79
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

همه عقل‏ها با همه گرايش‏هاى گوناگون، آن را بپذيرند ؛ عقل‏هايى كه دست‏خوش تعصّب و هوس نيستند و در بند تقليد و وهم نيفتاده‏اند و از كبر، غرور، عجب، خشم، حرص، گناه و آرزوهاى دنيايى و دست‏نيافتنى، به دور هستند.۱

محدوديت مهم‏تر در كاربرد عقل، آموزه‏هاى فراعقلىِ دين است ؛ آموزه‏هايى كه بازگوكننده واقعيت‏هايى بسيار برتر، يا دورتر از سطح معمول تفكّر و تعقّل بشر است. وقايع برزخ و محشر، يا چگونگى زندگى در عالم مجرّدات، عرش، قرب

1.ر . ك : خردگرايى در قرآن و حديث : ص ۲۱۱ فصل ششم : آسيب‏هاى خرد .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
78

خدا، تشخيص مى‏دهى تا راست‏گو را تصديق و دروغ‏گو را تكذيب كنى.۱

كاربرد عقل به شكل معيارى استوار براى كنار زدن احاديث ساختگى، در حوزه‏هاى علمى شيعى، رايج بوده است و پس از راويان، عالمان نيز اين معيار را به خدمت گرفته‏اند. ما مجال گزارش اين جريان را نداريم و تنها به سخن شيخ مفيد، راهبر حوزه كهن و پُربار بغداد، اشاره مى‏كنيم. او چنين نوشته است:

اگر حديثى مخالف با احكام عقلى بيابيم، آن را به كنار مى‏افكنيم.۲

۳ / ۴ ـ ۱. گستره كاربرد معيار عقل

كاربرد معيار عقل در آموزه‏هاى دينى و بويژه حديث، از دو سو محدود مى‏شود؛ يكى از ناحيه خطاپذيرى عقل و ديگر از سوى آموزه‏هاى فراعقلى دين. ما با وجود پذيرش كاركرد عمومى و گسترده درست عقل، احتمال خطا را در آن، نفى نمى‏كنيم. هر چند اين خطاها، چندان فراوان نيستند كه عقل را از حجّيت ساقط سازند و سخن سوفسطاييان را در بى‏اعتمادى بر عقل و بطلان دانسته‏هاى بشر، بر كرسى بنشانند، امّا آن اندازه بوده‏اند كه افرادى مانند ارسطو را وادار به ابداع منطق صورى براى حفظ شكل استدلال كند و غربيان را ناگزير از جستجوى نظام فلسفى و منطقى ديگرى براى حفظ درستى ماده استدلال نمايد.

قرآن و حديث نيز برخى زمينه‏هاى خطاى عقل را در مادّه استدلال، مانند گرايش‏هاى شخصى و اجتماعى، تقليد از گذشتگان و بزرگان و خلط ظن و گمان با يقين و برهان گوشزد كرده‏اند۳. بدين‏سان تنها آن دسته از ادراكات عقلى حجّت‏اندكه

1.الكافى : ج ۱ ص ۲۴ ح ۲۰ : «العَقلُ يعرَفُ بِهِ الصَّادِقُ عَلَى اللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ الكَاذِبُ عَلَى اللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ» .

2.تصحيح الاعتقاد المطبوعة فى مصنّفات الشيخ المفيد ج ۵ : ص ۱۴۹ : «إن وَجَدنا حَديثَاً يخالِفُ أحكامَ العُقُولِ أطرَحناهُ» .

3.ر . ك : «وَ لَقَدْ آتَينَا مُوسَى الْكِتابَ وَ قَفَّينَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَينَا عِيسَى ابْنَ مَرْيمَ الْبَيناتِ و أَيدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّما جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ * وَ قَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلاً مَّا يؤمِنُونَ ؛ و ما به موسى كتاب تورات داديم و بعد از او، پيامبرانى پشت سر هم فرستاديم و به عيسى بن مريم دلايل روشن داديم و او را به وسيله روح القدس تأييد كرديم. آيا چنين نيست كه هر زمان، پيامبرى چيزى بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تكبر كرديد (و از ايمان آوردن به او خوددارى نموديد) پس عده‏اى را تكذيب كرده، و جمعى را به قتل رسانديد؟! * و (آنها از روى استهزا) گفتند: دل‏هاى ما در غلاف است! (و ما از گفته تو چيزى نمى‏فهميم. آرى، همين طور است!) خداوند آنها را به خاطر كفرشان، از رحمت خود دور ساخته، (به همين دليل، چيزى درك نمى‏كنند) و كمتر ايمان مى‏آورند»(بقره : آيات ۸۷ و ۸۸) ، «وَ إِذا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَينا عَلَيهِ آبَاءَنا أَوَ لَوْ كَانَ آباؤهُمْ لا يعْقِلُونَ شَيئاً وَ لا يهْتَدُونَ ؛و هنگامى كه به آنها گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده است، پيروى كنيد!» مى‏گويند: «نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن يافتيم، پيروى مى‏نماييم.» آيا اگر پدران آنها، چيزى نمى‏فهميدند و هدايت نيافتند (باز از آنها پيروى خواهند كرد)؟!» (بقره : آيه ۱۷۰) ، «لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِى إِسْرَائِيلَ وَ أَرْسَلْنا إِلَيهِمْ رُسُلاً كُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لا تَهْوَى أَنْفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُوا وَ فَرِيقاً يقْتُلُونَ ؛ما از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم و رسولانى به سوى آنها فرستاديم (ولى) هر زمان پيامبرى حكمى بر خلاف هوسها و دلخواه آنها مى‏آورد، عده‏اى را تكذيب مى‏كردند و عده‏اى را مى‏كشتند» (مائده : آيه ۷۰) ، «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِى الْأَرْضِ يضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يخْرُصُونَ ؛ اگر از بيشتر كسانى كه در روى زمين هستند اطاعت كنى، تو را از راه خدا گمراه مى‏كنند (زيرا) آنها تنها از گمان پيروى مى‏نمايند، و تخمين و حدس (واهى) مى‏زنند» (انعام : آيه ۱۱۶) ، «وَ لا تَقْفُ مَا لَيسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤدَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤلاً ؛ از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دل، همه مسئولند» (اسراء : آيه ۳۶) ، «فَلا يصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَن لاَّ يؤمِنُ بِهَا وَ اتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَى ؛ پس مبادا كسى كه به آن ايمان ندارد و از هوسهاى خويش پيروى مى‏كند، تو را از آن بازدارد كه هلاك خواهى شد!» (طه : آيه ۱۶) ، «إِنْ هِى إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيتُمُوهَا أَنْتُمْ وَ آبَاؤكُم مَّا أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ إِنْ يتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ مَا تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَ لَقَدْ جَاءَهُم مِّنْ رَّبِّهِمُ الْهُدَى ؛ اينها فقط نامهايى است كه شما و پدرانتان بر آنها گذاشته ايد (نامهايى بى محتوا و اسمهايى بى مسمّى)، و هرگز خداوند دليل و حجتى بر آن نازل نكرده آنان فقط از گمانهاى بى اساس و هواى نفس پيروى مى‏كنند در حالى كه هدايت از سوى پروردگارشان براى آنها آمده است!» نجم : آيه ۲۳ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1343
صفحه از 501
پرینت  ارسال به