419
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

حوزه ديگر جعليات ايشان، در فضائل ائمّه عليهم‏السلام و اثبات عقايد انحرافى و ايجاد جايگاه ارزشى براى خود بود.۱

در كنار اين دو گروه، مى‏توان به فضيلت‏سازى گروه‏هاى دينى براى مُحق جلوه دادن خود و بزرگ كردن رهبرانشان، يا كوبيدن جبهه مخالف، اشاره كرد. بى‏گمان، دست كم يكى از اين دو حديث منسوب به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، يعنى «يَكونُ فى اُمَّتى رَجُلٌ يُقالُ لَهُ: مُحَمَّدُ بنُ إدريسَ، أضَرَّ عَلى اُمَّتى مِن إبليسَ»۲ و «مَن أرادَ مَحَبَّتى وَ سُنَّتى فَعَلَيهِ بِمُحَمَّدِ بنِ إدريسَ الشّافِعِىِّ»،۳ ساختگى است.

مُرجئه و صوفيه نيز از ديگر فرقه‏هاى مذهبى و اجتماعى‏اند كه احاديث ساختگى از سوى آنها نشر يافته است.۴

برخى روايات ستاينده و نكوهنده زبان‏ها و نژادها نيز مى‏تواند در اين دسته جاى گيرند. دست كم، يكى از دو حديثى كه زبان نزول وحى را هنگام غضب و شادى خداوند متفاوت مى‏داند، منسوب به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و ساختگى است.۵

۲ / ۳. انگيزه‏هاى فردى

در كنار جريان‏هاى سياسى حاكم و انگيزه‏هاى حزبى و فرقه‏اى و نژادى، انگيزه‏هاى كوچك‏تر شخصى، مانند حفظ جايگاه علمى و اجتماعى، يا دستيابى به ثروت و مكنت، موجب شده است دست برخى عالم‏نمايان به جعل، آلوده شود؛ انگيزه‏هايى كه اگر چه در كنار بقيه انگيزه‏ها وجود دارند، امّا گاه بدون آنها نيز به چشم مى‏آيند.

1.نمونه‏هايى از هر دو دسته را در كتاب وضع و نقد حديث : ص ۱۲۷ ـ ۱۳۱ آورده‏ايم .

2.«در ميان امّت من شخصى به نام محمّد بن ادريس هست كه ضررش براى امّتم از ابليس بيشتر است» الموضوعات ، ابن الجوزى : ج ۱ ص ۴۳ .

3.«هر كس خواستار دوستى من و سنّت من است، سراغ محمّد بن ادريس برود تاريخ بغداد : ج ۲ ص ۶۷ ، تاريخ دمشق : ج ۵۱ ص ۴۲۴ .

4.ر . ك : وضع و نقد حديث : ص ۱۳۳ ـ ۱۳۷ .

5.ر . ك : ح ۸۲۹ و ۸۳۰ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
418

و چرا از پيشوايان گم‏راه و سكوت در برابر زورگويى‏و شكنجه و غصب و ستم، واجب است؛۱ امرى كه نظريه «تغلّب» را مشروع جلوه داد و تاكنون، بسيارى از مسلمانان را وادار به سكوت و اطاعت در برابر حاكمان ستم‏كار كرده است. ايشان، همچنين با جعل و تحريف معنوى احاديث فراغ از امر،۲ مقاومت فكرى توده‏ها را شكستند و با جعل احاديث جواز شكنجه، معترضان مقاوم را خُرد كردند.۳

تقدّس‏زدايى از ساحت پيامبران و نيز پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را نيز بايد افزود. غاصبان خلافت براى پايين آوردن سطح انتظار جامعه از خود، به قداست‏شكنى از پيام‏آوران وحى و نيز شعائر وحيانى مانند اذان پرداختند و از فاصله ميان خود و آنان كاستند تا بر تباه‏كارى و حرمت‏شكنى خود، سرپوش نهند.۴ ورود سيل‏آساى داستان‏هاى اسرائيلى و قصّه‏پردازى عالمان تازه‏مسلمان، به اين هدف يارى رساند و زمينه تازه‏اى را براى انتساب اين داستان‏ها به معصومان عليهم‏السلام، فراهم آورد.

۲ / ۲. انگيزه‏هاى فرقه‏اى

فرقه‏گرايى و دسته‏بندى‏هاى اجتماعى و دينى نيز در حديث‏سازى مؤثّر بوده‏اند. دسته‏هايى مانند زنديقان و خوارج، براى گسترش و تقويت حزب و فرقه خود، به جعل حديث نيز اقدام كردند، هر چند ادّعاهاى غلوآميز در تعداد جعليات زنديقان، قابل اثبات و تصديق نيستند.۵ غاليان نيز احاديثى در تطبيق و تفسير آيات قرآن مطرح كردند كه برخى تحريف و تأويل‏هاى نادرست و برخى از اساس، ساختگى بودند.

1.ر . ك : ح ۸۱۱ .

2.ر . ك : صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۴۳۷ ح ۴۶ .

3.«الإمام الباقر عليه‏السلام إنّ أوَّلَ من [ما] استَحَلَّ الاُمَراءُ العَذابَ لِكِذبَةٍ كَذَبَها أنَسُ بنُ مالِكٍ عَلى رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله:«سَمَّرَ يَدَ رَجُلٍ إلَى الحائِطِ»؛ و مِن ثَمَّ اِستَحَلَّ الاُمَراءُ العَذابَ ؛ امام باقر عليه‏السلام فرمود : آغاز اين كه فرمان‏روايان ، شكنجه كردن را حلال شمردند ، از دروغى بود كه اَنسْ بن مالك بر پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بست كه ايشان ، دست مردى را با ميخ به ديوار كوفت . از اين‏جا بود كه حاكمان ، شكنجه كردن را روا دانستند» علل الشرائع : ص ۵۴۱ ح ۱۸ .

4.ر . ك : صحيح البخارى: ج ۳ ص ۱۴۳۰ ح ۳۷۱۶ ، صحيح مسلم : ج ۲ ص ۶۰۷ ح ۱۶ .

5.ر . ك : الوضع فى الحديث : ج ۱ ص ۲۳۰ ، وضع و نقد حديث : ص ۴۷ ـ ۴۹ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1116
صفحه از 501
پرینت  ارسال به