77
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

از ميان احاديثى كه عقل را بهترين هديه خدا به انسان، معيار ارزش‏گذارى او و نخستين پايه قوام آدمى، پيامبر و حجّت درونى او و راهبر بشر به سوى حقيقت و مرجع تشخيص و داورى ميان حقّ و باطل، دانسته است،۱ تنها به چند حديث كه با بحث ما ارتباط مستقيم دارند، مى‏پردازيم. نخست، سخن امام كاظم عليه‏السلام به هشام بن حكم است كه مى‏فرمايد:

اى هشام! خدا بر مردم، دو حجّت دارد: حجّت بيرونى و حجّت درونى. امّا حجّت بيرونى، فرستادگان الهى، پيامبران و امامان هستند و حجّت درونى، عقل‏هايند.۲

روشن است كه پس از ختم نبوّت و در روزگار غيبت، از ظهور معصومان عليهم‏السلام محروم هستيم، تنها حجّت باقى مانده، روايات ايشان و عقل است. گفتنى است آموزه‏هاى منسوب به معصومان را نيز بايد با عقل سنجيد و اين، حتّى در روزگار ظهور امامان عليهم‏السلام و به گاه وجود مدّعيان دروغين امامت نيز جارى بوده است. حديث ابن سكّيت، از راويان دانشمند، اديب و اصحاب خاصّ امام جواد و امام هادى عليهماالسلام، تأييد كننده اين نكته است. امام هادى عليه‏السلام، در پاسخ به او كه از حجّت بر مردمان پرسيده بود، مى‏فرمايد:

حجّت كنونى بر مردمان، عقل است كه بدان، راست‏گو بر خدا را از دروغ‏گوى بر

1.تمام اين صفات ، در روايات آمده است (ر . ك : الكافى : ج ۱ ص ۱۰ (كتاب العقل و الجهل) ، خردگرايى در قرآن و حديث : ص ۲۹ (بخش يكم : خرد) .

2.الكافى : ج ۱ ص ۱۶ ح ۱۲ ، تحف العقول : ص ۳۸۶ : «يا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَينِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنبِياءُ وَ الأَئِمَّةُ وَ أَمَّا البَاطِنَةُ فَالعُقُولُ» .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
76

با تأويل و تغيير معنايى آن،۱ به سازگارى پذيرفته شده‏اى دست يابيم، به ناچار، بايد آن را حذف كنيم و بى‏اعتبار بدانيم.

افزون بر اين دليل، آموزه‏هاى دين نيز بر مشروعيت كاربرد عقل در دايره هستى‏شناسى، مُهر تأييد زده و حتّى بر آن، تأكيد كرده‏اند. قرآن، ده‏ها بار و روايات، صدها بار مردم را به تعقّل، تفكّر و تدبّر، دعوت كرده‏اند و اگر مبانى و آموزه‏هاى دينى با عقل متعارض مى‏بودند، دين، از اين دعوت، سود نمى‏كرد، بلكه زيان مى‏ديد.۲ اسلام، حتّى پذيرش مبانى اعتقادى‏اش را بر عقل، استوار كرده و تقليد كوركورانه و بدون دستيابى به يقين را در اين امر مهم، نكوهيده و گرويدنى اين‏چنين به دين را ايمان نخوانده است. اين سازگارى با عقل، گاه حتّى در احكام فقهى، كه بسيارى از آنها، تنها اعتباريات و قراردادهايى شرعى هستند، به چشم مى‏آيد. فراتر از آن، دين در واجباتى مانند نماز و روزه و حرام‏هايى مانند شراب‏خوارى و قمار، خود به انطباق حكم با عقل و واقعيت خارجى، تذكّر داده است.۳ افزون بر اين، قرآن و به تبعِ آن احاديث، در موارد بسيارى، به استدلال‏هاى عقلى روى آورده، ادّعاهاى خود را به شيوه برهان‏هاى عقلى، اثبات كرده و از مخالفان خود نيز برهان خواسته‏اند.۴

1.اين، همان اصل لزوم توجّه به مَجاز و استعاره در زبان حديث و تأويل برخى احاديث متعارض با اصول عقلى است.

2.در قرآن، ۴۹ بار مشتقّات «عقل»، بيست بار «فقه»، هجده بار «فكر»، شانزده بار «لُب» و چهار بار «تدبّر» به كار رفته‏اند و تنها در «كتاب العقل و الجهل»، حدود هشتصد حديث در اين باره وجود دارد.

3.ر . ك : «اتْلُ مَا أُوحِى إِلَيكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ ؛ آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است، بخوان و نماز را بر پا دار كه نماز، از كار زشت و ناپسند، باز مى‏دارد. قطعاً ياد خدا، بالاتر است، و خدا مى‏داند چه مى‏كنيد» عنكبوت : آيه ۴۵ ، «يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيسِرُ وَ الْأَنْصَابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! شراب و قمار و بت‏ها و تيرهاى قرعه، پليدند [ و ] از عمل شيطان‏اند. پس، از آنها دورى گزينيد، باشد كه رستگار شويد» مائده : آيه ۹۰ .

4.ر . ك : «لَوْ كانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يصِفُونَ ؛ اگر در آنها زمين و آسمان، جز خدا، خدايانى [ ديگر ]وجود داشت، قطعاً [ زمين و آسمان ]تباه مى‏شدند. پس منزّه است خدا، پروردگار عرش، از آنچه وصف مى‏كنند». (انبيا : آيه ۲۲) ، «أَمَّنْ يبْدَؤا الْخَلْقَ ثُمَّ يعِيدُهُ وَ مَنْ يرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ؛ يا آن كس كه خلق را آغاز مى‏كند و سپس، آن را باز مى‏آورد و آن كس كه از آسمان و زمين، به شما روزى مى‏دهد؟ آيا معبودى با خداست؟ بگو: «اگر راست مى‏گوييد، برهان خويش را بياوريد» (نمل : آيه ۶۴) ، «وَ قَالُوا لَنْ يدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصَارَى تِلْكَ أَمانِيهُمْ قُلْ هَاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ؛ و گفتند: «هرگز كسى به بهشت در نيايد، مگر آن كه يهودى يا ترسا باشد». اين، آرزوهاى [ واهىِ ]ايشان است. بگو: «اگر راست مى‏گوييد، دليل خود را بياوريد»» بقره : آيه ۱۱۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1435
صفحه از 501
پرینت  ارسال به