75
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

انسان‏هاى عاقل است؛ انسان‏هايى با عقل فطرى و سالم كه سرشت تشخيصى آنها دست‏خوش انحراف‏ها، بيمارى‏ها و آلودگى‏ها نشده باشد.۱ منظور از عقل، برداشت‏ها و محصولات پيچيده فلسفى كه بر اساس مبانى خاص و از درون دستگاه‏هاى پيچيده ساخته دانشمندان يك رشته و با گرايش ويژه علمى بيرون مى‏آيد، نيست؛ زيرا اين برداشت‏ها، عمومى و پذيرفته همگان نبوده و قابل ارجاع، بويژه براى مردم معمولى نيست.

عقل، هديه ويژه خدا به انسان، براى شناخت هستى، كشف واقعيت خارجى و راه بردن به پيوند ميان اشياست. عقل، مى‏تواند تصويرهاى منطبق با خارج و حاكى از حقيقت بيرونى بسازد و اين واقع‏نمايى، در سرشت عقل و بى‏نياز از بيان و اعتبار شارع است. آنچه عقل به آن ره مى‏برَد، حجّيت ذاتى دارد و مى‏توان در عقيده و عمل، بدان اعتماد كرد. از سوى ديگر، بسيارى از احاديث نيز هستى‏نما هستند و حتّى احاديث توصيه‏اى، در پس‏زمينه خود، بر واقعيت عينى استوارند و در اين ميان، تنها برخى احاديث فقهى و اعتباريات شارع، استثنايند.

اين دو راه كشف حقيقت، بايد به يك جا برسند؛ زيرا واقعيت خارجى، يك چيز است و راه‏هاى رسيدن به آن و ابزارهاى فهم آن، نمى‏توانند در نتيجه و فرجام كار با هم اختلاف داشته باشند. به سخن ديگر، دريافت‏هاى عقلى و آموزه‏هاى دينى، در موارد مشترك، اگر هر دو بر واقعيت خارجى منطبق باشند، با هم نيز موافق هستند و اگر با هم اختلاف داشته باشند، هر دو يا دستِ كم يكى با واقع بيرونى، انطباق ندارند. حال اگر دريافت عقلى، چنان آشكار و پذيرفتنى باشد كه هيچ عاقلى نتواند آن را ناديده بگيرد، ناگزير بايد درمحتواى حديثى متعارض با آن بينديشيم و اگر نتوانستيم

1.مى‏توان اين را مقصود كسانى گرفت كه عقل را در اين‏جا به عقل مُستنير عقل بينا و روشن، عقل حَصيف (خِرد استوار)، عقل فطرى (خِرد سرشتين) و... ، تفسير كرده‏اند.


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
74

كردارهاى ما، ثبت و جزا داده مى‏شوند و همه، بويژه شيعيان را به عمل و طاعت، فرا مى‏خوانند و از پيروى غاليان و اكتفا نمودن به شيعه پنداشتن خود و بسندگى به ولايت‏مدارى، باز مى‏دارند.۱

احاديث «رفعِ قلم و تكليف»، اگر هم به معناى رفع تكليف باشند، منحصر به ديوانگان، كودكان، غافلان و افرادى از اين دست هستند كه در دانش فقه و اصول، در باره آن، بحث شده و سرايت دادن اين مفهوم به ديگران، نيازمند دليل معتبر است.

۳ / ۴. معيار چهارم: عقل

عقل، در لغت، به معناى نگاه داشتن و مهار كردن است. عقل، نزد فيلسوفان، متكلّمان و عالمان اخلاق، تعريف‏ها و دسته‏بندى‏هاى گوناگونى دارد؛ امّا از آن‏جا كه ما در پىِ نقد آموزه‏هاى دينى با معيارِ پذيرفته دين هستيم، ناگزير از كشف معناى عقل در گزاره‏ها و متون اصلى دين، يعنى قرآن و حديث هستيم. اين مهم، پيش‏تر به انجام رسيده است۲. چكيده سخن اين كه در متون دينى، عقل، در سه معناى مبدأ ادراكات بشر، انديشه‏ورزى و نيروى تشخيص خوب و بد، به كار مى‏رود. بر اين اساس، مقصود از عقل، افزون بر بديهيات عمومى، باورها، مقبولات و مسلّمات كلىِ همه

1.ر . ك : وسائل الشيعة : ج ۱ ص ۸۵ باب تأكّد استحباب الجدّ و الاجتهاد فى العبادة .

2.ر . ك : العقل و الجهل فى الكتاب و السنّة : ص ۱۸ ـ ۲۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1204
صفحه از 501
پرینت  ارسال به