417
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

امامان و راويان صادقشان، طرد و افشا شدند. در اين عصر، شاهد پيدايش زنديقان و ورود خوارج به عرصه حديث‏پردازى نيز هستيم، هر چند شمار احاديث ساختگى كه ردّ پاى عقايد اين دو گروه در آن هويدا باشد، فراوان نيست.۱

۲. انگيزه‏هاى حديث‏سازى

چرايىِ كلّى حديث‏سازى، چيزى جز مطامع دنيوى نيست، امّا چهره‏هاى گوناگون دنياطلبى، سبب تنوّع احاديث ساختگى مى‏شود؛ امرى كه شناخت آن، مى‏تواند ما را در پى‏جويىِ ريشه و خاستگاه احاديث ساختگى يارى دهد و در كنار كاربرد معيارهاى نقد، به كشف احاديث ساختگى برساند. انگيزه‏هاى جعل را مى‏توان به انگيزه‏هاى سياسى، اجتماعى و سودجويى‏هاى فردى تقسيم كرد. اين انگيزه‏ها، گاه در هم تنيده‏اند و گاه هدف مسبّبان اصلى، مانند حاكمان جور، با انگيزه حديث‏سازان مباشر و دست اندر كار جعل، متفاوت است. در اين ميان، انگيزه‏هاى سياسى، فراوانىِ بيشترى دارند.

۲ / ۱. انگيزه‏هاى سياسى

حاكمان جور، براى بيرون راندن رقيبان و غصب تخت فرمان‏روايى، به تقويت هواداران خود و تضعيف مخالفان پرداختند. آنها همچنين براى تحميل حكومت خود، از يك سو به خود مشروعيت بخشيدند و از ديگر سو، توده‏ها را تخدير كردند. اُمَويان و عبّاسيان، در آغاز كارشان، احاديثى را ساختند كه فضيلت‏هايى دروغين را براى ايشان، هوادارانشان و محلّ حكومتشان مى‏آفريدند، يا زشتى‏هايى را براى مخالفان و رقيبانشان مى‏تراشيدند.۲

در همين راستا و براى به اطاعت درآوردن توده‏ها، شاهد جعل حديث براى اطاعت مطلق از هر حاكمى هستيم. به پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نسبت دادند كه اطاعت بى چون

1.ر . ك : وضع و نقد حديث : ص ۴۶ ـ ۵۱ .

2.مانند آنچه طَبَرانى نقل كرده است ر . ك : ح ۸۵۴ «دخل أبليس العراق» .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
416

پس از بنى اميّه و در روزگار شورش عبّاسيان، شاهد جعل احاديثى هستيم كه به صراحت يا با ارائه علامت، آنها را پيروز ميدان درگيرى با اُمويان معرّفى مى‏نمود، يا بر منزلت عبّاس، عموى پيامبر اكرم و نياى عبّاسيان، فراتر از واقعيت مى‏افزود، و يا خراسان، جايگاه طرفداران عبّاسيان و سياه‏جامگان، نيروى نظامى آنان را مى‏ستود؛ احاديثى كه تنها به سود عبّاسيان بود، نه ديگران.۱ براى نمونه به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نسبت دادند كه به عبّاس فرموده است:

هنگامى كه فرزندانت در سياهى (دشت‏هاى حاصلخيز عراق و ايران) سُكنا گزيدند و جامه سياه پوشيدند و خراسانيان، ياور آنان گشتند، پيوسته حكومت در دست آنان است تا آن را به عيسى بن مريم عليهماالسلام بسپارند.۲

تشخيص اين پيش‏بينى تاريخى در آن روزگار، ممكن نبوده است؛ امّا اكنون مى‏دانيم كه آنها حكومت را نه به عيسى عليه‏السلام كه به مغولان سپردند. نمونه ديگر، گزارشى است كه حكومت عبّاسيان را دو برابر زمان حكومت بنى اميّه مى‏شمرد؛۳ امرى كه آن نيز قابل تأييد و انكار نبوده، امّا در روزگار درگيرى و در عرصه سياست، فرصت‏طلبان را جذب مى‏كرده است. اكنون نيز مى‏دانيم كه حكومت عبّاسيان (۱۳۲ ـ ۶۵۶ ق)، حدود پانصد سال و بيش از پنج برابر حكومت نود ساله اُمَويان (۴۱ ـ ۱۳۲ ق) به طول انجاميد.

در اين دوران، شاهد جعل غاليان رخنه كرده به درون شيعه نيز هستيم. آنان، از فضاى ضدّ اُمَوى و گرايش اوّليه و عوام‏فريبانه عبّاسيان به اهل بيت عليهم‏السلام و علويان، بهره‏بردارى كردند و احاديثى را در باره امامان ساختند كه آنان را خدا و پيامبر مى‏نمود و رهبران غاليان را رسول و وصى و سفير ايشان. اينان، به زودى و تندى به وسيله

1.ر . ك : الحديث و المحدّثون ، محمد أبو زهو : ص ۲۶۲ .

2.ر . ك : ح ۸۱۶ .

3.ر.ك: الموضوعات : ج ۲ ص ۳۷ ، الضعفاء الكبير : ج ۳ ص ۵ ش ۹۶۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1095
صفحه از 501
پرینت  ارسال به