65
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

گزارشگر سنّت نيز همين گونه است ؟ ما با گزارش گفتار و كردار پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيتش، رو به رو هستيم، نه خود آنها. گزارش‏ها و حكايت‏هايى كه مى‏توانند گاه اشتباه، ناقص، يا تحريف شده باشند و اين، حقّ پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت اوست كه تنها گزارش‏هايى را درباره خود بپذيرند كه گفتار و كردار آنان را مخالف با قرآن، نشان ندهد؛ امرى كه بر پايه عصمت آنان و رفتار تراز قرآنى ايشان، مسلّم است. خلاصه سخن آن است كه آنچه نقدپذير است و لزوم عرضه بر قرآن دارد، حاكى و گزارش سنّت است، نه خود آن. اشكال بيهقى نيز پاسخش آن است كه لازم نيست براى هر حديث، آيه‏اى موافق يافت تا حديث، اعتبار يابد، بلكه عدم مخالفت، كافى است.

نمونه‏هاى نقد شده با اين معيار، احاديثى هستند كه دلالت بر تشبيه خداوند به موجودات و اثبات صفات جسمانى براى او دارند؛ زيرا آيات قرآن، خداوند را از شبيه داشتن، منزّه مى‏دارند.۱ احاديثِ وجوبِ اطاعت از هر حاكمى، حتّى فاسد و ستم‏پيشه نيز با قرآن، ناسازگارند. آيات نفى اطاعت از هر كس۲ و نهى از كمك به ظالمان و مجرمان،۳ اجتناب از طاغوت۴ و شمول نداشتن عهد ولايت الهى نسبت به

1.«لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ؛ چيزى مانند او نيست و اوست شنواى بينا» شورا : آيه ۱۱ .

2.«وَ قالُوا رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلاَْ ؛ و مى‏گويند : «پروردگارا! ما از رؤا و بزرگ‏تران خويش، اطاعت كرديم و ما را از راه به در كردند»» احزاب : آيه ۶۷ .

3.«وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ ؛ و به كسانى كه ستم كرده‏اند، متمايل مشويد كه آتش [ دوزخ ] به شما مى‏رسد» هود : آيه ۱۱۳ . «قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ ؛ [ موسى ]گفت: «پروردگارا! به [ پاس ]نعمتى كه بر من ارزانى داشتى، هرگز پشتيبان مجرمان نخواهم بود» قصص : آيه ۱۷ .

4.«اللَّهُ وَلِىُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَي الظُّلُماتِ أُوْلئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ؛ خداوند، سَرور كسانى است كه ايمان آورده‏اند. آنان را از تاريكى‏ها به سوى روشنايى، به در مى‏برد؛ و[ لى ]كسانى كه كفر ورزيده‏اند، سرورانشان [ همان عصيانگران ]طاغوت‏اند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكى‏ها به در مى‏برند. آنان، اهل آتش‏اند كه خود، در آن جاودان‏اند» بقره : آيه ۲۵۷ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
64

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، تبيين‏كننده آن است.۱ از اين رو، سخن مخالف قرآن، حجّيت نمى‏يابد و اهل بيت عليهم‏السلام، به پيروان خود ره‏نمود داده‏اند كه حديث مخالف قرآن را از آنان ندانيم. شيخ كلينى، با سند خود از امام صادق عليه‏السلام چنين روايت مى‏كند:

پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در مِنا سخنرانى كرد و فرمود: «اى مردم! آنچه از جانب من به شما رسيده و موافق قرآن بود، من آن را گفته‏ام و آنچه به شما رسيد و با كتاب خدا مخالف بود، من آن را نگفته‏ام».۲

گفتنى است كه برخى، حديث را حاكم بر قرآن شمرده‏اند و حديث را از عرضه بر قرآن، رهانيده‏اند.۳ ابو بكر بيهقى، احاديث دلالت كننده بر لزوم عرضه حديث بر قرآن را باطل و ناقض خود دانسته است؛ زيرا آيه‏اى در موافقت با لزوم عرضه حديث بر قرآن، وجود ندارد.۴ برخى، همين سخن را به عبد الرحمان بن المهدى، از بزرگان اهل حديث در قرن دوم، نسبت داده و افزوده‏اند: او حديث عرضه را ساخته زنديقان وخوارج مى‏داند.۵ اين ديدگاه، چنان ناموجّه است كه حتّى احمد بن حنبل، پيشواى اهل حديث، در برابر آن موضع گرفته و گفته است: «من جسارت گفتن چنين سخنى را ندارم؛ امّا سنّت، كتاب خدا را تفسير مى‏كند و آن را به ما مى‏شناسانَد و براى ما تبيين مى‏نمايد».۶

آرى. سنّت، مفسّر و مبيّن كتاب است و هيچ گاه خطا نمى‏كند؛ امّا آيا حاكى و

1.«بِالْبَيِّنَاتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ؛ [زيرا آنان را] با دلايل آشكار و نوشته‏ها [فرستاديم] و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم، تا براى مردم، آنچه را به سوى شما نازل شده است، توضيح دهى، اميد كه آنان بينديشند» نحل : آيه ۴۴ .

2.ر . ك : ح ۵۱۷ . براى آگاهى بيشتر ، ر . ك : ص ۴۱ فصل هشتم : معيارهاى درستى حديث / موافقت با قرآن .

3.اوزاعى به نقل از يحيى بن كثير، آورده است: «السُنّةُ قاضِيةٌ على الكتاب وَ لَيسَ الكتابُ بِقاضٍ عَلى السُنّةِ؛ سنّت، بر قرآن، داورى مى‏كند؛ امّا قرآن بر سنّت، داورى ندارد» سنن الدارمى : ج ۱ ص ۱۴۵ ح ۵۹۳ .

4.دلائل النبوة ، بيهقى : ج ۱ ص ۲۷ .

5.جامع بيان العلم : ج ۲ ص ۱۹۱ .

6.همان‏جا ؛ الكفاية فى علم الرواية : ص ۳۰ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1573
صفحه از 501
پرینت  ارسال به