ديگران ، محروم نمى‏كرده‏اند . شيخ طوسى در عدّة الأصول : ج ۱ ص ۱۴۹ ، مى‏گويد : « فأما إذا كان مخالفا فى الاعتقاد لأصل المذهب و روى مع ذلك عن الأئمة عليهم‏السلام نظر فيما يرويه . فان كان هناك من طرق الموثوق بهم ما يخالفه وجب اطّراح خبره . و إن لم يكن هناك ما يوجب إطّراح خبره و يكون هناك ما يوافقه وجب العمل به» و اساسا حديث موثّق ، شامل احاديث اهل سنّت نيز مى‏شود (ر . ك : مقاله ، «استفاده علاّمه مجلسى از احاديث اهل سنّت» در يادنامه علاّمه مجلسى : ج ۲ .

4.ر . ك : ح ۵۷۵ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
92

مى‏روند و بر اين پايه، شفاعت، مرز محدودترى مى‏يابد و اشكالى متوجّه آن نمى‏شود. گفتنى است كه شفاعت، مرزهاى ديگرى دارد و محرومان از شفاعت منحصر به اين دسته نيستند.۱

۴ / ۳. تمايلات پژوهشگر

يكى از عوامل مؤثّر در نقدهاى نادرست، انگيزه‏ها و تمايلات درونى ناقد است. گاه ناقد حديث، براى رسيدن به مقصود از پيش تعيين شده، به اشكال‏تراشى در حديثى مى‏پردازد و براى كنار نهادن حديث يا احاديث ناهمسو با مقصود خود، به خرده‏گيرى سندى و دلالى روى مى‏آورد. چنين كسى در بند تخيّلات و اوهام خويش است و توان درك درست حديث را ندارد و نتيجه‏اى متفاوت با معناى حديث از آن مى فهمد. منفعت‏پرستان، هر جا كه به نفع خود ديده و توانسته‏اند، حديث را به دلخواه خود، تفسير كرده و به تحريف لفظى و معنوى آن، دست يازيده‏اند و آن جا كه نتوانسته‏اند، با خرده‏گيرى و خدشه وارد كردن، به ردّ حديث و كنار نهادن آن، روى آورده‏اند.

اين ردّ و انكار، هميشه به يك شدّت نبوده است، بلكه طيف گسترده‏اى را در بر مى‏گيرد. كسانى كه گام از راه اعتدال بيرون مى‏نهند، به اندازه دورى از مسير، در پذيرش هر چه آنان را به راه درست و معتدل فرا مى‏خواند، كُنْدى مى‏كنند. انسان بدخو، نمى‏تواند تلخى و عذاب شديدى را كه احاديث متعدّدى، متوجّه هر انسان بدخو دانسته‏اند، به راحتى بپذيرد۲. صوفى پشمينه‏پوش زاويه‏نشين كه از دانش و جهاد، تن‏زده و از اجتماع، فاصله گرفته است، در احاديث جهاد با دشمن و نيز در پىِ

1.ر . ك : ميزان الحكمة : عنوان «الشفاعة» ، أبواب «شروط الشفاعة» و «المحرومون من الشفاعة» .

2.ر . ك : ميزان الحكمة : باب «سوء الخلق» .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1421
صفحه از 501
پرینت  ارسال به