427
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

است اين بزرگان، در جعلى خواندن احاديث، اصرارى نداشتند و بسيارى اوقات، اخبار وارد شده را فقط واجبُ العمل نمى‏دانستند و از حكم قطعى به جعلى بودن آنها خوددارى مى‏كردند؛ زيرا پيش‏تر گذشت كه تفاوت حديث ضعيف و موضوع، بسيار است.

شيخ مفيد و شيخ طوسى، در جايگاه دو حلقه متّصل علمى و سيّد رضى و سيّد مرتضى، در مقام دو برادر فرزانه، همه از بزرگان مكتب بغداد بودند و با وجود كارهاى علمى و فقهى ديگر، به نقل، كتابت و املاى حديث، توجّه جدّى نشان دادند و از اين رو، يافتن حتّى يكى دو حديث جعلى در برخى كتاب‏هاى ايشان، مانند الأمالى مفيد و نهج البلاغة، دشوار است.

شيخ مفيد، در پيراستن منابع تاريخى و سيره نيز با احاديث نامعتبر، برخوردى پيگير داشت و دو كتاب الإرشاد۱ و الجمل۲ او، گواه مراقبت وى از جريان نقل احاديث تاريخى است. كار سترگ سيّد مرتضى در تنزيه الأنبياء و نيز الأمالى در رويارويى با اسرائيليات و احاديث داستان‏سرايان، مثال‏زدنى و نشان دهنده قوّت نقد محتوايى در حوزه حديث شيعه است.

تأليفات رجالى و فهرست نگارى‏هاى متعدّد محدّثان را نيز بايد بدانها افزود. اين كتاب‏ها، به گونه‏اى غير مستقيم، به افشاى حديث‏سازان و احاديثشان، يارى رساندند. اين جريان كه از اواخر عصر حضور امامان عليهم‏السلام و اوايل قرن سوم آغاز شد، ده‏ها كتاب رجال و فهرست را به ارمغان آورد. در كتاب‏هاى رجالى، نام برخى جاعلان و در كتاب‏هاى فهرست، نام برخى كتاب‏هاى ساختگى، افشا شده‏اند. افزون بر اين، آگاهى‏هاى ديگر رجالى، مانند نام استادان و شاگردان و طبقات، يعنى وضعيت و ترتيب حلقه‏هاى اتّصال راويان به بازشناسى جعل، يارى مى‏رساند.۳

1.الإرشاد ، كتاب بزرگى است كه نيمى از آن، ويژه زندگانى پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و امام على عليه‏السلام و نيم ديگرِ آن، شرح حال يك يك ائمّه عليهم‏السلام و نصوص مربوط به امامت، كرامات و برخى سخنان آنان است.

2.كتاب الجمل ، به جنگ جمل و برنمودن موضع برحقّ امام على عليه‏السلام در آن مى‏پردازد .

3.براى آگاهى بيشتر ، ر . ك : وضع و نقد حديث : ص ۲۰۶ ـ ۲۱۱ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
426

گرفتند و در كنار شيوه متعارف دانش‏اندوزى، از منبع وحيانى علوم اهل بيت عليهم‏السلام، بهره گرفتند و دستاورد نگاه نقّادانه و پرسش‏گرانه خود را نسبت به ميراث حديثى، با ايشان در ميان نهادند. راويان، افزون بر دقّت در اخذ حديث ـ كه نخستين مرحله شناسايى جعل بود ـ و جدا كردن كسانى كه قابل اعتماد بودند، از كسانى كه چنين نبودند و قرائت سطر به سطر روايات نزد آنان، در مقابله نسخه‏ها و كتاب‏ها با هم كوشيدند و نسخه‏هاى جعلى، يا احاديث مدسوس در آنها را كشف كردند. مطالعه احاديث دو باب «آداب نقل حديث» و «عرضه حديث»، مى‏تواند اين ادّعا را اثبات كند.۱

پس از راويان، عالمان شيعى به رويارويى با جعل، استمرار بخشيدند. هجرت ابراهيم بن هاشم به حوزه قم و وجود محمّد بن يحيى عطّار در همين حوزه ـ كه هر دو از شاگردان يونس بن عبد الرحمان، سالار پالايش حديث، هستند ـ و نيز ماجراهاى احمد بن محمد بن عيسى در قم (در قرن سوم) و جايگاه محمّد بن حسن بن احمد بن وليد (م ۳۴۳ ق) و شاگردش شيخ صدوق رحمه‏الله در همين حوزه، نشان از سرايت اين جريان مستمر از دوره حضور ائمّه عليهم‏السلام به دوره غيبت دارد. كتاب الكافى به عنوان برون‏داد اين حوزه، براى اثبات اين امر، كفايت مى‏كند.

افزون بر حوزه قم كه به سختگيرى در امر حديث و جدّيت در نقد آن شهره بوده، حوزه علمى بغداد كه امتداد تاريخى حوزه كوفه به شمار مى‏رفت نيز با احاديث ساختگى برخورد كرده است. بغداد، پاى‏تخت جهان اسلام بوده و بزرگانى مانند شيخ مفيد و سيّد مرتضى و در مرحله بعد، شيخ طوسى، داشته است. اينان، هر حديثى را نمى‏پذيرفتند و به صرف صحّت سند، آن را معتبر نمى‏دانستند. صحّت مضمون و نقد متنى، گفتمان حاكم بر مكتب حديثى بغداد بود و در موارد متعدّدى، شيخ مفيد و سيّد مرتضى، اخبارى را كه حتّى برخى بزرگان متأخّر مكتب قم، مانند شيخ صدوق رحمه‏اللهپذيرفته بودند، رد مى‏كردند، يا دست كم به وجوب پذيرش آن، تن نمى‏دادند.۲ گفتنى

1.ر . ك : ج ۱ ص ۲۷۷ (فصل پنجم : تبيين آداب ايجابى و سلبى نقل حديث / آنچه بايد در نقل حديث رعايت شود) و ص ۳۳۸ (آداب سلبى) و همين جلد ص ۹۹ (فصل نهم : عرضه حديث) .

2.مانند احاديث مربوط به عالم ذَر (ر . ك : المسائل السرويّة (المطبوعة فى مصنّفات الشيخ المفيد ج ۷) ص ۷۲ ، تصحيح الاعتقادات (المطبوعة فى مصنّفات الشيخ المفيد ج ۵) ص ۱۲۰ «فصل فى كيفيّة نزول الوحى») .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1701
صفحه از 501
پرینت  ارسال به