415
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

داستان‏سرايى و منبر وعظ و ارشاد پيش از خطبه‏هاى نماز جمعه، بستر گسترش آن را فراهم كرد۱. پس از وفات بسيارى از ياران راستين پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و شهادت امام على عليه‏السلام و سيطره اُمويان، بازار حديث‏سازى رونق گرفت و احاديث نادرستى درباره فضائل صحابيان و نكوهش علويان و اهل بيت عليهم‏السلام و باورهايى مانند جبر و تقدير و... جعل و نشر شدند.۲ نجاشى نيز از كتابى با عنوان «توليدات بَنى اُميّة فى الحديث»، نوشته ثبيت بن محمّد نام بُرده است كه اين نكته را تأييد مى‏كند.۳

حديث‏سازى، پس از معاويه نيز ادامه يافت. روايت زير، اين وضعيت را در روزگار يزيد بن معاويه، نشان مى‏دهد. فردى به نام عبد اللّه هاشمى از امام صادق عليه‏السلام مى‏پرسد: «چرا توده مردم روز عاشورا را روز بركت مى‏نامند؟». امام عليه‏السلام مى‏فرمايد:

هنگامى كه حسين عليه‏السلام كشته شد، مردم در شام، خود را به يزيد، نزديك ساختند و براى او حديث مى‏ساختند و جايزه مى‏گرفتند و از جمله چيزهايى كه براى او ساختند، در باره روز عاشورا بود كه آن را مبارك خواندند تا مردم را از گريه و بى‏تابى و غم و مصيبت به سوى شادى و شادمانى و جشن و سرور بكشانند، خدا ميان ما و ايشان، داورى كند.۴

با وجود اين اسناد و دلايل ديگر، برخى حديث‏پژوهان معاصر، مانند ابو شهبه، ابو زهره و عمر فلاته، روزگار اوج، يا آغاز پيدايش جعل را زمان‏هاى ديگرى دانسته‏اند، امّا كمتر اسناد مقبولى به دست داده‏اند و بيشتر به تحليل‏هاى تاريخى و اصل نامقبول «عدالت همگانى صحابيان»، تمسّك كرده‏اند.۵

1.در روزگار خلافت عمر، تميمِ بن اوس دارى، از مسيحيانِ تازه‏مسلمان، از خليفه اجازه گرفت تا به وعظ و ارشاد مردم بپردازد. او به تدريج، برخى داستان‏هاى امّت‏هاى پيشين را نيز در سخنان خويش آورد و بدين‏سان، قصّه‏گويى رسميت يافت و راه براى ورود آنچه اكنون «اسرائيليات» ناميده مى‏شود، باز شد ر . ك : كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۲۸۱ (باب «القصاص» .

2.ر . ك : ح ۷۷۶ .

3.ر . ك : رجال النجاشى : ج ۱ ص ۲۹۳ ش ۲۹۸ .

4.ر . ك : ح ۸۲۸ .

5.آراى اين افراد، در قالب سه نظريه، بيان و نقد شده است ر . ك : وضع و نقد حديث : ص ۵۱ ـ ۶۲ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
414

مجعول را حديث بپندارند، نمى‏توان ثابت كرد كه تعداد احاديث ساختگى، فراوان باشد. هر چند مى‏توان كتاب‏هاى مفصّلى مانند موسوعة الأحاديث الضعيفة و الموضوعة، در عصر حاضر، يا كتاب‏هاى متعدّدى مانند الموضوعات ابن جوزى و اللآلى المصنوعة، از سيوطى را شاهد آورد. يك مراجعه ساده، نشان مى‏دهد كه بيشتر احاديث اين كتاب‏ها، ضعيف هستند، نه مجعول و ساختگى. تفاوت ننهادن ميان احاديث ضعيف و احاديث موضوع، در كنار برخى تندروى‏هاى فرقه‏اى، سبب شده تا برخى افراد، تعداد احاديث جعلى را بيش از اندازه واقعى آن تخمين بزنند. اينان، به هر كتاب حديثى به ديده شك مى‏نگرند و با ارائه چند حديث غير مقبول، كتاب‏هاى اصلى حديث را نيز نامعتبر جلوه مى‏دهند، در صورتى كه تعداد احاديث كتاب‏هاى معتبر، كهن و اصلى حديث، بويژه كتب اربعه شيعه كه در آنها ادّعاى وضع شده، بسيار اندك است. هر چند وظيفه ما پى‏جويى اين تعداد كم است، امّا اين، بدان معنا نيست كه به يك‏باره و نسنجيده، از احاديث معتبر، چشم بپوشيم و خود را از معارف اهل بيت عليهم‏السلام محروم كنيم. در اين‏جا نخست به صورت گذرا به تاريخچه و سپس به انگيزه‏هاى حديث‏سازى مى‏پردازيم.

۱. تاريخچه حديث‏سازى

حديث‏سازى را مى‏توان با پيدايش حديث، هم‏عصر دانست، هر چند با توجّه به اسناد در دسترس، نمى‏توانيم احاديثى ساختگى فراوانى را در عصر نبوى نشان دهيم. از اين رو، صدر حديث: «قَدْ كثُرَتْ عَلَىَّ الْكذَابَةُ فَمَنْ كذِبَ عَلَيَّ مُتِعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأَ مَقْعَدَه مِنَ النّارِ»۱ كه تنها در منابع شيعى آمده، به معناى فراوانىِ نسبى در مقايسه با پاكى مطلق لازم الرعايه در ساحت قدس پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و نقل حديث است.

پس از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نيز شاهد برخى حديث سازى‏هاى جزئى هستيم كه جريان

1.«دروغ‏بندانِ بر من ، بسيار شده‏اند . هر كس به عمد بر من دروغ بندد ، جايگاهش را بايد از آتش برگيرد» ر . ك : ح ۷۵۰ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1328
صفحه از 501
پرینت  ارسال به