477
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۸۹۹.امام صادق عليه‏السلام: در حكمت آل داوود آمده است: «خردمند، بايد زمان خود را بشناسد و به كار خويش بپردازد و زبانش را نگه بدارد».

۹۰۰.امام رضا عليه‏السلام: مردم، به قرائت [قرآن] در نماز، فرمان يافتند تا قرآن، مهجور و تباه نشود، بلكه محفوظ باشد و تكرار شود، تا نابود و مجهول نگردد و قرائت هم با حمد، نه ديگر سوره‏ها آغاز مى‏شود ؛ چون نه در قرآن و نه در سخنان ديگر، همانند سوره حمد نداريم كه جوامع خير و حكمت، در آن گِرد آمده باشد.... بى‏گمان، در سوره حمد، كلماتى جامع از خير و حكمت در امور دنيا و آخرت، گِرد آمده است كه نظير آن را در هيچ كجا نمى‏توان يافت.

۹۰۱.لقمان عليه‏السلام ـ در سفارش‏هاى خود به پسرش ـ: پسركم ! ۷ هزار حكمت را فرا گرفتم. تو از آن ميان، چهار سخن را فرا گير و با من، به بهشت در آى: كشتى‏ات را استوار ساز كه درياى تو، ژرف است و بار خود را سبُك گردان كه گردنه، خسته كننده است و توشه فراوان برگير كه سفر، دراز است و عمل را خالص كن كه ارزياب، بيناست.


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
476

۸۹۹.عنه عليه‏السلام: في حِكمَةِ آلِ داودَ: عَلَى العاقِلِ أن يَكونَ عارِفا بِزَمانِهِ، مُقبِلاً عَلى شَأنِهِ، حافِظا لِلِسانِهِ.۱

۹۰۰.الإمام الرضا عليه‏السلام: اُمِرَ النّاسُ بِالقِراءَةِ فِي الصَّلاةِ لِئَلاّ يَكونَ القُرآنُ مَهجورا مُضَيَّعا، وَليَكُن مَحفوظا مَدروسا، فَلا يَضمَحِلَّ ولا يُجهَلَ، وإنَّما بُدِئَ بِالحَمدِ دونَ سائِرِ السُّوَرِ لِأَ نَّهُ لَيسَ شَيءٌ مِنَ القُرآنِ وَالكَلامِ جُمِعَ فيهِ مِن جَوامِعِ الخَيرِ وَالحِكمَةِ ما جُمِعَ في سورَةِ الحَمدِ... فَقَدِ اجتَمَعَ فيهِ مِن جَوامِعِ الخَيرِ وَالحِكمَةِ مِن أمرِ الآخِرَةِ وَالدُّنيا ما لا يَجمَعُهُ شَيءٌ مِنَ الأشياءِ.۲

۹۰۱.لقمان عليه‏السلام ـ في وَصاياهُ لاِبنِهِ ـ: يا بُنَيَّ ! تَعَلَّمتُ بِسَبعَةِ آلافٍ مِنَ الحِكمَةِ، فَاحفَظ مِنها أربَعَةً ومُرَّ مَعي إلَى الجَنَّةِ: أحكِم سَفينَتَكَ فَإِنَّ بَحرَكَ عَميقٌ، وخَفِّف حِملَكَ فَإِنَّ العَقَبَةَ كَؤودٌ، وأَكثِرِ الزّادَ فَإِنَّ السَّفَرَ بَعيدٌ، وأَخلِصِ العَمَلَ فَإِنَّ الناقِدَ بَصيرٌ.۳

1.. الكافي : ج ۲ ص ۱۱۶ ح ۲۰ عن منصور بن يونس ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴۱۶ ح ۵۹۰۳ عن حمّاد بن عثمان ، وفيه «ينبغي للعاقل» و «بأهل زمانه» ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۳۹ ح ۲۰ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۰ ص ۱۳۷ عن وهب بن مُنبّه من دون إسناد إلى الإمام الصادق عليه‏السلام ، الدرّ المنثور : ج ۵ ص ۳۰۴ وراجع مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۷۲۲ .

2.. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۱۰ ح ۹۲۶ ، علل الشرائع : ص ۲۶۰ ح ۹ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۲ ص ۱۰۷ ح ۱ كلاهما نحوه وكلّها عن الفضل بن شاذان ، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۵۴ ح ۴۶ .

3.. الاختصاص : ص ۳۴۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۴۳۱ ح ۲۳ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1683
صفحه از 501
پرینت  ارسال به