83
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

عاشورا لازم خواهد داشت.

گفتنى است برخى احاديث به ظاهر ناسازگار با عقل، قابليت حمل بر معانى مجازى و استعارى دارند. احاديث اثبات كننده اعضايى، مانند دست و انگشت براى خدا۱، بايد بسان آيات قرآنى متشابه،۲ با توجّه به احاديث محكم، تفسير شوند، نه آن‏كه ظاهر بدوى و ساده آن، مبناى اعتقادى قرار گيرد. نمونه بارز اين احاديث، حديث «استَلِمُوا الرُّكنَ فَإِنَّهُ يمِينُ اللَّهِ فِى خَلقِهِ...»۳ است. خداوند دستى ندارد ؛ امّا استلام حجر الأسود و لمس آن، نمادى از بيعت با خداست تا ديگر دست‏درازى نكنيم و دست به گناه نيالاييم.

۳ / ۵. معيار پنجم: حسّ و تجربه

محسوسات و بويژه مشاهدات، در شمار معلومات نخستين، يقينى و قابل اعتماد انسان هستند. حس نيز به سان عقل، واقع‏نما و معيارى قابل اتّكا در جايى است كه

1.مانند حديثِ ابو هُرَيره : «يُقالُ لِجَهنَّمَ هَلِ امتَلَأتِ وتَقولُ هَل مِن مَزيدٍ فَيَضَعُ الرَّبُّ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ قَدَمَهُ عَلَيها فَتَقولُ قَطُّ قَطُّ ؛ به دوزخ گفته مى‏شود : آيا پر شدى؟ و دوزخ مى‏گويد : آيا باز هم هست؟ و خداوند تبارك و تعالى، گام بر آن مى‏نهد و دوزخ مى‏گويد : هرگز، هرگز» ر . ك : صحيح البخارى : ج ۴ ص ۱۸۳۶ ح ۴۵۶۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۳۰۰ ح ۸۸۲۵ .

2.مانند : «وَ مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِياتٌ بِيمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَمَّا يشْرِكُونَ ؛ آنها خدا را آن گونه كه شايسته است نشناختند، در حالى كه تمام زمين در روز قيامت در قبضه اوست و آسمان‏ها پيچيده در دست او خداوند منزّه و بلندمقام است از شريك‏هايى كه براى او مى‏پندارند» زمر : آيه ۶۷ ، «الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى ؛ همان بخشنده‏اى كه بر عرش مسلّط است» (طه : آيه ۵) ، «وَ قَالَتِ الْيهُودُ يدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ يداهُ مَبْسُوطَتانِ ينْفِقُ كَيفَ يشَاءُ ؛ و يهود گفتند: «دست خدا (با زنجير) بسته است.» دست‏هايشان بسته باد! و بخاطر اين سخن، از رحمت (الهى) دور شوند! بلكه هر دو دست (قدرت) او، گشاده است هر گونه بخواهد، مى‏بخشد!» (مائده : آيه ۶۴) ، «إِنَّ الَّذِينَ يبايعُونَكَ إِنَّما يبايعُونَ اللَّهَ يدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّما ينْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيهُ اللَّهَ فَسَيؤتِيهِ أَجْراً عَظِيماً ؛ كسانى كه با تو بيعت مى‏كنند (در حقيقت) تنها با خدا بيعت مى‏نمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست پس هر كس پيمان شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد» (فتح : آيه ۱۰) ، «وَ جَاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفّاً صَفّاً ؛ و [فرمان] پروردگارت فرا رسد و فرشتگان صف در صف حاضر شوند» فجر : آيه ۲۲ .

3.الكافى : ج ۴ ص ۴۰۶ ح ۹ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
82

اطمينانى به صدور آن نيست.

در پايان، به برخى نمونه ها اشاره مى‏كنيم، اگر چه به دليل امتناع آدميان از پذيرش سخنانى كه با عقل در تضاد آشكار هستند، احاديث ساختگى‏اى كه به طور روشن و كامل با دريافت‏هاى عقلى متضاد باشند، فراوان نيستند.

نمونه نخست، حديث منسوب به ابو هُرَيره است كه از پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نقل كرده:

خداوند، اسبى را آفريد و آن را دوانْد تا عَرَق كرد. آن گاه خود را از آن عَرَق آفريد.۱

نمونه‏هاى ديگر، احاديثى هستند كه دستاويز تشبيه‏گرايان و ظاهريان گشته‏اند ؛ كسانى كه خداوند خالق را به مخلوقات خود، شبيه مى‏دانند و احكام جسم، مانند ديده شدن، رفت و آمد، يا سر و صدا داشتن را به او نسبت مى‏دهند. احاديث رؤت خدا در عرفات۲، يا در خواب۳، يا حتّى در قيامت،۴ همه با دريافت‏هاى عقلى بشر و نيز قرآن كريم، مخالف‏اند۵ و معصومان عليهم‏السلام به شدّت با آنها مقابله كرده‏اند.۶ نمونه‏هاى ديگر، مانند صدا داشتن حركت عرش خدا۷ و كشته شدن ۴۰۰ هزار نفر از سپاه عمر سعد در عاشورا به دست امام حسين عليه‏السلام،۸ قابل ارائه و نقد عقلى هستند. صدا داشتن، مستلزم مادّى و محدود بودن است و اين با مفروضات و دريافت‏هاى ما از خداوند، ناسازگار است. جبر مطلق، آشكارا با ترديدهاى ما و تصميم‏هاى گونه‏گون ما در زندگى، سازگار نيست و كشتن ۴۰۰ هزار نفر با شمشير، حتّى اگر زمان كشتن هر جنگجو را يك ثانيه فرض كنيم، زمانى، بيش از ۱۱۰ ساعت را در روز

1.ر . ك : ح ۷۸۱ .

2.ر . ك : تاريخ دمشق : ج ۴۵ ص ۸ ح ۹۸۳۸ .

3.ر . ك : سنن الترمذى : ج ۵ ص ۳۶۸ ح ۳۲۳۵ .

4.ر . ك : صحيح البخارى : ج ۱ ص ۲۲۷ ح ۷۷۳ .

5.ر . ك : بقره : آيه ۵۵ ، نساء : آيه ۱۵۳ ، شورا : آيه ۱۲ .

6.ر . ك : الكافى : ج ۱ ص ۹۵ ـ ۱۰۰ ح ۱ ـ ۱۲ .

7.ر . ك : المعجم الكبير : ج ۲ ص ۱۲۹ح ۱۵۴۷ ، البداية والنهاية : ج ۱ ص ۱۱ .

8.ر . ك : اكسير العبادة فى أسرار الشهادة : ج ۳ ص ۳۵ و ۳۶ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1105
صفحه از 501
پرینت  ارسال به