حوزه ديگر جعليات ايشان، در فضائل ائمّه عليهمالسلام و اثبات عقايد انحرافى و ايجاد جايگاه ارزشى براى خود بود.۱
در كنار اين دو گروه، مىتوان به فضيلتسازى گروههاى دينى براى مُحق جلوه دادن خود و بزرگ كردن رهبرانشان، يا كوبيدن جبهه مخالف، اشاره كرد. بىگمان، دست كم يكى از اين دو حديث منسوب به پيامبر صلىاللهعليهوآله، يعنى «يَكونُ فى اُمَّتى رَجُلٌ يُقالُ لَهُ: مُحَمَّدُ بنُ إدريسَ، أضَرَّ عَلى اُمَّتى مِن إبليسَ»۲ و «مَن أرادَ مَحَبَّتى وَ سُنَّتى فَعَلَيهِ بِمُحَمَّدِ بنِ إدريسَ الشّافِعِىِّ»،۳ ساختگى است.
مُرجئه و صوفيه نيز از ديگر فرقههاى مذهبى و اجتماعىاند كه احاديث ساختگى از سوى آنها نشر يافته است.۴
برخى روايات ستاينده و نكوهنده زبانها و نژادها نيز مىتواند در اين دسته جاى گيرند. دست كم، يكى از دو حديثى كه زبان نزول وحى را هنگام غضب و شادى خداوند متفاوت مىداند، منسوب به پيامبر صلىاللهعليهوآله و ساختگى است.۵
۲ / ۳. انگيزههاى فردى
در كنار جريانهاى سياسى حاكم و انگيزههاى حزبى و فرقهاى و نژادى، انگيزههاى كوچكتر شخصى، مانند حفظ جايگاه علمى و اجتماعى، يا دستيابى به ثروت و مكنت، موجب شده است دست برخى عالمنمايان به جعل، آلوده شود؛ انگيزههايى كه اگر چه در كنار بقيه انگيزهها وجود دارند، امّا گاه بدون آنها نيز به چشم مىآيند.
1.نمونههايى از هر دو دسته را در كتاب وضع و نقد حديث : ص ۱۲۷ ـ ۱۳۱ آوردهايم .
2.«در ميان امّت من شخصى به نام محمّد بن ادريس هست كه ضررش براى امّتم از ابليس بيشتر است» الموضوعات ، ابن الجوزى : ج ۱ ص ۴۳ .
3.«هر كس خواستار دوستى من و سنّت من است، سراغ محمّد بن ادريس برود تاريخ بغداد : ج ۲ ص ۶۷ ، تاريخ دمشق : ج ۵۱ ص ۴۲۴ .
4.ر . ك : وضع و نقد حديث : ص ۱۳۳ ـ ۱۳۷ .
5.ر . ك : ح ۸۲۹ و ۸۳۰ .