57
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

أَحْسَنَهُ»،۱ همواره به نقد حديث، سفارش كرده‏اند. امام باقر عليه‏السلام، آيه «فَلْيَنظُرِ الاْءِنسَنُ إِلَى طَعَامِهِ»۲ را بر دانش برگرفته از ديگران، تطبيق داده و بدين‏سان، سنّت نقد را به قرآن، مستند ساخته است.۳ امام صادق عليه‏السلام، بر جلوگيرى از ورود خوراك آلوده به جان، تأكيد ورزيده و هشدار داده است:

بنگريد علمتان را از كه مى‏گيريد. در ما اهل بيت، هميشه عادلانى هستند كه تحريف غاليان و بدعت‏هاى باطل‏گرايان و تفسيرهاى نادرست جاهلان را دور مى‏سازند.۴

آغاز حديث، بر دقّت در منابع و مآخذ معرفت دينى، تأكيد مى‏ورزد و دنباله آن، نقد محتوايى و دور كردن تحريف از عرصه حديث را از رسالت‏هاى امامان عليهم‏السلام برمى‏شُمَرد. راويان و عالمان شيعى نيز اين شيوه را پى گرفتند و افرادى مانند زُراره، يونس بن عبد الرحمان، شيخ مفيد و سيّد مرتضى، در اين عرصه درخشيدند.۵

۲. گونه‏هاى نقد حديث

حديث، از دو بخش سند و متن، تشكيل شده و اعتبارسنجى حديث، وابسته به نقد سند و متن آن است. از اين رو، با اندك تسامح،۶ مى‏توان نقد حديث را به دو گونه نقد سندى و نقد متنى، تقسيم كرد.

هر يك از اين دو نقد، شيوه‏ها و قواعدى دارند كه نقد كارا و درست را از نقدهاى نابه‏جا، جدا مى‏سازند. در اين‏جا نشانه‏هاى مربوط به سند و مأخذ حديث را در «نقد

1.«پس بشارت ده به آن بندگان من كه به سخن، گوش فرامى‏دهند و بهترين آن را پيروى مى‏كنند» زمر : آيه ۱۷ و ۱۸ .

2.«انسان بايد به غذاى خويش [و آفرينش آن] بنگرد!» عبس : آيه ۲۴ .

3.الكافى : ج ۱ ص ۵۰ ح ۸ .

4.ر . ك : ح ۱۹۰ .

5.ر . ك : ص ۹۷ فصل نهم : عرضه حديث ، رسائل الشريف المرتضى : ج ۱ ص ۴۰۹ .

6.تسامح ، از آن روست كه نقد درست و يا كامل حديث ، حاصل مجموع نقد سند و متن است . پس نقد سند و نقد متن ، اجزاى تشكيل‏دهنده نقد هستند ، نه اقسام آن .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
56

اعتبار سنجى حديث۱

۱. معنا و ضرورت نقد حديث

نقد حديث، به منظور اعتبارسنجى آن و بازشناسى احاديث مقبول از نامقبول، جريانى كهن و ريشه‏دار است. نقد حديث، گونه‏ها و شيوه‏ها، معيارها و دستاوردهاى گوناگونى دارد كه بررسى همه آنها و نيز آسيب شناسى آن، جز به صورت گذرا، ممكن نيست. نقد حديث، هر دو كاركرد ايجابى و سلبى را دارد؛ گاه با نشان دادن مشكلات درونى و نهفته متن، يا نشان دادن گسست‏هاى سندى، زمينه تضعيف حديث را فراهم مى‏آورد و گاه با برنمودن قوّت‏هاى متنى و سندى و سازوارى آن با ديگر آموزه‏هاى دين، ما را به تصحيح حديث، ره‏نمون مى‏سازد.

نقد حديث، مى‏تواند از ورود احاديث ساختگى به عرصه معرفت دينى، جلوگيرد كند و همچنين ما را وا دارد تا با وجود پديده جعل و تحريف، گرفتار بى‏اعتمادى مطلق و كنار نهادن گنجينه معنوى حديث نشويم، بلكه اميدوارانه بكوشيم تا احاديث را بكاويم و آنچه را معتبر است، بيابيم.

نقد حديث، سنّت نهاده شده معصومان عليهم‏السلام و روش ديرينه عالمان بوده است. معصومان به پيروى از سخن خداوند: «فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيتَّبِعُونَ

1.به قلم پژوهشگر ارجمند ، جناب حجّة الاسلام و المسلمين عبد الهادى مسعودى .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1090
صفحه از 501
پرینت  ارسال به